Saab 96 -62 radikalt ombyggd
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 radikalt ombyggd
- Detta ämne har 47 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-02 14:11 av
2takt_nicke.
-
FörfattareInlägg
-
Då ska jag bjuda på ett par nya bilder. Tunneln är nu svetsad och kanterna som aluminiumplåtarna ska limmas på är snart färdiga. Fast golvet kommer inte limmas förrän bilen är lackad. Nån som har tips på nån snygg färg? Själv har jag tankar åt pärlemovit…
Balken som sitter svetsad på golvet vid B-stolpen kommer att vara utgångspunkt för de nya ramsnokarna som ska svetsas bakåt. Även huvudbågen ska delvis bultas i den balken.
Då var det dags att uppdatera lite. Har snart gjort färdigt ”kickup:en” till bakvagnen och fästena till huvudbågen är på plats. Håller just nu på att svetsa rost i framvagnen. Det är inte många saker som är tråkigare än att rostlaga… Snart ska hela bilen in på blästring.
Då var det dags för en liten uppdatering. Håller som sagt på med att svetsa rost i framvagnen och bygga upp strukturen som ska hysa V8:an där bak. Håller även på att köpa på mig lite delar allteftersom. Ska bygga upp hela bilen innan jag tar isär allt igen för lackering.
Har nu kapat bort vänster fjädertorn. Detta ska nu blästras och rostlagas innan det svetsas fast igen. Det ska även höjas c:a 50mm för att få chassiet riktigt lågt och få en låg tyngdpunkt. Även motor, tank, batteri och stolar kommer monteras på absolut lägsta möjliga höjd för att få en riktigt bra känsla/väghållning.
Häftigt värre!!!
Men du skrev tidigare att du ska behålla original dubbla bärarmar fram. Hur ska du montera dom där coil-over benen fram? Jag antar att du ska ha dom med fästöron i spindelhusen bak och att dom med ögla och gängpinne ska sitta fram. Har du tänkt om angående framvagnen eller är det jag som inte fattar hur det ska bli? Coil-overdämparen i mitten av bärarmarna?/Per
Coilovern kommer sitta i mitten på bärarmen och vara lutad in i det som original är motorrum. Så det ska byggas upp en form av hjälpram som jag fäster övre fjädersätet i.
Spårvidden fram kommer bli original men med betydligt större, bredare fälgar (18*7.5″. Bak blir spårvidden samma som Audi 100. Men också där kommer fälgarna hålla måtten 18*7,5″. Bultmönstret blir Saabs 108/4 fram och Audis 108/4 bak. Bilen kommer Alltså ha betydligt bredare spårvidd bak. Ungefär som en Porsche 911 Turbo.Coiloverkitet hör egentligen till Golf 3. Det är i den viktklassen jag vill hamna. Sen får tester utvisa om jag behöver hårdare eller mjukare fjädrar, eller om jag hamnat någorlunda rätt direkt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
