1500 e 1700?

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare

Du verkar lite upprörd fuling

mars 22, 2002 kl. 11:09 #63206

Ja, det löste sig till slut. Något enklare sätt lär väl inte finnas. Det heter väl messerschmitter, tror jag. Efter flygplanet.
        ”Tobbe”

mars 22, 2002 kl. 12:13 #63207

Eftersom det var jag som började med ”messersmithen” så får väl jag reda ut det också.
          Det rätta utrycket i sammanhanget är ”besserwisser” men i nå´t gammalt tv program eller ´nå´t (kommer inte ihåg var)så skojade man till det med en felsägning: ”messersmith”. För att skoja till det lite här på forumet så använde jag mig av det felaktiga alternativet.

mars 22, 2002 kl. 12:21 #63208

TV-programmet jag först hörde uttrycket tror jag hette Razzel.

/CJ

mars 22, 2002 kl. 12:28 #63209

Har bitit mig i tungan lite grann, men tänkte nu kliva fram och vara en riktig ”messerbisser” (nytt ord)

Messerschmitt tror jag att det heter för att vara exakt. Dåtida framstående flygplantillverkare i Tyskland med produkter som BF109, Bf110 jetflygplanet Me262 och raketflygplanet Me163.

Efter kriget, i resterna av Tyskland, började man att tillverka motorcykelbilar. http://www.autosite.se/mcbil/

mars 22, 2002 kl. 12:42 #63210

Detta börjar likna Razzel om det är det program jag tänker på med Magareta Krok, ”någon” Ekborg mm.

mars 22, 2002 kl. 15:06 #63211

Bra jobbat fuling! Som sagt är det svårt att veta om det är ö-dim kolvar, men det kan ju vara kul att veta vilket ämne man har.
                  F.ö. heter det väl messerschmitt, det var ju det fanstastiska tyska flygplanet. Dessutom fanns det ju en skojig motorcykelbil med samma namn. Visst hör namnet hemma på SAAB-forumet. SAAB har ju oxå flygplanshistoria.

Ojoj, upptäckte att jag började skriva på detta inlägg innan lunch men glömde skicka det?!

///Harald

mars 22, 2002 kl. 16:39 #63212

Hej!

”Har bitit mig i tungan lite grann, men tänkte nu kliva fram och vara en riktig ”messerbisser” (nytt ord).”

Messer=kniv
                    bisser, skulle kunna betyda ”någon som bitit” på ett ungefär.

Någon som är bättre än skitkass på tyska kan säkert utveckla mitt resonemang…

Mvh Petter

mars 22, 2002 kl. 19:15 #63213

Visst är detta forumet fantastiskt!
                      Var annars kan man börja en diskusion om hur man lättas kollar motorvolymen i en v4 för att efter obetydlig tidsgång hamna i en tysk språkkurs. Vem skulle kunna påstå nå´t annat än att veteranbilshobbyn är allmänbildande. Och roligt blir det också med lite hugg och slag hit och dit, bara ingen tar illa upp. Ser redan fram emot nästa ämne som kan ändra riktning på detta viset.

För övrigt har jag en annan fråga: Hur förklarar man bäst för en invandrare skillnaden på ask och låda?

glada saabhälsningar till er alla ”goa gubbar”

mars 22, 2002 kl. 19:41 #63214

En av grundfågona kvarstår, hur fa.. öppnar man musslor
                        Det måste finns en fruktansvärd mass kundskap på detta forum.
                        Om jag mot allförmodan skulle var den första som kommit på denna metod, hur gjorde man förrut?
                        Jag är nyfiken.

Per/Haninge:
                        Lite nyfiken på vad du tänkte på med skruva av ”ventilkåpan och kolla när ventilen öppnar o.s.v” (obs inget påhopp)

mars 22, 2002 kl. 20:34 #63215

Teorin sprack och var så dum att jag var tvungen att ändra inlägget
                          Sådärja, då är man inte längre dum i foten utan istället så skulle man nog ha skjutit sig i den.
                          Jag tar nästan inget som påhopp ”Fuling” annat än rena påhopp förståss

[ 22 mars 2002: Inlägg ändrat av: Per/Haninge ]

juli 4, 2009 kl. 15:29 #142344

Mycket bra och informativt inlägg av Fuling. (Som tycks vara en riktig messerschmitt fast det spelar ingen roll).

Obs med messerschmitt menar jag: i det här fallet en person kunnigare än flertalet. Begreppet kan oxå begagnas på en person som hela tiden rackar ner på andra och ska förklara det faktiska förhållandet. Kanske platsar Fuling i bägge kategorierna, vad vet jag..

Tack hursomhelst Fuling…

mvh Ulf

juli 4, 2009 kl. 15:37 #142345

Egentligen heter det besservisser(med reservation för stavningen)
                              Tyska–> fritt översatt bättrevetare.
                              så nu vet ni….

Mvh Ulf /messersmith/besservisser hehe

juli 4, 2009 kl. 15:57 #142346

Och till Fuling speciellt; man kan ge fan i att öppna musslorna, pärlorna kan lika gärna ligga (och oftast ligger) i dom redan öppna…..

/Ulf

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.