Weber på 2T

Forum Övrigt SSR Weber på 2T

Detta ämne innehåller 31 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-28 08:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13954

    stefan w
    Deltagare

    Är det rekomendabelt att sätta t.e.x. en Weber DCD 28/36, 36/36 eller 32/36 DGV på en 2T. Hur vet man hur man skall bestycka, finns det tabeller för denna kombination. Kan det fungera med en FoMoCo från en V4 före -75 som är uppbestyckad eller blir den för liten??

    #93206

    lelle f
    Deltagare

    Nej …. Tänk på smörjningen . Ingen av ovanstående är lämpliga till oljeblandad soppa .

    #93207

    stefan w
    Deltagare

    Misstänkte det, jag har inte hört talas om dessa kombinationer på 2T så jag anade att det fanns en anledning till det, därav frågan. Däremot läste jag i Classic Motor Album om Saab, att någon monterat en Stromberg på en 2T men jag minns inte vem det var.

    #93208

    DanS
    Deltagare

    Lars Byström har en Weber 45a på sin DKW f12 i 1000cc cupen och den piskar dom flesta saabar om man blandar i tanken så går det väl bra kan inte tänka mig att det skulle bli for tjockt men jag kan väl ta reda på mer om det är någon som vill

    #93209

    kaparn
    Deltagare

    Det här kanske skulle kunna vara nå´t för dig?
    Det är en Czechoslovakisk IKOV förgasare från en WARTBURG dom bilarna tillverkades med en tusenkubiks trecylindrig tvåtaktsmotor (som för övrigt oxå härstammar från gamla IFA alltså Saab tvåtaktarens urmoder) ända fram till 1988. Med en sådan här dubbelportsförgasare så ger den motorn 60hk i standardutförande och kan enligt uppgift trimmas till 100hk till det du!
    Denna förgasaren är inte till salu men det borde gå att jaga rätt på en i Polen eller forna ÖstTyskland för en billig penning.
    Här är en länk till en sådan bil som är till salu.
    http://www.mobile.de/SIDt1fA9mwgNNkuqCPg…1201669115&

    PS: Halsringarna är 38/38 DS:

    #93210

    stefan w
    Deltagare

    Vilken pjäs!
    Jag kanske kan fixa en kontakt i Polen som kan få fram en sådan, eventuellt, Det ränner nämligen runt en Polsk skogshuggare i skogarna vid min hemby jag ska iaf höra mig för lite.

    Vad hade han för Weber på DKW:n??

    #93216

    DanS
    Deltagare

    en liggande 45;a orginal tillbehör från DKWs tävlingsavdelning Lars dkw har ca 85hk går att plocka ut mer dock blir väl tillförlitligheten sämre

    #93217

    Problemet är väl inte förgasarna i sig utan insugningsgrenröret. Här ser ni 3 st Amal motorcykelförgasare på en 750:a [image]http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/Ante11.jpg[/image]
    Denna motor byggdes i slutet av 50-talet i Linköping och är mig veterligen en av de första 3-förgasarmotorerna i en TT Saab. Och fort gick den …

    Blocket fick modifieras en hel del på insugssidan (laxning) för att passa denna bestyckning. Den hade dessutom en en Sonettvev (94). Undrar vart den tog vägen …

    #93218

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Lite från ämnet kanske men med tanke på DKW och förgasare, en 2-takts V6 med 6 förgasare
    [image]http://www.dyna.co.za/cars/DKW_V-6_Engine_sf.jpg[/image]

    Mer att läsa på den här länken

    #93219

    DanS
    Deltagare

    Underbar bild dock har jag sett den tidigare snart får vi väl fortsätta under off topic Min Dkw f102 gjorde 160 på motorvägen, menar på avspärrad bana tidigt en morgon 1200cc 69hk orginal lite annat avgassystem annars orginal skulle även kunna tänka mig att adoptera en Saab TT kortnos men först så får jag adoptera bort några DKW

    #93220

    stefan
    Deltagare

    mmm en Deka V6 vore nåt men tyvärr finns det bara ca 15st kända motorer och den jag hittade till salu begärde de 15000 Euro för och vad det blir kan ju var och en räkna ut………Jag kan meddela att den inte rymdes i min budget iallafall……..
    Men för att återgå till ämnet så körde min far med en större SU förgasare på sin deka så det torde fungera lika bra på en Saab och sen skulle jag gärna vilja veta varför Weber med flera inte skulle vara lämpliga för oljeblandad bensin?

    #93221

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag är i Polen och pluggar nu i vår så jag skulle kunna se om jag kan gräva upp någon gammal IKOV/Wartburg-förgasare om det finns intresse. Det kommer dock säkert ta sin tid så håll inte andan. Vad kan du tänka dig att betala för en sådan i användbart skick?

    #93222

    kaparn
    Deltagare

    Jag kan tänka mig att det är en ganska juste känsla att åka tvåtaktare med tvåportsförgasare.

    #93223

    hans s.
    Deltagare

    Nu tändes min nyfikenhet, varför kan man inte använda en Weber till oljeblandat?

    #93224

    stefan w
    Deltagare

    Borde man inte kunna kompensera för det oljeblandade bränslet genom att bestycka därefter, det blir ju inte tal om nån sk ekonomibestyckning. Och dessutom får man acc-pump
    Risken är att det blir dyrt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng