11% extra effekt

Forum Övrigt SSR 11% extra effekt

  • Detta ämne har 30 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-05 15:46 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80960
    fredrik
    Deltagare

    Nu äör jag avundsjuk på dig Micke!!!!!!

    Jag vill också köra på is!
    Hoppas att kylan håller i sig här nere i Fjollträsk!

    /Fredrik

    #80961
    fuling
    Deltagare

    Mikael:
    Du träffade huvudet på spiken , det var där jag vart jäv… frågande till.

    Max effekten ligger på ca samma varvtal som en Sodas gr1 trimmade 95a, borde ligga ca 700-800 varv högre.
    Är det möjligat att trimma en 2T och behålla max effekten vid samma varvat. Det lilla jag kan om 2T trimmning säger mig nää, om man inte håller på med massa hokusbukus som ridventiler(felstavat) mm.
    Kollar man även in var max virdet kommer så hammnar Ossis värden på ca 130Nm, det är lika mycket som min trimmade 1700 V4. Inte ens XP:s 930 snurra med allt lulla man kan tänka sig kommer upp till dessa nivåer. Så rent lågiskt är något fel, men vad har jag ingen aning om.
    Lite data Fredik E:s monster har/hadde ett max vrid på ca 110Nm vid ca 4200. XP:s 930 ca 120Nm vid ca 5000r/min. Tar vi nu Indiansens med Lancia förgasre mm som gav ca 80hk och ett max vrid vid 105Nm vid 4500r/min.
    Ossis max vrid ligger vid ca 3700-3800r/min och ca 120-130Nm.
    Vad är fel och vad är rätt får ni avgöra själva, men något lurt är det.

    #80962
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmmm. Nu kallar det tunga gardet till storoffensiv. Inte kan väl en finländare nå såå bra siffror? Trots den finska sisun?

    #80963
    fredrik
    Deltagare

    Betänk då att jag inte använde någon XP kona utan en helt felbyggd kona som jag köpt färdigbyggd ifrån ÅbyTony.
    Nu är motorn nyborrad & XP kona monterad så jag räknar med att hyfsa till siffrorna rejält!
    Blir det 5% ökning är jag nöjd!

    /Fredrik

    #80964
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag ser fram mot att ta del av omgivningens bortförklaringar om felmarginaler och mätfel den dag då XP berättar att han har varit och bromsat ur 110 Hk ur sin motor på en SP-kontrollerad anläggning. Den dagen kommer med all säkerhet

    #80965
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Jag trodde du var påläst, jag kommer inte bli ett dugg förvånad om XP kommer upp till 110hk.
    Han är redan i krokarna av 100hk.
    Men med flinta tekinik blir det jäv… tuft med 110hk.

    #80966
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Nu har jag fått ytterligare vatten på min kvarn.

    En XP-användare har varit ute och provat sin långnos och lämnar följande glada medelande.

    ”Har nu provkört med den nya spjällaxeln med positivt resultat.
    Axelerationen 0 till 100 pressades från c:a 14 sek till c:a 12-13 sek.”

    Jag har nu fått hem några spjällaxlar till då de extra som jag tog vid sambeställningen blev sålda.
    De nya axlarna är nu även utrustade med gänga för spjällreturfjädern som sitter på vissa spjällhus.
    Då denna bearbetnig har tillkommit och då de ej är sambeställda i en lika stor omgång utan vi måste ligga ute med pengar så är priset nu 1250 kr.

    ///Niklas

    #80967
    mats jonsson
    Deltagare

    Ojj Fuling. Nu fastnar väl sliden i räknestickan för dig väl? 1-2 sekunder. Är ju ca 8-14%. Det är ju fantastiskt. Eller ligger det inom felmarginalen tror du?

    #80968
    fuling
    Deltagare

    Mätmetod för tiderna??? Moraklocka????
    Är proven körda på samma ställe????
    Är proven körda ungefär sammtidigt?????
    Är något annat också ändrat?
    Hur många gånger är proven 0-100 körda för och efter bytet?????????
    Bara några frågor

    Vad väger en 2T långnos?, cha spelar roll vi tar 1000kg för enkelhetens skull.
    Effekten för 0-100 på 14s skulle då ge ca 1000/14 är lika med ca 71hk och med byte av spjällaxeln 1000/12,5 ger ca 80hk. Ca 9hk mellan tummen och pekfingret. Dessa ökningar stämmer ju hyfsat med de siffror som Ossi fick.
    Hälst skulle jag se någon oberoende testa skilnadenra, inte för jag direkt XP luras men som den pesimist/realist jag är så vill jag hälst ha fakta nerkörd i halsen så jag storknar. Allså fakta om inte går att slå hål på eller kan finnas någon dö hund inbakad i.

