Johan Staaf

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2025 kl. 22:11 #524003

      Så var det dags att ta tag i bilen igen efter lite uppehåll, en köksrenovering kom emellan.

      Nu har jag fått besked om att ursprungskontrollen är godkänd så då är det bara att gå vidare med reparationerna så att tid för  registreringsbesiktning kan bokas. Kvällens jobb blev att börja demontera den rostiga dragkroken och inredningen i bagaget så att jag kan börja rostlaga.

      Någon som vet om dragkroksmodellen är unik för cabrioleten? Insåg att hela paketet bör bytas och jag vill gärna behålla draget. Någon som har en fräsch, helst avtagbar, får gärna höra av sig.

      Kul när man får ett välfyllt paket från Skattkärr också, det ökar helt klart motivationen.

        augusti 12, 2025 kl. 11:42 #522951

        Misstänkte det men det känns lite omständligt att byta airbag för ett emblem skull. Kanske finns det något klistermärke med rätt logga att sätta dit?

          augusti 10, 2025 kl. 19:18 #522923

           Nu har jag fixat 4 nya fälgar och bakstycket till nyckeln så det är löst! Resten är fortfarande intressant.

            augusti 5, 2025 kl. 07:04 #522836

            Tyvärr finns det en del rost i bakdelen. Värst är det i höger hjulhus där fjäderfästet behöver en ny sidoplåt. Nu blur det att ta fram svetsen, det var många år sedan sist så vi får se om takterna sitter i!

            Jag tänkte ta ner avgassystemet och bensintanken och då passa på att byta någa bromsrör och sätta dit nya tankband också. Lika bra att göra det ordentligt.

              augusti 5, 2025 kl. 07:00 #522834

              En bild efter lite fix.

                augusti 4, 2025 kl. 11:08 #522817

                Ibland fokuserar man kanske på fel saker men att polera, vaxa och snygga till småsaker gör gott för välbefinnandet och det blir roligare att greja vidare med bilen.

                Att ta bort de gamla skylthållarna, fula högtryckstvättade emblem (alla vet hur de blir då) och en urblekt dekal med devisen ”Göteborg, Sveriges framsida” som satt på bakluckan och sedan polera och vaxa är riktigt kul.

                Skyltbelysningen och det höga bromsljuset tvättades med tvål och nagelborste och fick nya glödlampor och den urblekta skylthållaren från Autohaus Krüll ersattes med en ny från Saab Car Museum. Den tyska registreringsskylten får hänga med ett tag till, jag har inte påbörjat processen med Transportstyrelsen ännu.

                  juli 30, 2025 kl. 22:30 #522742

                  Nu är det dags för städning. Låg 4 lådor med Första hjälpen i bagaget, kanske bra att ha. Här hittade jag också den löstagbara dragkroksdelen, ser nästan oanvänd ut. Själva delen som sitter fast i bilen behöver dock en omgång för att bli fin igen.

                  Skönt för den nya silvercabben att ha lite sällskap på garageuppfarten:-)

                   

                    juli 25, 2025 kl. 14:46 #522663

                    Krånglar lite med bilderna, nytt försök.

                    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      juli 25, 2025 kl. 14:44 #522662

                      Bild framifrån.

                        juli 19, 2025 kl. 22:08 #522591

                        Tack för svar Jocke, om inte annat så blir det en tur till Saabmarknaden i Norrköping 7 september om du bor i närheten?

                          april 17, 2023 kl. 19:00 #501747

                          Den bytte ägare senast 2018, är fortfarande avställd. Senaste besiktning 1997.
                          Hoppas att nuvarande ägare tar upp tråden igen.

                          Mvh Johan

                            januari 11, 2023 kl. 21:56 #500059

                            Hej

                            Aktiverar denna tråd igen. Problemet med solskyddet är inte löst, någon som har ett bra höger solskydd till min 900 cabriolet 1988 eller har något tips om hur jag kan renovera det befintliga?

                            Försöker också klura ut om de tog ett solskydd från någon annan modell eller om det gjordes en speciell modell bara för cabben. Antar det sistnämnda…

                            Mvh Johan

                              juni 10, 2022 kl. 13:06 #494701

                              Vad blev det?
                              Mvh Johan

                                juni 10, 2022 kl. 13:04 #494700

                                Tack för svar, om vädret är med oss kör jag till Kinnekulle så får man se vad som gäller. Går nog att köpa ett festivalpass digitalt när jag är på plats om det behövs. Avvaktar också lite kring vädret, trist att köra cabbe med taket uppe som jag gjorde till festivalen 2019…

                                  juni 9, 2022 kl. 22:04 #494685

                                  Hej
                                  Nej, jag ska inte sälja något denna gång utan bara besöka marknaden. Men det är väl ett festivalpass för alla tre dagarna som gäller även om jag tyvärr bara kan besöka marknaden på söndagen.
                                  Mvh Johan

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)