Weber på 2T

Forum Övrigt SSR Weber på 2T

Detta ämne innehåller 31 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-28 08:54.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93225

    hans s.
    Deltagare

    Frågan Kvarstår, varför är inte Webern lämplig för oljeblandad bensin?

    #93226

    anders jensen
    Deltagare

    Frågan Kvarstår, varför är inte Webern lämplig för oljeblandad bensin?

    Vem påstår detta??
    Vilket belägg har han för detta påstående??

    Solex, Weber, Dellorto, Amal eller Mikuni (eller insprutning) spelar ingen roll.
    Med rätt dimension och bestyckning kan du åka med vilken förgasare ”som helst” men glöm ej att plugga acc-pumpen. Det är snarare insuget som ”problemet”.
    Jag antar att det tar rätt mycket tid i anspråk för att få till ett optimalt sådant, precis som Sten-Arvid berör i sitt inlägg.

    /Anders

    #93227

    lelle f
    Deltagare

    Det va nog jag som uttalade mig lite klantigt kanske , är inne på samma sak som ovan . Att få till ett optimalt insug som lirar är nog inte det lättaste .

    #93228

    stefan w
    Deltagare

    Plugga acc-pumpen jag som gladde mig så, är det för att den inte ska sura??

    Insug förresten, måste inte det stämmas av precis som på avgassidan, fast hela ide’n blir s.a.s. spegelvänd eller hur jag nu skall förklara det. Tryckvågorna blir omvända. Jag kan inget om detta men tänker man logiskt så………

    #93229

    john asplund
    Deltagare

    Sten-Arvid, du skriver om ”laxning”, vad är det?? Aldrig hört uttrycket tidigare

    #93230

    Laxning.

    Det är en term som främst används vid träbeartning, men också inom verkstadsindustrin vid sammanfogning. Man fräser ut ett stycke ur en del och passar in en motsvarande del däri. När det gäller motorn jag beskrev, gjordes på detta sätt för att forma om inloppskanalerna i blocket för att passa till Amalförgasarna. Detta istället för att fylla ut med svetsgods innan vidare bearbetning skedde.

    Att det kallas laxning, beror på att bitarnas profil ofta påminner om en laxstjärt

    #93231

    john asplund
    Deltagare

    Tackar för förklaringen!

    #93232

    stefan w
    Deltagare

    Som en knut på ett timmerhus alltså, laxknut tror jag det hette och nu gled tråden iväg rejält så jag återvänder nu till mitt problem. Det verkar vara mer eller mindre ok med en Weber men problemet är som de flesta verkar vara överens om insugningsröret.

    Kan man då få till ett ”avstämt” insugningsrör enligt samma princip som avgassidan fast omvänt, för att på så sätt motverka tillbakablåsningen innan insugsporten stänger, i synnerhet vid kraftigt sänkta portar. Kan man kanske få det att lira ihop med t.e.x. en Weber tro. Det behöver inte nödvändigtsvis vara just en Weber utan även en originalförgasare men just ide’n.
    Vad tror ni om att stämma av ett insug, är jag fullständigt ute i lingonriset nu ??

    #93233

    Varför uppfinna hjulet igen!

    Vill du experimentera så är det givetvis fritt fram, men jag tror att de lösningar som idag finns, passar din plånbok bättre. Ta kontakt med XP-Niklas; han har sysslat länge med TT-trimmning!

    Vill man ha en häftigare tvåtaktare, är Saabmotorn en gammal konstruktion. Ta en titt stället på de 2-takts 500:or som man till för något år sedan körde med i vassaste MC-klassen. Där fick man ut 150 – 200 hästar! Eller varför inte snegla på snöskotrarna som man tävlar med!

    #93234

    stefan w
    Deltagare

    MC o skoter ligger utanför mitt intresseområde. Att få fart på en gammal konstruktion som en Saab 2T är mycket mer intressant. Tack iallafall för tipsen.

    #93235

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Funkar en Weber 40 DOCE på en DKW F110, som jag såg i helgen, så borde det även fungera på en SAAB-motor. Se bifogad bild. Jag har tidigare sett ett liknande förgasararrangemang med en Weber DOCE på en banracer med SAAB 2-taktsmotor i USA.

    Bästa hälsningar,

    #93236

    lennart j.
    Deltagare

    Hej igen,

    Eller varför inte byta till insprut istället! Se bofogad bild!

    Hälsningar,

    #93237

    DanS
    Deltagare

    Hur ser en DKW f110 ut är det inte en f102 du menar har du ingen bild på bilen cool bild i övrigt

    #93238

    lennart j.
    Deltagare

    Hej ”Lisa”,

    Det där med modellbeteckningar på DKW kan du naturligtvis bättre än jag och dessutom hade jag bråttom i går att få iväg bilderna, så en liten miss är väl förlåten? För att vara helt korrekt så har bilen en Weber 40 DCOE och inte DOCE som jag skrev.

    Tyvärr har jag ingen helbild av bilen men jag kan eventuellt skaffa en frå DKW-klubben i Genève, som ställde ut bilen. I de båda motoraltternativen som visades så hade man monterat specialtillverkade kolvar från NUSA (Nussbaumer AG, Zylinderschleifwerk, CH- 2800 Delémont). Jag bifogar ytterligare en bild på 102:ans motorrum.

    Bästa hälsningar

    #93239

    anders jensen
    Deltagare

    Hej Lennart.
    Vet du, eller kan du få reda på, om den bilen avsedd för historisk racing eller om det är en sk ”busbil”.
    Att insprutningsmotorn inte är avsedd för historisk racing är väl ganska klart.
    Helkalla är de iaf

    Missade bilden i Lennarts föregående inlägg. Där ser man tydligt en elektrisk cirkulationspump för vattnet och följaktligen är denna bil troligtvis inte för HR, åtminstone inte i Sverige.

    Mvh
    Anders

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng