Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Detta ämne innehåller 47 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-02 14:11.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161347

    staberg
    Deltagare

    Då ska jag bjuda på ett par nya bilder. Tunneln är nu svetsad och kanterna som aluminiumplåtarna ska limmas på är snart färdiga. Fast golvet kommer inte limmas förrän bilen är lackad. Nån som har tips på nån snygg färg? Själv har jag tankar åt pärlemovit…

    Balken som sitter svetsad på golvet vid B-stolpen kommer att vara utgångspunkt för de nya ramsnokarna som ska svetsas bakåt. Även huvudbågen ska delvis bultas i den balken.

    #162148

    staberg
    Deltagare

    Då var det dags att uppdatera lite. Har snart gjort färdigt ”kickup:en” till bakvagnen och fästena till huvudbågen är på plats. Håller just nu på att svetsa rost i framvagnen. Det är inte många saker som är tråkigare än att rostlaga… Snart ska hela bilen in på blästring.

    #162149

    Lollo
    Deltagare

    Grymt :-()

    #162151

    fjurre
    Deltagare

    :welding: :applause:

    #162162

    saab95racing
    Deltagare

    Den kommer nog att bli riktigt brutal!

    #162190

    96GT
    Deltagare

    Detta projektet slår det mesta…

    #162488

    staberg
    Deltagare

    Då var det dags för en liten uppdatering. Håller som sagt på med att svetsa rost i framvagnen och bygga upp strukturen som ska hysa V8:an där bak. Håller även på att köpa på mig lite delar allteftersom. Ska bygga upp hela bilen innan jag tar isär allt igen för lackering.

    #162489

    staberg
    Deltagare

    Fler bilder…

    #162633

    staberg
    Deltagare

    Fick mina coilovers häromdagen. Ska bli kul att börja bygga upp fram och bakvagn snart. Ska ”höja” de främre Fjädertornen så chassiet blir riktigt lågt.

    #162663

    axelg
    Deltagare

    ojoj, tror just jag har hittat ett nytt favorit-projekt. Detta ska följas med största noggranhet!

    Mvh

    #162664

    staberg
    Deltagare

    Har nu kapat bort vänster fjädertorn. Detta ska nu blästras och rostlagas innan det svetsas fast igen. Det ska även höjas c:a 50mm för att få chassiet riktigt lågt och få en låg tyngdpunkt. Även motor, tank, batteri och stolar kommer monteras på absolut lägsta möjliga höjd för att få en riktigt bra känsla/väghållning.

    #162674

    vinkel4
    Deltagare

    Häftigt värre!!!
    Men du skrev tidigare att du ska behålla original dubbla bärarmar fram. Hur ska du montera dom där coil-over benen fram? Jag antar att du ska ha dom med fästöron i spindelhusen bak och att dom med ögla och gängpinne ska sitta fram. Har du tänkt om angående framvagnen eller är det jag som inte fattar hur det ska bli? Coil-overdämparen i mitten av bärarmarna?

    /Per

    #162679

    fuling
    Deltagare

    1: vilken spårvidd hadde du tänkt dig fram o bak?
    2: vilka fjäderhårdheter har du valt?

    #162682

    staberg
    Deltagare

    Coilovern kommer sitta i mitten på bärarmen och vara lutad in i det som original är motorrum. Så det ska byggas upp en form av hjälpram som jag fäster övre fjädersätet i.
    Spårvidden fram kommer bli original men med betydligt större, bredare fälgar (18*7.5″. Bak blir spårvidden samma som Audi 100. Men också där kommer fälgarna hålla måtten 18*7,5″. Bultmönstret blir Saabs 108/4 fram och Audis 108/4 bak. Bilen kommer Alltså ha betydligt bredare spårvidd bak. Ungefär som en Porsche 911 Turbo.

    Coiloverkitet hör egentligen till Golf 3. Det är i den viktklassen jag vill hamna. Sen får tester utvisa om jag behöver hårdare eller mjukare fjädrar, eller om jag hamnat någorlunda rätt direkt.

    #162689

    saab95racing
    Deltagare

    ska denna bli gatbils reggad?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng