Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2010 kl. 19:06 #161347

      Då ska jag bjuda på ett par nya bilder. Tunneln är nu svetsad och kanterna som aluminiumplåtarna ska limmas på är snart färdiga. Fast golvet kommer inte limmas förrän bilen är lackad. Nån som har tips på nån snygg färg? Själv har jag tankar åt pärlemovit…

      Balken som sitter svetsad på golvet vid B-stolpen kommer att vara utgångspunkt för de nya ramsnokarna som ska svetsas bakåt. Även huvudbågen ska delvis bultas i den balken.

        september 6, 2010 kl. 18:09 #162148

        Då var det dags att uppdatera lite. Har snart gjort färdigt ”kickup:en” till bakvagnen och fästena till huvudbågen är på plats. Håller just nu på att svetsa rost i framvagnen. Det är inte många saker som är tråkigare än att rostlaga… Snart ska hela bilen in på blästring.

          september 6, 2010 kl. 18:13 #162149

          Grymt :-()

            september 6, 2010 kl. 18:45 #162151

            :welding: :applause:

              september 7, 2010 kl. 06:32 #162162

              Den kommer nog att bli riktigt brutal!

                september 7, 2010 kl. 16:53 #162190

                Detta projektet slår det mesta…

                  september 14, 2010 kl. 11:03 #162488

                  Då var det dags för en liten uppdatering. Håller som sagt på med att svetsa rost i framvagnen och bygga upp strukturen som ska hysa V8:an där bak. Håller även på att köpa på mig lite delar allteftersom. Ska bygga upp hela bilen innan jag tar isär allt igen för lackering.

                    september 14, 2010 kl. 11:08 #162489

                    Fler bilder…

                      september 18, 2010 kl. 10:39 #162633

                      Fick mina coilovers häromdagen. Ska bli kul att börja bygga upp fram och bakvagn snart. Ska ”höja” de främre Fjädertornen så chassiet blir riktigt lågt.

                        september 19, 2010 kl. 10:27 #162663

                        ojoj, tror just jag har hittat ett nytt favorit-projekt. Detta ska följas med största noggranhet!

                        Mvh

                          september 19, 2010 kl. 11:14 #162664

                          Har nu kapat bort vänster fjädertorn. Detta ska nu blästras och rostlagas innan det svetsas fast igen. Det ska även höjas c:a 50mm för att få chassiet riktigt lågt och få en låg tyngdpunkt. Även motor, tank, batteri och stolar kommer monteras på absolut lägsta möjliga höjd för att få en riktigt bra känsla/väghållning.

                            september 19, 2010 kl. 16:40 #162674

                            Häftigt värre!!!
                            Men du skrev tidigare att du ska behålla original dubbla bärarmar fram. Hur ska du montera dom där coil-over benen fram? Jag antar att du ska ha dom med fästöron i spindelhusen bak och att dom med ögla och gängpinne ska sitta fram. Har du tänkt om angående framvagnen eller är det jag som inte fattar hur det ska bli? Coil-overdämparen i mitten av bärarmarna?

                            /Per

                              september 19, 2010 kl. 18:33 #162679

                              1: vilken spårvidd hadde du tänkt dig fram o bak?
                              2: vilka fjäderhårdheter har du valt?

                                september 19, 2010 kl. 18:47 #162682

                                Coilovern kommer sitta i mitten på bärarmen och vara lutad in i det som original är motorrum. Så det ska byggas upp en form av hjälpram som jag fäster övre fjädersätet i.
                                Spårvidden fram kommer bli original men med betydligt större, bredare fälgar (18*7.5″. Bak blir spårvidden samma som Audi 100. Men också där kommer fälgarna hålla måtten 18*7,5″. Bultmönstret blir Saabs 108/4 fram och Audis 108/4 bak. Bilen kommer Alltså ha betydligt bredare spårvidd bak. Ungefär som en Porsche 911 Turbo.

                                Coiloverkitet hör egentligen till Golf 3. Det är i den viktklassen jag vill hamna. Sen får tester utvisa om jag behöver hårdare eller mjukare fjädrar, eller om jag hamnat någorlunda rätt direkt.

                                  september 19, 2010 kl. 22:23 #162689

                                  ska denna bli gatbils reggad?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.