    Mats J:
    Räknesticka???? är det du använder när du räknar så förstår jag att du hatar och tycker det är bökigt med sifferchafs
    Vad fa.. tror du själv da?????

    #80969
    mats jonsson
    Deltagare

    Vad jag tror själv? Jag tror att du får hjärtflimmer av att läsa att någon skulle ha pressat några tiondelar genom att plocka i en tunnare spjällaxel. Jag är också ganska säker på att en förare som känner sin bil väl märker skillnad om nu acctiden reduceras tex 2 sekunder på 0-100 utan klockor. Självfallet kan han inte säga att det just är en eller två sekunder men han lär känna en märkbar skillnad.

    #80970
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Tydligen förstod du inte frågan,
    TROR DU ATT DET ÄR MÖLIGT ATT FÅ UT CA 7-8hk mer med spjälaxeln?
    Eller att få en tidsmiskning på 1-2s för samma ändring?

    Sen har jag lite svårt att förstå om ett par tiondelar skulle ge mig hjärtflimmer, då måste 1-2s vara en solklar hjärtstillestånd , så nu har du fel IGEN

    #80971

    Verkar nästan helt otroligt att en mer slimmad spjällaxel ska ge så mycket effekt som 7-8hk. Nånting är nog fel där.

    #80972
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Mikael

    Jag förstår att du är lite skeptisk.

    I Ossis fall så böt han både spjällaxel och tog bort halsringen vilket ger en flödesökning på 9,6 %. Då Ossi kör med ett stort luftfilter, samt med trattar vilka ökar flödet ca 1-2 % så var flödesökningen troligtvis lika stor på hans bil som i min flödesbänk.

    Jag har idag ängnat sju timmar åt att köra 41 st flödesprov för att utvärdera kommande XP-produkter samt för att få material till XP-manualen.

    Effektökningspotentialen hos en standardförgasare är nog större än du anar. Jämfört med en standardupsättning utan luftfilter går det att öka flödet ca 28,9% mätt på mittenförgasaren på en 66:a uppsättning.
    Är motorn förövrigt trimmad så ger en nästan 30%-ig ökning av flödet garanterat en drastisk förändring av effekten.

    Då spjällhuset är en erkänt trång sektor på trippelförgasarna så är det inte konstigt att XP-axeln fungerar så bra.

    ///Niklas

    #80973

    xpniklas: Du har säkert rätt, verkade bara för bra.

    #80974
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Nu finns det diagram att titta på.

    Niklas flödesmätningar som han ägnat timmar och åter timmar åt finns nu utlagt på:

    http://www.classicsaabracing.com/forgasare.htm

    Klicka på ”se diagram” under rubriken ”XP spjällhus & XP komplett spjällhuskit för enförgasare”

    Det har ju diskuterats huruvida teori och praktik skiljer sig mycket åt, men i detta fall är vi nog mycket nära praktik.

    Flödesökningen i en enförgasare är uppemot 50 % !om man byter halsringar, monterar ett XP upptaget spjällhus och sätter i en XP-spjällaxel . (motsvarande flödesökning i en treförgasare är hela 30 %)

    Flödesriggen som används är en specialfläkt där man mäter flödet med givare, till flödesriggen har vi byggt en eget adapterrör som motsvarar ett motorblock i ena änden, på denna adapter sätter vi en förgasare komplett med insugsrör och mäter olika uppsättningar halsringar , spjällhus etc..

    Förutsatt att motorn kan ta emot flödet (tillräckligt portat)kommer hela flödesändringen tillgodo som effekt, det är enkel logik och inte så mycket hokus pokus eller high tech över detta.

    Även lättare portade motorer kan förmodligen dra full nytta av xp-spjällhus och axel. För att vara pedagogisk ..(och praktisk) så kan vi göra en liknelse med 750 GT-motorn som inte är någon våldsamt trimmad historia utan en portad variant av 750 cc standardmotor med högre kompression.

    Där har saab valt att som orginal matchat trimtillbehör sälja en dubbelförgasare som flödesmässigt ger någonstans mellan 50-100 % mer flöde än orginal enförgasare.

    Hälsn Göran

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng