Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

oktober 1, 2025 kl. 18:34 #523898

Av infon i allra första inlägget tycker jag det verkar precis som när tripoderna gjort ”gropar” i medbringarna. När tripoderna inte kan röra sig fritt utåt/inåt utan ”fastnar” i groparna uppstår vibrationer/skakningar, framför allt vid hård belastning. Jag hade det problemet på min og 900 S -93 för ett många år sen och bytte då sida på medbringarna. Skakningarna försvann helt efter det. Man byter sida bara på medbringarna, allt annat ska sitta kvar på sina platser, shimsen måste sättas tillbaka på samma ställe som de suttit tidigare annars ändrar man på kuggspelet i slutväxeln. När jag gjorde det här var motor/låda upplyfta och då var det inga problem alls med att skifta sida på medbringarna. Jag tog också bort växellådans bakre lock, mest för att ha bra koll, gör man inte det behöver man antagligen fixera diffen i sitt läge om man tar bort medbringarna på bägge sidor samtidigt. Jag tog några bilder, dålig skärpa på en del, men man ser kanske i alla fall en del av hur det ser ut när det är demonterat. Jag försökte ta bild på ”groparna” men det syns väldigt dåligt på bilderna, man ser det mest som en blank fläck i medbringaren.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.