Bruksbil 900??

Forum / Övrigt / Allmänt / Bruksbil 900??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 9, 2010 kl. 06:31 #21786

      Hej

      Jag har sen jag fick körkort för 12 år sen kört 99 och 900 som bruksbil. Det har blivit några bilar genom åren.
      Min nuvarande 900 I16 börjar rosten ta överhand i skärmkanter och dörrar.

      Vad tycker ni man ska göra?? Vad skulle vara en bra ersättare?? Ng 900??
      Eller ta jobbet och svetsa upp den och lacka om?

      Mvh

      Johannes

        mars 9, 2010 kl. 09:28 #154415

        Om du köper en Ng 900 kommer du förmodligen bli besviken på kvaliteten om du jämför med og 900, taskiga växellådor, rost i dörrar, baklucka, skärmkanter. Trasiga tändningslås, länkarmar, abs-givare etc. Kopplingen är inte hydraulisk utan wire. Köp en så ny som möjligt isåfall, en 97-98 2,0i. Men ett mkt bättre köp är en Og 9-3 som är uppdaterad på många punkter. Men köp isåfall en 98-99 eller (-00 end. 154hk)skall vara med den röda DI-enheten, motorer -00 och framåt kan du problem med oil sludge. Har själv en -99a 9-3 154hk och är mkt nöjd. Har bytt bromsar, avgassystem och tändkasett på denna…
        ja detta är mina erfarenheter…

          mars 9, 2010 kl. 11:58 #154418

          Ok. Får se vad man ska leta efter då. Men lutar åt 9-3 då när 900 lämnar in. Ska bes om ett par veckor hoppas vi får åka ett år ihop till.

          Mvh

          Johannes

            mars 9, 2010 kl. 13:00 #154420

            Hello Magnus,

            Verkar som du har dåliga erfarenheter av NG900, håller inte alls med dig.
            Köpte för 10 år sedan en NG900 -94, och mätaren stog på 8000 mil, vid skrivandets datum står mätaren på 32000 mil, och jag har inte haft ett enda problem med bilen, alla dom fel du pratar om har inte uppstått på min bil, enda jag har gjort är att byta krängningshämmare fram, det var en uppgradering utan kostnad, vidare bromsbelägg, avgassystem, set med däck, drivrem, tändstift olja/bränslefilter, dvs normalt underhåll.

            Med andra ord den bästa och pålitligaste bil jag någonsin har haft, och när denna så småningom blir slut, så kommer jag inte att tveka att köpa en likadan som daglig bruksbil för året runt bruk.

            Mvh,

              mars 9, 2010 kl. 13:03 #154421

              Nja

              NG900 fick hydraulkoppling sista året. Och annars finns ju hela tiden den synnerligen fina automatlådan att tillgå!

              Sen håller jag inte alls med om rekommendationen 2,0i … 2,0-motorn är riktigt trött, och dessutom vill den ha mer bränsle än 2,3. En 2,3i är absolut motorn att föredra!

              Glöm inte heller bort 9-5! En tidig 9-5 är nästan billigare än 9-3 i dagens läge, och det är rejält mycket mer bil för pengarna på alla sätt. Dom har visserligen den ibland krånglande Trionic 7-motorn allihop, men sikta på ett välskött exemplar bara!

                mars 9, 2010 kl. 18:30 #154431

                Hej på er,

                Vet inte om jag blivit mycket klokare. Att hitta en så billig och driftsäker bil som Og 900 blir nog svårt.

                Har en v40 som bråkat en del, med dyra verkstadsbesök som följ, skulle gärna ha en bil utan massa elektronik, men det blir nog svårt.

                Hoppas på ett år till, sen får man väl se vad plånboken tillåter sen.

                Tack för tipsen.

                Mvh

                Johannes

                  mars 9, 2010 kl. 18:44 #154432

                  Saab 9000. Driftsäker, säker, rymlig och billig

                    mars 9, 2010 kl. 19:18 #154436

                    Du kan väl leta upp en bra kaross och lägga över maskinen i om den funkar bra maskinellt?
                    Går ju hitta Gotlandsbilar eller från V Norrland som är fina som snus?
                    Bara en tanke!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      mars 9, 2010 kl. 19:54 #154438

                      Håller med om att 2,0i är lite trött, men den är väldigt pålitlig, få problem med topplock och ingen DI eller turbo, det beror lite på vad man ska ha bilen till tycker jag, tex en andrakärra vill jag ha så enkel som möjligt, kör själv en GL 1983 som 2a, ingen elektronik what-so-ever 🙂 Tycker era inlägg beskriver det lite typiska med Saab, en väldigt skiftande kvalitet mellan olika individer. Kompisens Ng 94a som endast gått 13000 mil är i det närmaste totalslut, men det beror mycket på skit bakom pedalerna…

                        mars 9, 2010 kl. 20:05 #154440

                        Förresten, vilket var sista året för NG 900? 97 eller 98?

                        kollat nu, både NG 900 och OG 9-3 fanns under 1998

                          mars 10, 2010 kl. 08:21 #154472

                          Ja är det någon som har en rostfri 900 kaross så köper jag den direkt,

                          Mvh

                          Johannes

                            mars 10, 2010 kl. 08:31 #154473

                            Håller med dig Martin,Saab 9000 är svårslagen. Mycket mycket bil för pengarna och vilken säkerhet.

                              mars 10, 2010 kl. 15:50 #154492

                              9000 alla dagar, framförallt av två anledningar, säkerheten samt komforten. De är inte särskillt invecklade heller även om de givetvis är modernare än en og900. Kör själv en 9000 cde 2,3T med dubbla främre airbags. Känns tryggt i det hala väglaget.

                              Har för övrigt kört många mil i ng900 också, men de når tyvärr inte alls upp i saama komfort, förarmiljö och framförallt utrymme som en 9000 gör, desdutom är det hugget som stucket förbrukningsmässigt. Själv valde jag 2,3T då jag kör mycketmotorväg långmila, den varar 2500 i 120 km/h vilket är behagligt både för öronen och plånboken 🙂

                                mars 10, 2010 kl. 16:25 #154497
                                Magnus T wrote:
                                Håller med om att 2,0i är lite trött, men den är väldigt pålitlig, få problem med topplock och ingen DI eller turbo

                                … och alla dessa fördelar gäller också den piggare och snålare 2,3i 🙂

                                  mars 10, 2010 kl. 17:37 #154503

                                  måste göra ett inlägg gammla 900 är den bästa saaben anser jag inte en rost fläck å startar alltid drar lite bensin (0.7) å står sig i värde om man bara sköter den å tvätttar 2 gånger i veckan.
                                  föresten så är det en 1989 i16 jag pratar om mvh niklas

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.