XP-mail med nya delar

Forum Övrigt SSR XP-mail med nya delar

Detta ämne innehåller 17 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-10-19 19:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13239

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Är du XP-användare så skall du ha fått ett mail nu med trimdelar för V4, långnos motorn samt ett specialverktyg.

    Har du ej fått mail så kontakta mig för uppdatering av min sändlista.

    Är du ej XP-användare så kan du låta detta bero tills delarna presenteras på http://www.classicsaabracing.com eller här ovan under reservdelar, när XP-användarna provat ut dem åt SAAB klubbens medlemmar.

    MVH XP-Niklas

    #89315

    gammsaaben
    Deltagare

    Hur blir man ”XP-användare”, kostar det nåt, vad innebär det etc?

    #89316

    mats a
    Deltagare

    Inlägg raderat av Mats A

    #89317

    gammsaaben
    Deltagare

    Sagt och gjort, tack för hjälpen!

    #89318

    xpniklas
    Deltagare

    Hej Daniel

    Jag skickar ut mina nyhetsmail till de som köpt min trimningsmanual för SAAB 2T.
    Dessa personer kallar jag för XP-användare och de får info om nya produkter och möjlighet att prova ut dem, ofta till reducerade priser, innan de försäljs till icke XP-användare.

    På så sätt får de som köpt min trimningsmanual tillbaka på sin ”investering” i en manual för 500 kr samt jag får trimdelar utprovade då jag omöjligt hinner prova ut alla delar och trim kombinationer själv. En del delar tillverkas i så små serier att de ej blir aktuellt att sälja dem till icke XP-användare vilket borgar för att XP-användare oftrast är snabbare på gatan, i skogen eller på banan jämfört med andra vilket även är min målsättning 🙂

    Jag har även ett annat nyhetsbrev och det är mitt 92-användar forum där jag har ca 40st 92:a ägare som får info om nya högprestanda produkter till dessa bilar.
    Det nyhetsbrevet får man främst om man har en 92:a men även andra som bara är intresserade av 2T-trimning får det om de frågar.

    Är du intresserad av XP-manualen så kostar den 500 kr+45 kr i porto komplett med mallar för att göra ett avstämt XP-avgassystem som ökar effekten ca 6 hp på en otrimmad 96:a motor.
    Manualen är för närvarande på 211 sidor information som har insamlats under flera år och väl värd att tillägna sig om man kör SAAB 2T.

    Beställning av XP-manualen utförs genom att betala in 545 kr på mitt pg 645120-7 och ange namn, adress, mailadress för info, samt gärna bilinnehav för att styra vad jag skall ta fram för delar och behandla för ämnen i kommande utgåvor av manualen.

    MVH
    Niklas Enander

    #89319

    gammsaaben
    Deltagare

    Hej Niklas,

    Tack för att du redde ut begreppen för mig!

    Jag håller bara på med V4:or, hur mycket skulle jag få ut av XP-manualen? Jag blev intresserad då jag i ditt inledande inlägg såg att du även hade trim för V4. Jag såg för övrigt ett par godbitar för V4:a på http://www.classicsaabracing.com så det blir nog en beställning därifrån så småningom.

    Mvh,
    Daniel Falk

    #89320

    andypeak
    Deltagare

    Hej, även för oss V4-fantaster finns det en hel matnyttigt i manualen och sakta men säkert håller Niklas på att smyga över mer åt V4-hållet…..

    #89321

    xpniklas
    Deltagare

    Hej Daniel

    Det finns en hel del generell information om tex bränsle, växellådor, väghållning, fälg&däck osv som även är av intresse för en V4 åkare. Då man kan köpa en uppdatering av manualen för 300 kr utan mallar för avgassystemet så är det ett lämpligt alternativ för de som ej kör tvåtakt.
    Jag har ju tillgång till flödesbänk på jobbet så ett kommande stycke om V4-trimning lär innehålla flödesdata på olika topplocks modifieringar då jag ej hittat denna info någonstans.
    Dock måste först flödes jigg byggas och toppar mätas upp och modifieras/lånas ihop så det är ett stortjobb bara det.

    Som Andreas skriver ovan så tittar jag på framtida XP-produkter för V4 förutom det vi har nu;
    Ignitor, högeffekts tändspole, framvagns bussningar, bakvagnsbussningar, ställbara oljedämpare, ställbara gasdämpare, solfjädertryckplatta, racelammell, urtrampningslager, balataremmar, rostfria plattor & bult till balataremmarna, 9:36 slutväxel, elektrisk vattenpump, Ctek-laddare, Dunlop racing däck.

    Kommande produkter är bla; XP-svänghjul, 4-bultsnav och slavcylinder som ger 25% mer lättrampad koppling.

