11% extra effekt

Forum Övrigt SSR 11% extra effekt

  • Detta ämne har 30 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-05 15:46 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11551
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Jag fick ett mail och pratade som kortast med Ossi Rantalaienen i går eftermiddag.

    Han hade precis bromsat sin långnos sport efter att ha monterat en XP-highflow spjällaxel.

    Från början hade bilen 45 hp på drivhjulen och efter att Ossi byggt ett XP-avgassystem så bromsade han bilen till 54 hp på framhjulen.
    Nu ökade effekten hela 6 hp till med XP-xpjällaxeln till 60 hp på hjulen.
    Totalt så har Ossi ökat effekten på sin bil med hela 33% från 45 till 60 hästar bara genom att montera på två XP-produkter.
    Man skulle kunna säga att han var mycket nöjd.

    Ossi kommer att ge en kopia på bromsprotokollet till Johan (fuling) så förhoppningsvis kommer det ut på nätet inom kort.

    Motorn var förövrigt grovbestyckad och gick något fett framför allt på lågvarv samt hade tändningsmissar på höga varv, Ossi trodde det berode på dåliga brytare med bara en fjäder.
    Med bättre bestyckning och ordning på tändningen så trodde Ossi på ytterligare någon hästkraft.

    Mer info kommer om detta innom kort.

    MVH en mycket nöjd XP-Niklas

    #80946
    fredrik
    Deltagare

    Vad som glömdes bort var att Ossi även bytte växelåda mellan första & andra bromsningen vilket kan förklara en del utav effektökningen.

    60Hp på hjulen är om man räknar med normalt effekt förlust på C:a 30% = 78Hk

    Jag hade 37% på en utav mina bilar & det ger 82Hk
    40% i en annan ger 84Hk

    Todas egen 93:a hade 36% = 81,5Hk

    Detta tyder på en toktrimmad maskin El en glädje bänk!

    El vad säger du Johan?

    /Fredrik

    #80947
    fuling
    Deltagare

    %-satsen från den promsningar som Fredrik säg igentligen inte ett skit, för mätningarn går till så att bilen dras upp till max effekt och lite till. Där frikopplar man och rullarna mäter nu förlusteffekten i växellådan, drivknutar och däcken mot rullarna. Med andra ord samma förlusteffekt skulle fås utan motor i bilen likasom

    Man får lägre %-sats på förlusterna hur högre drivhjulseffekt man har, stämmer? Nääää
    Håller man sig till drivhjulseffekten så blir det mindre tugg om hur förlusterna skall räknas ut.

    Vad det är för typ av låda, tex std 7:38 eller 7:38 sp1 spelar inte så stor roll OM man nu inte har en låda som går SKIT segt kontra en som går lätt.

    En annan sak, med de täligen små effektökningar vi snackar om här så ligger de nästan inom felmarginalen TROR jag.

    Angående Ossis bromsningar så har jag hittat en dö hund TROR jag. Återkommer när jag har mer kött på bena.

    #80948
    fuling
    Deltagare

    Jag var liksom mycket konfederad när jag la Ossis siffror/kurvor åvanpå, i samma diagram med samma skalor, med tidigare bromspapper på 2T.
    1. Effekten ser hög ut.
    2. Max momentet ligger högt.
    3. Max effekten ligger lågt i varv.
    4. Max momenten ligger lågt i varvtal.
    5. De sista 3st bromspapper som jag fick av Ossi i fredags med bromsingar med XPs spjälaxel så var den lägsta 40kW och den högsta 44kW. Allså en ganska stor spridning som Ossi förkarade med div problem med tändingen.

    Men vad Ossi igentligen är ute effeter så är det ointresankt, HAN vill se skilnadera.

    Men det är trågigt att det inte går att gämnföra dessa kurvor med andra bromsingar från andra bänkar.

    Övriga bromskurvor(se länken nedan) är från div kända profilers bilar på detta forum.
    Så frågor om vad som är gjort på motorerna får ni fråga dem om.

    Länken nedan består av 2st diagram på drivhjulseffekt i kW.
    Det ena är korrigerat av mig till en nivå som jag tycker är vättig. OBS men det går ju att få en klar tendens på vad ändringarna har gjort på Ossis motor.(XP avgassystem och spjällaxel)

    http://m1.817.telia.com/~u81702521/johan4.html

    ps Snäll ställ för fa… frågor om något är oklart.

    #80949
    mikael jardstam
    Deltagare

    Har Ossi filat i sin motor?

