WD40-metoden

Forum / Övrigt / Guldtrådar / WD40-metoden

Forum / Övrigt / Guldtrådar / WD40-metoden

  • Författare
    Inlägg
    • december 10, 2018 at 11:01 #452512
      1. Ett akut behov av bil gjorde att jag lokalt köpte en Aero -01 med 23.000 mil på mäteraren. Bilen är tyst och fin, motorn rasslar inte, stabil på vägen, servad på verkstad varje 2000:e mil. Lite rost på hundbenen, knäppande i en yttre drivknut, lite klånk i en länkarm, laddade inte fullt i vissa lägen och lite annat småtjafs som följer med en äldre bil fanns dock. Det som var en lite chansning var att bilen rök vid start och drog “lite” olja enligt ägaren och hade mest gått i stadstrafik. Men priset var bra så jag slog till.
        Vid provkörning var det en regnig dag så det jag inte såg var mängden rök, det såg jag efter några dagar. Rök rejält med gråsvartfärg vid star och under långkörning drog motorn 2 liter olja på 140 mil. Inte OK så jag bestämde mig för att se om WD40-metoden funkade.

      – komptestade för att utesluta kolvras. 14.0, 12.9, 14.0, 12.9
      – tömde ut oljan
      – ställde kolvarna i ungefär lika nivå och fyllde på med WD40 i varje lopp
      – tog inte ens 10 minuter innan WD40 började rinna ut ur avtappningspluggen
      – använde en skruvmejsel för att se var läckaget kom från och fyllde på med nytt
      – två lopp 1 och 4 rann det rakt igenom så dessa krävde påfyllning ofta typ 4-5 gånger per dygn
      – jag ruckade på kolvarna några gånger för att få rörelse på ringarna
      – efter en vecka och 4,5 liter WD40 var i princip 1, 2 och 3 täta medans 4 läckte, dock inte mer än påfyllning krävdes 1 gång per dygn
      – sög upp kvarvarande WD40 ur loppen i med den gamla oljan och drog runt motorn för att få med ev. kvarvarande WD40 som ansamlats i motorn
      – bytte olja och startade bilen. Det rök…….

      Då jag bor i ett villaområde och även kör tvåtaktare emellanåt och sett vissa grannars frågande blickar vid avgasrök bestämde jag mig för att inte köra ut röken inom området, utan starta bilen på natten och dra till närmsta industriområde. Sagt och gjort, klockan 02.45 en lördagsnatt drog jag iväg och la en matta med tät dimridå efter bilen. Då det nästan var vindstilla i området kunde jag se att röken låg kvar, och det var ett enormt moln. Ut på stora vägen och molnet var lika tätt och det rök kraftigt i cirka 30 minuter innan det gradvis avtog efter 1 timme. Tre vaktbolag var framme och kollade vad det var för något som hände…

      I samband med WD40-påfyllandet fixade jag några fel i motorrummet: banjoskruven för vevhusventilationen som sitter på luftröret från luftmassemätaren var helt lös men var bara att skuva fast, torkade vaccumslangar och ett smutsigt luftfilter byttes.

      När bilen slutat ryka provkörde jag. Enorm skillnad i vridet och turbon laddar fullt. Glömde att komptesta efter behandlingen dock…. Röken är nu bara vitaktig och mängden rök är minst halverad mot tidigare. 1 liter olja på de senaste 150 milen, får hoppas att det håller i sig.
      – läckande vevhusventilation bidrog nog en hel del till oljeförbrukningen samt den smutsiga röken
      – tror dock att WD40-behandlingen har gjort sitt och påverkat oljeförbrukningen minst lika mkt som en korrekt vevhusventilation

      /mikael

        december 10, 2018 at 16:38 #452517

        Bra tips! Flyttar till Guldtrådar!

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          december 11, 2018 at 20:31 #452568

          Taskigt komp och hög oljeförbrukning behöver alltså inte betyda att ringarna och/eller cylinderloppen är slut, utan kan lika gärna vara ringarna som koksat fast i kolvringspåren?

            december 12, 2018 at 18:04 #452594

            Lågfriktionskolvar och för lång serviceintervall på oljebytet visade sig vara en olycklig omständighet, inte bara för Saab vilket man kan få en känsla av om man läser på nätet. WD40-metoden är en flitigt använd metod på många bilmodeller för att försöka släppa på koksade kolvringar.

              september 11, 2019 at 14:20 #462896

              Har nu kört 1200 mil med bilen efter WD40-metoden.
              Oljeförbrukningen har ökat men stabiliserat sig på 1 liter per 100 mil, detta gäller de senaste 6-700 milen.
              Har kört på Biltemas helsyntet 10-40 men jag ska prova att köra på en “kvalitetsolja” och se om det påverkar. Kommer ihåg på 80-talet då en i släkten med en 5-cylindrig VW Santana hade en oljeförbrukning på 1 liter OK-olja per 150 mil. Vid oljebyte till Castrol dök förbrukningen ned till 1 liter per 500 mil.
              /mikael

                september 12, 2019 at 09:25 #462913

                Du kanske skall köra en lite tjockare olja? 1 liter per 100 mil låter väldigt mycket, och mindre bra för avgasreningen i bilen, för att inte tala om miljön. Kanske ska test 15w-40

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  september 12, 2019 at 09:36 #462914

                  Prova med SAAB/GM olja 5-30 dexos 2. Den är rätt i alla avseende för din bil samt väldigt prisvärd. Kan köpas på SSK, Maptun, Speedparts Öldepot24 (tyskland) däckonline mfl.

                  WD40 är ett husmorsknep, det kan avhjälpa men också inte hjälpa alls. Ofta får man köra den kuren länge och ändra position på kolvarna under tiden man kör kuren.

                    september 13, 2019 at 16:49 #462936

                    Tycker dom kompvärdena inte direkt tyder på någon “katastrof” vad gäller kompet.

                    Det där med rökmoln känns bekant 🙂
                    Startade en turborasad 9-5 här efter turbobytet och den lämnade en tjock dimma över byn (skönt att bo i ogenerat läge). Ur den intercoolern hade jag tömt närmare 2 liter olja innan men självklart fanns det mycket olja kvar att förbränna.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.