XP pipa
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / XP pipa
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / XP pipa
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-26 21:09 av sven-erik.
-
FörfattareInlägg
-
december 12, 2018 at 21:32 #452606
Har just köpt en XP pipa till min 95-64:a. Vilket avgassystem lämpar sig bäst? Ska jag köpa klubbens sportavgassystem? Eller ett Simons? Är det nån märkbar skillnad i kvalitet eller effekt? Tacksam för svar.
januari 22, 2019 at 01:30 #454579Någon som har koll på vid vilket varvtal XP-pipan är i resonans? Kan den vara till någon nytta på en i övrigt otrimmad motor?
januari 23, 2019 at 10:28 #454642Enligt Niklas Enander gör den en effektökning på upp till 5 hk. Har själv en sådan och känns allt en viss skillnad mot ett inpyrt standardsystem.
Nackdelen med simons bakre dämpare är att den innehåller dämpvadd som lätt dränks in och sotar igen efter ett tag och då blir det rakt rör igenom dämparen.
Vilket gör att ljudnivån höjs. Prövade senare till V4:ans bakdämpare som sänkte ljudnivån något, men efter hand blev även denna indränkt och sotig vilket gjorde att ljudnivån ökade igen. Nu delade jag på dämparen på mitten och tog bort den indränkta vadden och gjorde ren perforeringen från all sot som den satt igen. Sedan ersatte jag vadden med stålull. monterade en liten hylsa över skarven på mittröret och sedan svetsade igen ytterhöljet. Nu kör jag också efter åtgärden på Triboron som förhoppningsvis inte ska sota
så mycket. Tycker mig nog märka även bättre gång på motorn som i övrigt är otrimmad med Triboron. Blandar 1-1,5% triboron injektion vid tankning.januari 24, 2019 at 11:54 #454721XP-pipan tro jag är en bra universalburk för std och lätt trimmade motorer. Och du kommer säkert att uppleva motorn som piggare, eventuella ökningen på 5 hk är rätt mkt på en motorsvag 2-t. Linda in burken i avgasbandage så blir den tystare och du slipper det metalliskt klingande ljudet, om du nu inte vill ha extra ljud.
Jag har XP-pipa på min bil med 2 tums system och Simons bakre dämpare. Som skrivs sätts dämpullet igen på en säsong och ljudnivån ökar kraftigt. Detta händer även med Triboron, jag har alltid kört bilen på Triboron. Jag letar efter en smart lösning för bakre burkens ljudnivå som jag upplever som ett problem då jag bor i ett villaområde. Andra njuter av raka rör från en 2-t.januari 24, 2019 at 20:33 #454768Fick tipset för länge sedan att borra ett dräneringshål på den bakre dämparen. Men den hårt packade
dämpullen gjorde att någon gammal olja kom det aldrig ur hålet. Därav att jag fyllde den med stålull istället.
Tanken var att stålullen skulle göra det lättare att dränera ev. smörjmedel.januari 24, 2019 at 20:44 #454770För en novis gällande tvåtakt på bilar. Antar att man hade samma problem förr när de tillverkades att dämparna blev dränkta av olja o sot. Byttes de oftare förr el accepterade man att det blev mer högljutt med tiden?
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetOrginal bakre ljuddämpare har inget dämpmaterial utan den är en så kallad resonansdämpare. Ljudet stutsar fram och tillbaka i de olika hålrummen tills ljudvågorna avtar i styrka. Effektmässigt ingen bra lösning men viss koksning har ingen större betydelse. Med mycket olja i bränslet kan ljuddämparen dock sota igen helt.
januari 25, 2019 at 18:15 #454802Orginal bakre ljuddämpare har inget dämpmaterial utan den är en så kallad resonansdämpare. Ljudet stutsar fram och tillbaka i de olika hålrummen tills ljudvågorna avtar i styrka. Effektmässigt ingen bra lösning men viss koksning har ingen större betydelse. Med mycket olja i bränslet kan ljuddämparen dock sota igen helt.
Tack för förklaringen.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.