    #80950
    fuling
    Deltagare

    Jag har utgått ifrån att Ossis motor är filad, kanske XP-Niklas vet mer?
    Gämnförelse kurvorna är från mer eller mindre filade snurror som går/gick bra.

    Lite mer tugg som berör ämnet.
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000314
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=002011

    #80951
    fredrik
    Deltagare

    Filat? Ja det är nog Mkt filat i Ossis motor eftersom han har runt 75-80Hk i sin motor!

    /Fredrik

    #80952
    mikael jardstam
    Deltagare

    Ibland är man snabbare på tangentbordet än i tanken, och det säger inte mycket :rolleyes:
    Frågan är HUR Ossi har filat sin motor . Det vore skoj att veta, eller är det kanske hemligt?

    #80953
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Jag kan fråga Ossi om han vill berätta hur motorn är portad.

    Även om Ossis bromsningar är svåra att jämföra direkt med de bilar som bromsats i Stockholm mm så är hans reaktion på mina trimdelar det som glädjer mig mest:
    ”För mig viktigast är, att effekt höjning är mycket stor, och körning med SP 1 ladan utan XP-delar bilen var ok.
    Men nu det är som en annan bil. Jag är mycket nöjd.”

    Ossi skall nu prova ytterligare en XP-produkt som han skall montera efter att ha bytt till en renoverad vev. Jag får se om jag kan ge honom lite portnings tips när motorn ändå är isär.

    Mer info om denna produkt epostas till XP-användarna så fort jag fått ett pris på dem.

    MVH Niklas

    #80954
    marten
    Deltagare

    >>>”För mig viktigast är, att effekt höjning är mycket stor, och körning med SP 1 ladan utan XP-delar bilen var ok. Men nu det är som en annan bil. Jag är mycket nöjd.”<<<

    Halleluja…

    #80955
    xpniklas
    Deltagare

    Hej alla glada

    Ossi har svarat på förfrågan och det lyder:

    ”Gärna jag skulle ge dig exsakta portning värdena, men dem jag vet inte, därför att jag slipade kanaler ”ungefär” enligt RTC – anvisningar. Avgas är ca. 44 mm, men inte mycket bredare än std.Sport. Spolkanalerna är bara ”skarvat” och underdelen är slipat liten ”mjukare”.
    Insug ( under ) är ca.99 mm från blockens övre kant ( om jag kommer ihåg ).
    Toppvolymen 31 cm3, mätt av i går och så det betyder att fångat komp. är 6,5 ( borning 70,5 mm ).
    Spelrum mellan kolv och topp är ca. 1,0 mm.”

    Ossi skall mäta av portningen bättre när han river motorn men det verkar ju inte vara någon speciellt avancerad filning.

    ///Niklas

    #80956
    fredrik
    Deltagare

    Då lär bänken vara en ”glädjebänk El så har Ossi lyckats med något som alla vi andra har misslyckats med. Massor med pulver!

    Trots att vi använder oss utav XP:s avgassystem så har ingen vart i närheten trots Lanciaförgasare & andra knep!

    /Fredrik

    #80957
    fuling
    Deltagare

    Fredrik:
    En liten fråga är de nedre diagramet rimligt med vad som är gjort på snurran? Jag har inte en aning.
    se http://m1.817.telia.com/~u81702521/johan4.html

    Kan ju vara så att Roffes bänk är negativ också men där stämmer i alla fall varvtal/fastighet överens med var effekten borde ligga, eller?

    Precis vad Niklas och Ossi säger så är INTE igentligen storleken på effekten intresankt utan att mäta skilnaderan när man gjort förändringar(byta saker/ändrat saker).

    Så skit i effekt siffrona och fokusera på skilnaderna istället i % före och efter byte/justering mm.

    #80958
    mats jonsson
    Deltagare

    Skillnaden mellan er och Ossi är att han har den finska sisun. Han snackar inte en massa utan filar på sitt block. Under sin korkek.. -Jättekul att någon med små medel kan nå sådana effektförbättringar.

    #80959
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag håller med. Det är roligt för Ossi att han är nöjd med utvecklingen av sin motor. Den verkar påfallande lågvarvig, men det kanske sammanfaller med den relativt snälla filningen. Själv skall jag tillbringa helgerna med att riva sjöis med mina Avon W7or och småfilade 65a. Det går ganska skapligt faktiskt. Det kom två snorgärsar med varsin DKW S4 ned till isbanan och tyckte att 300 hästar med quattrodrift var ett svårslaget recept. Det slutade med att jag fick tända extraljusen i snöröken för att markera min närvaro bakom stötfångaren på en chippade Audi! (men då hade ju han inga rallydäck förstås så han får skylla sig själv)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng