Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62 radikalt ombyggd

  • Detta ämne har 47 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-02 14:11 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162692
    staberg
    Deltagare

    Ja det blir ett amatörbyggt fordon.

    #162695
    fuling
    Deltagare

    Kolla vad spårvidden är fram o bak på en 911 så lär du upptäcka något.
    96 är ski… smal, spårvidd std 1220-1240mm. Jag åker med ca 1390 fram.

    Tänk när du stoppar dit coilover:sena fram att få de så långt ut på bärarmen som möligt och så rakt upp som möligt. Annars kommer du behöva jättehårda fjädrar + att då kommer dämpingen också bli fel.

    #162862
    staberg
    Deltagare

    Tänkte att det var dags för ett par bilder på motorn. Som synes var den väldigt skitig och tråkig när jag hämtade den. Men efter en REJÄL tvätt så såg den riktigt fräsch ut. Jag tycker formen på motorn är riktigt snygg, så med annan färg på ventilkåporna, dubbla plenumkammare och lite annat puts och ”bling” tror jag den blir ett konstverk. (man kanske skulle ställa den i vardagsrummet istället…)

    #162863
    staberg
    Deltagare

    Före tvätt och demontering.

    #162864
    staberg
    Deltagare

    Efter tvätt och demontering av den röriga kabelhärvan och det fula insuget.

    #162878
    perhaninge
    Deltagare

    Go Martin Go 🙂 :wiiiiiieeeehhhhaaww:

    #162967
    staberg
    Deltagare

    Tänkte dela med mig av lite intressanta priser på delar till V8:an.

    Oljefilter: 250kr
    Fördelarlock: 890kr (och man behöver 2st…)
    Rotor: 200kr
    Sotningssats: 3900kr
    Vattenpump: 1020kr
    Kamrem: 1070kr

    Snacka om löjligt höga priser… Men men, vill man vara fin får man lida pin.

    Köpte nytt fördelarlock till min 900 -85 för inte så länge sedan på Mekonomen, och det kostade bara 100 spänn (50 spänn på Biltema). Snacka om skillnader i pris…

    #162972
    Dicst
    Deltagare

    Det är väl proportionerligt med priset vs. antal cylindrar, eller antalet hk kanske tom…? 🙂

    #162988
    staberg
    Deltagare

    Nja, det vill jag nog inte påstå. Motorn är bara på 250hk i originalutförande och eftersom ETT fördelarlock (för fyra cylindrar) kostar 890 spänn och EN rotor (för 4 cylindrar) kostar 200 spänn tycker jag inte det är proportionerligt. Och bara för att oljefiltret är nästan dubbelt så stort som tex till en Saab tycker jag inte det behöver kosta mer än fyra gånger så mycket.

    Men jag får ju naturligtvis skylla mig själv, det var ju ingen som tvingade på mig motorn… 😉

    #163005
    perhaninge
    Deltagare

    Ändå en himla tur att du bestämmde dig för den motorn, annars hade vi andra missat årets ”hårigaste” projekt :welder: :worshippy: :worshippy: :doooooohh:

    #163168
    staberg
    Deltagare

    He he he… roligt att du ser det så. Jag kämpar på med bygget iaf.

    #164370
    perhaninge
    Deltagare
    staberg wrote:
    He he he… roligt att du ser det så. Jag kämpar på med bygget iaf.

    Hur går det Martin ?
    Har lite abstinens efter information 😉

    #164855
    perhaninge
    Deltagare

    Nu är jag så nyfiken så jag tror att jag dööööör :schpöstraaff:

    #166332
    perhaninge
    Deltagare

    Stabeeeeerg, uppdatering, snäääällla. :jobbar: :welder: :welding: :thanks:

    #166339
    staberg
    Deltagare

    Hej Per. Ledsen att göra dig besviken men det har inte hänt nåt alls på byggfronten…. Längre tids sjukdom har satt stopp för alla större projekt. Men lite har jag orkat med på min 95:a iaf…

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.