    Tänkta framtida produkter är lättviktsframruta, topplockspackning, programerbar tändning, programerbar tändning & sprut, optimerat avgassystem och mer avancerade trímdelar till motorn som jag tills vidare reserverar info om till tänkta XP-användare att utvärdera dessa delar.

    Nedan följer innehållsförteckningen för XP-manualen i version 2-5-76.
    Om du kollar på sidantalet så får du en upfattning om hur mycket info det är under varje rubrik.

    MVH XP-Niklas

    Inledning 5
    Personlig presentation 5
    Mål & Begränsningar 6
    Byggnation av avstämt 3-1 XP-avgassystem. 13
    Resultat 17
    Portning 21
    Verktyg 21
    Avgasporten 21
    Spolportarna 23
    Insugningsporten 26
    Gradning 30
    Kompression 31
    Kompressionstryck 34
    Squich-Klämspalt 35
    Tändning 36
    Ignitor 38
    Tändstift 39
    Bil batteri & laddning 41
    Batteri typer 41
    Batteriladdning 44
    Felsökning 45
    Batterikapacitet 46
    Bestyckning och Bränsle 47
    Tvåtaktsolja 50
    Avgastemperatur 52
    Kylning 55
    Kylmedie 55
    Vattenpumpar 55
    Kylflöde 57
    Luftflöde 58
    Motor komponenter 59
    Vevaxel 59
    Svängningsdämpare på SAAB 93-96 62
    Kolvar 63
    Topplock 68
    Topplockspackning 70
    Koppling 71
    Svänghjul 73
    Grenrör 75
    Förgasare 76
    Solex 32 AIC och Solex 32 BI 77
    Solex 40 AI och Solex 40 BI 77
    Trippelförgasare Sport 62-64, Solex 34 BIC 82
    Långnos 65:a förgasaren Solex F40 BI 83
    Trippelförgasare Sport 65, Solex 34W 84
    Trippelförgasare MC850 66-, Solex 34W2 85
    Trippelförgasare standard 66-, Solex 34W2 85
    Sonett I förgasaren Solex 44 PII 88
    Sonett II förgasaren Solex 40 DHW2 90
    Lancia förgasaren Solex C44 3PY 91
    Luftfilter 94
    Insugningsrör 95
    Bränslesystem 96
    Växellådor 99
    Växellådsolja 104
    Urtrampningslager 104
    Motorfästen 105
    Extra motorfästen 106
    Drivaxlar 107
    Bromsar 108

    Prestanda 110
    Prestandauppgifter 110
    Effektmätning 111
    Inkörning 112
    SAAB’s rekommendationer 112
    Väghållning 113
    Fälgar 113
    Däck 117
    Hjulinställning 120
    Bussningar 121
    Stötdämpare 122
    Fjädrar 123
    Trimning 125
    SAAB 92 125
    SAAB 93 135
    SAAB 96 Kortnos motor 1960-64 143
    SAAB 96 Långnos motor 1965 146
    SAAB 96 Långnos motor 1966 150
    SAAB 96 Sport 1962-64 154
    SAAB 96 Sport 1965- 156
    Trimningsanvisning UPM 83-63 158
    SAAB trimningsanvisning från BIL-TRIM i Norrköping 164
    Historisk Racing 168
    Åtdragningsmoment 174
    XP-tips 175
    XP-Parts 181
    74,5 mm forged pistons, 2001-10-09 181
    75 mm crank, 2002-01-04 182
    Sepatate lube crank renovation, 2002-02-21 182
    Ignitor for SAAB 2T, 2002-04-01 183
    XP-spjällaxel, 2002-05-02 184
    XP-Reed, 2002-05-06 185
    Insug-Inlet manifolds, 2002-06-18 186
    XP-trippelaxel, XP-trippletrottleshaft, 2002-07-06 187
    Sonett II flow, 2002-09-23 188
    XP-Lancia axel, 2002-12-10 190
    44 mm XP-spjällhus, 2002-12-23 191
    XP-Lamell, 2003-01-08 194
    XP-trippel spjällhus, 2003-01-21 195
    Nylon bussnings sats, 2003-01-31 196
    Sonett II flow 2, 2003-03-06 197
    Högkompressions topplock, 2003-04-13 198
    XP-remskiva, 2003-05-16 199
    Goda nyheter, 2003-10-29 200
    9:36-Nürburg ring, 2003-11-14 201
    XP-Sportremskiva, 2003-12-12 201
    XP-bussning bakre länkarmar, 2004-01-04 202
    Svängningsdämpare Sport, 2004-01-27 203
    XP-Lancia insug, 2004-01-27 203
    Fördelardrevstappar till Sport/MC850, 2004-02-12 204
    Classicsaabracing har nu även skyddsutrsutning, 2004-03-07 204
    Tänddelar till 92 – 96, 2004-04-20 205
    Förkromade kolvringar, 2004-06-17 205
    Nytillverkade kompletta vevstakar, 2004-07-02 205
    Höghållfasta topplocksbult, 2004-10-16 206
    Mellanväxel C3 och C4, 2004-10-31 207
    Erbjudande på Ctek laddare, 2004-11-25 208
    Nytillverkade kompletta vevstakar version 2, 2005-02-02 209
    XP-spjällaxel Solex 44 PII, 2005-02-11 210
    Lättvikts XP-framruta, 2005-02-25 211
    Elektrisk Vattenpump, 2005-03-22 212
    3=>4-växlad rattstång, 2005-05-31 212
    Referenser och annat kul 213
    Kopieringskydd & Support 214

