Dajje
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Tackar för alla fina kommentarer! 🙂
Kan berätta att jag är född efter 80-talet, nämligen 1990. Till vardags bygger jag Scanias specialkarosser som byggs för hand här i Laxå. Det är främst dubbelhytterna (4-dörrars) som oftast hittas på brandbilar och LowEntry som är en sänkt hyttvariant, vanligast på sopbilar och budlastbilar i städer. Så svetsning börjar bli lite av en vana… 😎
Karossen på 95:an har fått lite spackel och slipning förra helgen, och mer återstår. Innan mer sker ska först en Jaguar få lite vårservice för att snart få komma ut efter vintervilan… :race
Hej igen!
Det var ett tag sen sist, har inte blivit så mycket tid i garaget. Har slarvat lite med uppdateringen här med, för lite har faktiskt hänt. Karossen är i princip helt klar när det gäller svetsning. Har gått över med karosserikit och en del grejer har fått färg. Lite mer NOS-delar har också skaffats. Det börjar bli roligare att hållas nu när detta är klart! :race
Jag har fått exakt Pärlgrå lack i motorrummet. Lackade det själv för att underlätta renoveringen lite. Då kan jag börja med att få ihop framvagnen så att bilen blir lättare att transportera. Kan även sysselsätta mig i väntan på andra arbetsmoment innan lack. En firma ska hjälpa mig att tillverka nya rutramar till bakluckan bland annat. Även fälgar har lackats i R2 Torreadoröd som ska vara rätt nyans till bilen.
Instrumentpanelen är också lackad pärlgrå, fast med halvmatt yta. Så ska det tydligen vara original har jag hört från säkra källor. Vet inte om det gäller alla kulörer. Handskfacksluckan var uppbruten, så det blev en NOS sådan istället. Även vita knappar och temperaturmätare är NOS. Detta var ett roligt steg i renoveringen, nu börjar man se fina bitar på plats! Är det någon som har hållaren för askkoppen i fint skick? Kromsargen på min var rostig…
Mer kommer, håll ut! :wrench
Tack tack! Du är välkommen på studiebesök Christian!
Fick ett paket med delar i måndags från klubbens webbshop. En veckas leveranstid från beställningsdatum är ett väl godkänt betyg! Styrväxeln har rengjorts och fått ny färg, Asea Maskingrön, enligt original. Sen fick den nya damasker och styrstagsändar. Ratten är lackad och tutknappen hittades i webbshoppen. Blinkersspaken hittades i fint skick i mina egna gömmor, dock fick den ny knopp. Har även fått tag på en instruktionsbok till bilen.
Det har gått sakta med renoveringen i sommar, men det har inte stått still. Har hittat lite mer delar till bilen och en del grejer har blivit målade. Har flyttat till ett stort hus som har krävt sin tid med allt vad det nu innebär. Det är mycket grejer som ska inhandlas när man tidigare bara har bott i små lägenheter. Huset har som tur var ett garage med hobbyrum, där 95:an ska plockas ihop efter lackeringen. När det sker kan jag inte svara på, för det händer andra saker för mig i vinter. Men i den här farten blir renoveringen inte slarvig…
Idag blev det några timmar i verkstan igen. En nytillverkad batterihylla blev monterad. Var tillverkad av någon som tidigare ägare kände. Riktigt snyggt gjord, identisk mot originalet. Alla pressningar m.m är med. Sedan har kylarväggen fått ny plåt, då den tidigare var uppklippt pga större batteri. Blev väl en 2-3cm nya plåt runtom med bockad kant. Något litet hål i motorrummet lagades också, så nu är det i princip klart i plåten där.
Monterade även dit framskärmarna för att se passform och lättare kunna se ojämnheter sen när det ska finspacklas. Båda har varit helt plåtrena. Den högra är lagad längst ner runt blinkers. Har dock hittat en NOS högerskärm som ska provmonteras när jag fått hem den. Sen får vi se vilken som hamnar på bilen… Bakom står en trevlig bil, som är ett avstick från alla Saabar för mig. Det är en kompressormatad Jaguar XJR. Den går som katten! :race
Tack för dom goda orden! Här kommer det mera:
Första steget blev givetvis att fixa klart karossen så den gick att lacka. På det steget är jag än idag, men det är inte så mycket kvar dit. Dålig plåt fanns i golvet framtill, hjulhusen fram och lite i trösklarna. Bakre hjulhusen var dåliga vid fjäderfästena och lite längst ner bak. Några små små hål fanns på fler ställen, men inget allvarligt.
Lite rostlagning gjordes sommaren 2010 innan den hamnade på långtidsförvaring. Många många timmar har lagts ner på att få klart rostlagningen, främst senaste veckorna från skrivande stund. I söndags blev jag färdig med golvet, vilket kändes otroligt skönt!
-
FörfattareInlägg