Saab 99 GL Super CC 5drs 1977

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL Super CC 5drs 1977

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 30, 2023 kl. 20:40 #512465

      En liten projekttråd om en coelinblå 99 CC med 5 dörrar, hittad på annons här på forumet. Istället för att, som brukligt, åka till Norrköping på Saabmarknad, åktes det norrut för att hämta bil.

       

        november 30, 2023 kl. 23:12 #512471

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          november 30, 2023 kl. 23:13 #512473

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            november 30, 2023 kl. 23:14 #512475

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              december 1, 2023 kl. 15:30 #512492

              Hej. Saab 99 combi-coupe är riktigt ovanliga, i synnerhet i femdörrarsutförande. Kul att en sådan bil blir omhändertagen. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

                december 3, 2023 kl. 16:05 #512513

                Himla roligt att se. Hoppas det går att få ordning på den. 👍🙂

                  december 7, 2023 kl. 11:34 #512568

                  Ser fram emot att följa 👍

                    december 8, 2023 kl. 07:39 #512590

                    Det kommer inom kort en liten uppdatering av vad som hänt med bilen sista tiden, jag måste dock först sätta mig in i hur man ”får till” ett vettigt inlägg med infogade bilder. Är ett nytt forum sen jag sist startade en bildrik tråd, men det löser sig. 🙂

                     

                      december 9, 2023 kl. 10:39 #512604

                      Verkar lite struligt detta med fler bilder i samma inlägg, så jag tänkte berätta lite om vad som hänt med bilen sedan jag hämtade den.

                      Båda strålkastarna, ett blinkersglas samt förardörrens ruta var sönderslagna av någon/några busar, så detta är bytt och åtgärdat. Rutan var inte helt lätt att få tag på, men Jonas Fällene kunde till slut bistå med en ruta.

                      Avgasröret var defekt; Slutröret saknades, och bakre ljuddämparen hade ett rosthål, så den brummade friskt. Ljuddämparen lappades ihop med lite plåt och svets, och så fick jag användning för ytterliggare en hyllvärmare, ett CC slutrör som har stått i säkert 20 år.

                      Broms/kopplinghydrauliken var det tveksam funktion på. Kopplingshuvudcylindern hade slanganslutningen lossnat på, så där rann vätskan ut. Renoverade en beg cylinder och monterade den.
                      Bromshuvudcylindern höll inte tryck, den byttes ut mot en renoverad beg som monterades. Vid testbromsning trycktes en tätning sönder i bromsok vä. fram. Kommer montera ett beg fungerande ok när vänster framände är färdigsvetsad och hjulupphängning återmonteras.

                      Dämpkolvarna till bakluckan var som cykelpumpar, så dessa byttes. Hittade nya på Biltema faktiskt, hoppas de fungerar ett tag iaf.

                      Nu ska golvet på förarplats, samt framvagnsbalken som är svetsad där, lagas och rostskyddas.
                      Undre stötdämparfäste höger fram har släppt från länkarmen, så det ska svetsas fast åsså.

                      1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                        december 9, 2023 kl. 12:23 #512609

                        Snyggt jobbat. Tänk så många bilar som skrotats under årens lopp just på grund av drivaxeltunnel/länkarmsinfästningarna fram. Kämpa på! Mvh Bengt

                          december 17, 2023 kl. 09:36 #512701

                          Nu är framvagn, inkl stötdämparfäste höger fram, samt golvet på förarsidan svetsat och klart.

                          Åkte och köpte fyra hjul som var tänkta till vinterdäcken till sonens Saab 90 rallybil, men de var lite för breda, och sommardäcken som var monterade var riktigt fräscha, så de hamnade på min 99 cc istället. 😊

                          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                            december 17, 2023 kl. 10:00 #512708

                            Bravo!

                            2x 92B -53 (Svart)
                            95 -61 (Pärlgrå)
                            99 -69 Custom (Vit)
                            900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                            9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                            9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                            9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                              mars 8, 2024 kl. 10:22 #514098

                              Kul att se arbetet du lägger ned och att få följa projektet. Det uppskattas. Tyvärr är SSKs forum idag inte det mest användarvänligt gällande med funktioner för att lägga till bilder och ta bort bilder i själva texten.

                              Björn
                              Västerås
                              Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                              Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                              Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

                                april 16, 2024 kl. 21:44 #514684

                                Hög tid för uppdatering här! 😊

                                Har bytt framstolar och baksätets ryggstöd till fräschare grejer. Dock är utförandet inte helt korrekt då de kommer från en ’78 eller senare, samt att framstolarna är från en 2- eller 3-dörrars, men kulören är rätt! 🙂

                                20240113_113146
                                20240308_155218
                                20240407_175022

                                Slavcylindern till kopplingen är renoverad, och urtrampningslagret bytt. Reservdelarna hittade jag i handskfacket! 😀👍

                                20240114_151706
                                20240114_152002

                                Har bytt vä. baklampsglas då det ursprungliga med nöd och näppe satt kvar på plats, väldigt sprucket/dåligt. Hittade även ett ”SAAB”-emblem som monterades.

                                IMG_20240328_182240

                                 

                                  april 16, 2024 kl. 21:58 #514691

                                  Liten filmsnutt på en trevlig finess som 99orna är utrustade med:

                                  Bilen ju gått å blitt godkänd av bilprovningen åsså! Glömde tyvärr byta torkarbladen som naturligtvis blev en ”värt att veta” på ett annars blankt papper… 🙄

                                  20240412_132407
                                  20240412_141020

                                  En bonusbild:

                                  20240407_195925

                                  Nu ska draget monteras, och hjulen bytas. Det blir antingen original plåtfälgar med navkapsel, eller EMS-fälgar. Har inte bestämt mig. Men Volvohjulen ska inte sitta kvar. Tror jag… 🫣

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.