    #89322

    gammsaaben
    Deltagare

    Ok, jag är övertygad. Anmälan och pengar kommer.

    Vad är förresten pris på 9:36 slutväxel?

    #89323

    xpniklas
    Deltagare

    Hej Daniel

    Priset på 9:36 utväxlingen blev till XP-användare 8.500 momsat och klart.

    Andreas Hillby har en sådan i sin turbomatade Sonett III tillsammans med en Spec 2 mellanväxel, och är mycket nöjd med att luffa runt på 3000 rpm vid 100 km/h.

    Hans koppling spinner dock vid 220 Nm men det skall åtgärdas med lite nya XP-delar 🙂

    MVH Niklas

    #89324

    gammsaaben
    Deltagare

    Hmm, 8500:- kan man få en rätt hyfsad V4 för, men å andra sidan borde en V4:a med 9:36 slutväxel bli som en ny bil. Jag får lägga in det i min stackars studentbudget för nästa år. Jag har trots allt precis investerat i en renoverad låda med 9:42. Jobbigt att vara begränsad av sin ekonomi och tvingas kompromissa hela tiden…

    #89325

    fuling
    Deltagare

    gammsaaben:
    9:42 slutväxen är ÖVERREKLAMRAD, den ger bara ca 1,2km/h per 1000r/min mer än 8:39.
    Sälj 9:42an till en Sonettägare, där hör de hemma.

    9:36 och sp2 är igentligen för högt växlat på 1an. Men det var det ända som gick att använda med 9:36 slutväxen. Detta pga att piongen är mycket större i diameter.

    Det finns en annan slutväxel 9:38 som i detta fall är mycket bättre. Den går att köra med std mellanväxel. Tänk bara om DEN kunde börja tillverkas. Jörgen E halllllllllllå
    Jag har protitypen i min bil, sök på 9:38

    220Nm:
    Nog tur att Andreas kopping slirar, annars är det stor risk att hans låda far över Styx.

    #89326

    gammsaaben
    Deltagare

    Fuling, jo jag vet att skillnaden är rätt liten mellan original 8:39 och sonettens 9:42, men jag fick vad jag tyckte var ett bra pris och i det läget så visste jag inte ens om att det fanns alternativ. Jag mailade Jörgen för ca en månad sen om 9:38 men det verkade vara långt borta.

    Men det ligger mycket i vad du säger, det är bättre att göra riktigt på en gång. Kanske lika bra att sätta ut en annons och se vad man kan få ut för sonettlådan.

    #89327

    andypeak
    Deltagare

    Hej, kan bara säga att 9:36 med spec2 mellanväxel funkar kanon i en Sonett men är nog tyvärr som Fuling påpekar ingen bra kombination i en 95/96 pga vikten.

    Kan också tillägga att 9:36 dvs 4.0:1 i slutväxel är en fullständigt normal kombination på slutväxel för en 4-cyl 1.8-2.0l motor i OK skick. Jag skulle också vara aspirant på en 9:38 men har inget hört på länge.

    Mao så skulle en V4, borrad 94mm, dvs 1850cm^3 maskin med 7.2 (el kanske en 7.3?) vara ett perfekt koncept in 95/96:a för att hänga med på 2000-talet. Detta då i kombination med en C3 mellanväxel.

    Jag längtar redan => vem har en rostfri 95:a i bra skick utan motor och låda??

    #89328

    fuling
    Deltagare

    9:36 sp2 1an är ca ca som std 8:39 på 2an.
    Det är bara att testa att starta 2an med std lådan.

    Nu åker Andreas med LÅGpropfildäck, detta hjälper upp sittuvationen lite.
    En sp1 mellanväxel varit betydligt bättre.

    C3an ligger mitt i mellan sp1 och sp2:ans mellanväxel.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng