gerda

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 24, 2009 kl. 06:51 #141910

      Ja, vi var som sagt lite sena…
      Folk måste ha kliat sig i ögonen mer än en gång när de såg en V4-Cab komma dragandes på en röd 65:a Sport i tipp-topp orört originalskick!

      Men Ni måste ha avslutat tidigt, trots det fina vädret…(???) Fredrik var ju ändå där halv 9! (Själv åkte jag hem och tog hand om hunden som fått vänta lite längre än planerat)

      Jag hade sett fram emot att inleda mitt sommarlov med en riktig Saab-sommarupplevelse.
      Övertalade Fredrik att ta hem Cabben från ladan, och så snart jag skickat in mina sista justeringar på C-uppsatsen så skyndade jag mig till garaget för att hämta hem den och glida till Långholmen för att äta glass i glada vänners lag… Sommar!!!
      Men det är kanske så att ”sommar” i vår familj är att bilarna inte alltid går som man vill…?
      Inget ont om Fredriks bravader… Jag har just nu 4 av 5 bilar som på ett eller annat sätt behöver lite extra kärlek och omvårdnad.

      Hoppas Ni hade trevligt!
      /Gerda

        februari 6, 2009 kl. 21:16 #134943
        Fredrik wrote:
        Välkomna ni som kan (Får) slita er ifrån melodifestivalen

        Märkligt, jag har inte sett någon skriftlig ansökan i 3 ex, att Du ska slippa melodifestivalen… :confused:

        Lollo: Fredrik svepte också precis sin 5:e…
        Själv får jag hålla mig till lättöl ikväll, eftersom jobbet kallar på uppmärksamhet imorgonbitti.
        :cheer:

        Hälsningar Gerda

          augusti 26, 2008 kl. 21:06 #126151

          Jag vill passa på att TACKA…
          Dem som hjälpte mig att springa igång min ”döda” cab ikväll… :worshippy:
          Det gick bra en bit i alla fall.

          Sedan vill jag ge ett ännu större TACK till Mange Dufva, som hämtade upp mig och bogserade hem mig när jag blev stående vid Abrahamsberg… mitt i all trafik… i regnet… i samma, ännu dödare cab… :thanks:

          Troligtvis har batteriet gett upp, för nu är bilen väldigt död… och väldigt blöt… inuti… :crying: :jobbar:

          Å så TACK för gott fika och trevligt sällskap, förstås. :applause:

          Hälsningar Gerda

            augusti 21, 2007 kl. 20:45 #110876
            SAAB V4-ever wrote:
            Är det inte lite väl mycket pajkastning (läs tårtkastning) i den här tråden :duck:!

            Håller med Du Harald… Men nu borde väl Roger vara nöjd, så att vi kan lägga ner ”tårtkastningen”… :confused:

            För övrigt var det trevligt som vanligt!

              augusti 21, 2007 kl. 14:27 #110854
              Roger wrote:
              Hemma från jobbet runt 18.10 så tiden för att ens sno ihop en bakelse är rätt begränsad… 😎

              Är det inte märkligt att någon som jobbar så hårt har tid att sitta vid datorn och surfa…? :/
              (Senaste inlägget från Roger noterat kl. 14.33 :confused:)
              Roger… använd tiden till att vispa grädde istället, så ska Du se att Du hinner. 🙂

              För Er andra…
              ”Följ den spännande upplösningen på tårtmysteriet. Ska Roger hinna eller inte? Fortsättning följer på Långholmen ikväll…”

              Vi ses!

                augusti 21, 2007 kl. 06:47 #110828

                Som gammal trafiklärare, och dessutom med nytaget BE-kort i juni, kan jag tyvärr konstatera att de här frågorna är mycket lättare än de Du får på Vägverket, och så är det ofta med de frågor man hittar på nätet. Vägverkets frågor är klurigare formulerade och ibland har de riktiga fallgropar.

                Nu när jag skulle skriva för BE gick jag in på en trafikskola och köpte inloggningskoder för att träna på frågorna. Proven är då utformade som på Vägverket, samma antal, samma tid, samma typ av frågor, 500 kr för 20 koder och jag anser att det var värt varenda krona.

                Lycka till med körkortet!

                  augusti 21, 2007 kl. 04:28 #110824

                  Ja, gör det Wendan! 😉
                  De har hotat med skurar framåt kvällen, och det vore ju synd om Rogers nybakade tårta skulle regna sönder…!!! :crying:

                    augusti 15, 2007 kl. 08:30 #110543
                    Roger wrote:
                    …Men inte tusan såg vi till någon tårta?? Geeeeeeeeeeeerda…….!!!!!!!!!!!!!

                    Är det inte en märklig tradition vi har att den som fyller år, gifter sig eller lyckas med någon annan stor bravad ska bjuda på något…??? :confused:
                    OK… På födelsedagskalas eller bröllop brukar man ju få presenter i gengälld… 🙂

                    Roger, när Du vinner pris för finaste bil lovar jag att jag ska bjuda Dig på tårta!!!!! 😀 😀 😀

                    När jag var liten sa vi alltid ”Den som sa’t Han ska’t”. 😉
                    Alltså… Förväntar jag mig att Roger tar med sig tårta nästa tisdag… Eller vad säger Ni andra?

                    Tack för en trevlig pratstund igår!

                      augusti 6, 2007 kl. 10:20 #109954

                      Tack för gratulationer!
                      Det var riktigt STORT att få köra fram en Saab V4 från -78 inför 1000-tals åskådare på Sveriges näst största bilutställning, med konkurrenter som Bentley, Jaguar och Alfa Romeo, toprenoverade bilar från 30-, 40- och 50-talet.
                      Det går inte att beskriva känslan när de ropade upp mig som 2:a, jag höll på att ramla ur bilen. Tårarna rann!

                      Roger: Tyvärr jobbar jag kväll, så det blir inge Långholmen den här veckan… ”Pokalen” är för övrigt en traditionell Classic-Car-Week-Dalahäst i silver, framtagen för ändamålet.
                      Tårta räknar jag med att Du tar med Dig nästa vecka 😀

                      Morten: Det är den bilen jag ställde ut i Trollhättan… antar att Du såg den där (?), men jag bifogar ett par bilder.

                      Jag vill passa på att tacka…
                      Fredrik för alla glada tillrop och tips under de 7 år jag jobbat på bilen, samt hjälp att hitta alla nya saaboriginaldelar som sitter på bilen.
                      Tadeuzs & C:o i Polen för lackeringen.
                      Roger som hjälpt mig att fixa till slutfinnishen på lacken.
                      Samt alla andra som på något sätt hjälpt mig med tips eller svåra delar till bilen.

                      Saabiga hälsningar Gerda & DUA 553

                        maj 1, 2007 kl. 19:10 #105929

                        Man tackar och bugar för elogen, Kaparn!
                        Och Roger oxå för den delen, som inledde tråden!
                        Å alla andra som hört av sig…!

                        Nja, Fredrik har jag ännu inte kört ifrån… men jag har varit bra nära hans tider i backtävlingar vid ett par tillfällen.

                        Saabiga hälsningar Gerda

                          augusti 15, 2006 kl. 09:04 #97562

                          Bara för att reda ut begreppen helt och hållet…

                          Ja, ekipaget är helt lagligt!!!
                          95:an får dra 1500kg med BE körkort, det är en gammal provbil från Saab.
                          Vi har ett 1300 kg släp med lastvikt 990 kg.
                          Den GT 750 som stod på släpet väger 750 kg.
                          Fredrik har både BE och CE körkort.
                          Så nu behöver ingen fundera över det något mer.
                          Bifogar bild på ekipaget.

                          Mvh Gerda

                            augusti 15, 2006 kl. 08:52 #97481

                            Jag har precis plockat ihop 2 st nyrenoverade bilar med de större framblinkersarna…

                            Hålet i skärmen är exakt det samma som på V4an med de mindre blinkersarna!!!
                            Det enda Du behöver göra är att borra två skruvhål för de två övre skruvarna på blinkersinsatsen.
                            Inget kapande i skärmen tack!!!

                            Självklart ska Du ha de stora blinkersarna på Din bil eftersom det är en 79:a!
                            Original är alltid original…

                            Jag har en del bilder från min renovering.
                            Kontakta mig per mail så kan jag skicka dem om Du vill se hur det ser ut.

                            Lycka till!
                            Gerda

                              september 18, 2005 kl. 19:06 #88876

                              Jag skulle bara vilja ge ett tips till alla som har funderingar på att renovera en bil, oavsett om det är i Polen, Sverige eller någon annanstans. (Vad är det som säger att svenska lackerare skulle vara mer seriösa?)

                              FOTOGRAFERA ALLT!
                              Jag har nyligen skickat iväg min ”käraste ägodel” på lack och innan jag gjorde det tog jag både digitala och pappersbilder på hela bilen, samtliga detaljer, alla nydelar jag monterat på bilen, samt alla delar jag skickat med bilen. (Pappersbilderna har jag i händelse av att datorn skulle krascha)
                              Jag har e-postat bilderna till lackeraren med instruktioner om vad som ska göras var. Både han och jag vet att bilen är väl dokumenterad från alla vinklar innan den demonterades, vilket gör att möjligheterna till ”fusk” är minimala. Jag kommer naturligtvis att syna bilen noga när den kommer tillbaka, vilket jag även meddelat lackeraren i fråga.

                              Ett mynt har alltid två sidor och i den här typen av inlägg brukar debatten alltid hetta till.
                              Det jag har sett av de Polska killarnas arbeten hittills är mycket bra!

                              Ted
                              Jag har ingen aning om hur skicket på Din 95a var innan den skickades till Polen, och vi lär väl aldrig få reda på hur en ev. ”svensk” plåtslagare hade agerat om han fått ”sätta tänderna i den”, så jag kan bara beklaga att det blivit som det blev i Ditt fall.

                              Hälsningar Gerda

                                april 19, 2005 kl. 18:33 #86256

                                Fråga mig inte hur han kom loss, men det tog ju en bra stund innan han dök upp…
                                Alla Ni som var där vet ju att Fredrik var mer än 2 meter hemifrån… Eller hur?

                                Mvh Gerda

                                  mars 9, 2005 kl. 22:10 #85586

                                  Om motorn är standard för övrigt så kan du borra upp orginal munstycket med en 1,5mm borr.
                                  Det brukar då bli mellan 1,52-1,55mm stort vilket brukar vara perfekt.

                                  /Fredrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)