lars-eric 96

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 107 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 29, 2024 at 10:32 #514413

      Hej Anders

      Du har en kortnos av modell 64 som står enligt mig och många andra står högst i värde av 96:orna

      förutom då sportarna. En renoverad och rostfri skulle jag nog inte avyttra för under 100 000 :- och kanske

      t.o.m. högre. Engelsmän och Holländare är tokiga i dessa, men får hoppas att den stannar i Sverige så ha lite

      tålamod den sjunker definitivt inte i värde.

       

       

        september 2, 2023 at 22:49 #510182

        Tack för tipset. Om man nu skulle använda sig av Saab-klubbens elpump, kan man då använda den utan regulator? Vilket bränsletryck bör en pump ge en enkel-förgasare. Mvh. Lars-Eric

          december 10, 2021 at 19:18 #490744

          Hej Rickard
          Hade ett liknande ljud efter montering av nyrenoverad vev. tog bort remskivan och upptäckte att låsringen till tätningen för fördelarväxeln
          hade lossnat. jag hade tydligen inte fått dit den riktigt kanske skulle kolla det först innan motorbyte.

          mvh Lars-Eric

            december 29, 2020 at 14:50 #480399

            Hej Timpa
            Sprejade elspray och fick dom att ibland röra på sig, men skulle nog inte skada att göra som du skriver.
            Bara det att man vet hur man går tillväga för att ta isär den. Går det att pilla ut den från konsollen eller måste
            man demontera konsollen först och i så fall hur går man då till väga? Är ju lite rädd för att ha sönder något.

            Mvh Lars-Eric

              december 3, 2020 at 22:34 #479326

              Hej Janne, ska prova. Får tillgång till den till helgen då jag har den utlånad. Får väl ringa runt till bilskrotarna om det mot förmodan går att uppbringa ett beg. reglage. Tack för tipset.

                oktober 12, 2020 at 19:03 #477052

                Kör med 1,5 % triboron injektion i bensinen, rökfritt och luktfritt.

                  april 12, 2020 at 19:04 #468928

                  Hej John
                  Jag har samma problem som du när yttertempen bara är några grader över noll. Normalt ska det sitta en kylargardin framför
                  kylet. Jag får också sätta en pappskiva för halva kylet då jag saknar gardinen och eftersom du har ett större kyl så förstorar du
                  nog effekten på kylningen. Glömde säga att jag har en långnos.

                  Mvh Lars-Eric

                    maj 13, 2019 at 19:33 #459026

                    Hej igen
                    Gick in och kollade både på PV-klubben och Amazon-klubben och mycket riktigt,
                    stod det att läsa att Volvoklubbarna har bjudit in SAAB-klubben till träffen i länghem.
                    Kunde ju vara käckt om det fanns lite info om detta även i vårt forum.

                    Lars-Eric

                      mars 26, 2019 at 14:51 #457184

                      Hej Adrian

                      Kolla om det går med tappen på en 3/8 spärrnyckel. Använder själv en sådan,
                      men det är till växellådan på en tvåtaktare 65:a. Kan ju vara samma på din kanske.

                        januari 24, 2019 at 20:33 #454768

                        Fick tipset för länge sedan att borra ett dräneringshål på den bakre dämparen. Men den hårt packade
                        dämpullen gjorde att någon gammal olja kom det aldrig ur hålet. Därav att jag fyllde den med stålull istället.
                        Tanken var att stålullen skulle göra det lättare att dränera ev. smörjmedel.

                          januari 23, 2019 at 10:28 #454642

                          Enligt Niklas Enander gör den en effektökning på upp till 5 hk. Har själv en sådan och känns allt en viss skillnad mot ett inpyrt standardsystem.
                          Nackdelen med simons bakre dämpare är att den innehåller dämpvadd som lätt dränks in och sotar igen efter ett tag och då blir det rakt rör igenom dämparen.
                          Vilket gör att ljudnivån höjs. Prövade senare till V4:ans bakdämpare som sänkte ljudnivån något, men efter hand blev även denna indränkt och sotig vilket gjorde att ljudnivån ökade igen. Nu delade jag på dämparen på mitten och tog bort den indränkta vadden och gjorde ren perforeringen från all sot som den satt igen. Sedan ersatte jag vadden med stålull. monterade en liten hylsa över skarven på mittröret och sedan svetsade igen ytterhöljet. Nu kör jag också efter åtgärden på Triboron som förhoppningsvis inte ska sota
                          så mycket. Tycker mig nog märka även bättre gång på motorn som i övrigt är otrimmad med Triboron. Blandar 1-1,5% triboron injektion vid tankning.

                            januari 20, 2019 at 15:55 #454495

                            Finns också olika dimensioner på nållagren till kolvbulten. Samma lager till samma vevstaksände och samma kolvbult som tidigare.
                            Finns en märkning på nållagren för olika dimensioner med +och – samt en siffra. Vet bara att ihop-sättning av en nyrenoverad motor
                            måste nållagren passas in för rätt passning. I detta fallet är det kanske inte så viktigt.

                              december 2, 2018 at 15:49 #452218

                              Bakljus SAAB 95
                              Övre lampa, blinkers och bromsljus med blinkers överst och med gul glashalva.
                              Nedre lampa, endast bak och parkeringsljus,.

                                december 2, 2018 at 13:23 #452212

                                Tror att Erik Randa har .

                                  september 10, 2018 at 08:53 #448912

                                  Hej Karl

                                  Ber om ursäkt att jag inte lärt mig att hitta rätt i menyerna än.

                                  Med vänlig hälsning Lars Eric

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 107 totalt)