staberg
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Trots alla om och men har jag pysslat lite i garaget. Kolfiberscoopet sticker upp c:a 25 cm över huven. Laddtrycksmätare sitter monterad i bakkant och vatteninsprut sprutar in vatten/sprit på kompressorns sugsida. Kan meddela att ljudet är väääldigt aggressivt och hårt i kompressorn… Finns stora chanser att skrämma pensionärer i sommar…
Det kanske finns ett uppdämt behov trots allt… Större delar som tex motorhuvar, dörrar mm är väl inte helt aktuellt tror jag. Risken är överhängande att de skulle bli för dyra för att kunna säljas…. Men övriga delar lät ju inte omöjligt.
Funderade själv på ventilkåpor till B och H-motorn,luftscoopet nedanför vindrutan på 95-96, ventilkåpa till V4 mm ….
Tack, dewt var roligt att få ett vänligt ord från dig. 😉 Det fick bli såhär för att kompressorn skulle snurra åt motsatt håll jämfört med motorn. Det hade ju helt klart varit bäst om remmen vore tandad på båda sidor, men nån sån har jag inte hittat… Så det blir till att ha bra spänn på remmen för att den inte ska slira. Men jag har även blästrat remskivan för att få en strävare yta.
Hej Allihop.
Jag har har varit och är fortfarande sjuk sen en längre tid tillbaka, därför har det inte hänt så mycket på bilfronten. Men emellanåt har jag orkat ut i garaget en stund för lite ”terapijobb”.Man behöver det för att ha något gott att tänka på när hälsan sviker igen… Har fått till kompressorinstallationen ordentligt nu. Det enda som saknas är luftintaget av ”birdcatcher”-typ. Många remhjul blir det för att få allt att lira. Kompressorn ska gå åt motsatt håll som motorn så det blev till att klura lite. En salig blandning av remmar och remhjul från diverse bilmodeller.
Nu börjar vi komma nån vart. Ska köpa den boken och läsa på lite, men eftersom jag kommer använda hjulupphängningar som redan är ”färdiga” så blir det väl mest i förebyggande syfte. Vill ju använda Saabens framvagn och audins bakvagn av den anledningen att jag inte har hela kunskapen om hur det fungerar.
Visst kan man tycka att det är att göra det lätt för sig men bygget blir avancerat nog ändå och jag vill ha kvar så mycket av gammelsaaben som möjligt…
-
FörfattareInlägg
