18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
december 15, 2021 at 22:28 #490844
Väldigt trevlig läsning! Vilket fynd, jag blir lite nostalgisk då min första bil också var en V4. Jag köpte den när jag var 14 år 2009 och sålde tyvärr av den nu i våras. Men härliga bilar är det! Ska bli roligt att följa tråden! ?
Har inte varit så bra på att skriva här. Varit lite upptagen den senaste månaden och knappt rört bilen och har inte heller haft någon lust till att skriva ikapp. Som en liten förvarning kan jag väl säga att det är lite så det kommer att vara. Det pågår en hel del i mitt liv och av alla dessa saker står Saaben rätt långt ner på priolistan. Den ska vara körklar och besiktad lagom tills jag har kortet i sommar och dit är det ju några månader så det ska nog hinnas.
Tillbaka till bilen nu då, dags att få den att gå!
Började med att dammsuga ur allt lagårdsdamm som trillat ner i insuget, eftersom den stått utan förgasare i alla år.
Gardenaslang och silvertejp, det kommer man långt på:
Efter det gängade jag ur tändstiften och kollade komp. På tre cylindrar låg kompet på där runt 11-12 bar, medan kompet på en låg på ca 8-9 bar:
Det är förstås inte optimalt, jag undersökte inte det så noggrant utan hoppades på att det skulle bli bättre kompression i den cylindern efter man fått igång motorn och den fått gå lite. Något jag får återkomma till senare.
Självklart man använder original tändstiftsnyckel ur verktygssatsen:
Sedan kollade jag efter gnista och resultatet var att den tände på alla 4 burkar men bara på 3 stift. Borstade av samtliga tändstift och checkade gnistgapet på de, vilket var som det skulle. Provade stiften igen efter ha gjort rent de och då fungerade även det stiftet som tidigare inte gett gnista.
Kikade på vätskorna också, olja fanns det, men kylaren var tom. Fyllde på kylaren och den höll tätt. Att den var tom innan berodde alltså inte på läckage trevligt nog.
När det fanns gnista och komp gick jag över till bränsle. Började med att titta ner i den där kassen med förgasare i varierande skick jag fick med bilen. Bland 2 demonterade och inkompletta FoMoCo:s med automatchoke låg det en Solex 28-32 pdsit-7, originalförgasaren skulle jag tro. Bestämde mig för att prova den.
Till skillnad från andra förgasare som kom på V4:an kunde jag inte hitta några nytillverkade packningar till Solexen. Drog därför en chansning och skruvade isär den, gjorde rent och skruvade ihop den igen med de gamla packningarna och membranen.
Klegg:
Till sist monterades förgasaren på insuget.
Men vi är inte riktigt redo för första provstarten än, bensin är ju rätt bra att få fram.
Skruvade dän tankarmaturen och möttes av detta:
Tanken har jag tydligen ingen bild på, men den såg inget vidare ut heller för den delen.
Tanken togs därför ur och ersattes av en dunk i bagaget för startförsöket och alla bränsleslangar fram tills förgasaren blev bytta mot nya fräscha då de gamla hade gjort sitt.
Nu är vi dock redo för start!
Vred om tändningen och den puttrade till en gång för att genast dö. Efter att ha tömt ett helt fritidsbatteri som fanns liggandes var det ett faktum, bilen gick inte.
Inte för att det var så förvånande. De gamla packningarna i förgasaren var det lite si och så med.
Jakten på packningar var igång. Tog inte lång tid innan det damp ner en gammal sats från Solex själva i brevlådan som jag fick tag på efter en fråga på klubbens Facebookforum.
Fast ett problem kvarstod fortfarande. Solexen gav mig lite huvudbry genom att den inte ville passa som den skulle på bilen. Största problemet var att när man gasade stängde gasreglaget gasspjället istället för att öppna det. Gasreglaget drog åt fel håll alltså.
Om man gör en närstudie kan man se att någon har kapat av armen på gasreglaget och svetsat fast den på motsatt sida om stången:
Problem nummer två var att luftburken inte heller passade på förgasaren.
Det var då det slog mig, Yngve, säljaren hade ju faktist förklarat för mig att det suttit en förgasare med manuell choke på bilen, alltså inte den Solex med automatchoke jag försökte få på bilen.
Någonstans i den vevan gav min morfar mig ytterligare några förgasare. En av de var en komplett FoMoCo med just manuell choke. Efter att ett otal gånger från morfars sida fått förklarat hur förnämliga förgasare med manuell choke är och med tanke på mina rådande problem blev valet lätt.
Då tar jag väl och renoverar den Fomoco:n jag fått av morfar och provar om det funkar bättre var det jag kom jag fram till. Det hela förenklades ytterligare av att jag med bilen fick en renoveringssats till FoMoCo på köpet. Kul kuriosa är att packningssatsen ska enligt säljaren, Yngve, vara köpt på den första Saabfestivalen i Trollhättan 1992 av honom, men sedan aldrig blivit monterad. Man kan ju undra om bilen var där också?
FoMoCo-förgasaren renoverades som man ska göra det, med nya packningar, (nåväl nya packningar från troligen 1992), och monterades på bilen.
Visst är det här en bild på ovan nämnda förgasare, så jag inte visar bild på Solexen?
FoMoCon monterades och nu föll allting på plats. Gasreglaget drog åt rätt håll för FoMoCon och den funkade med luftburken.
Min teoretiska kunskap om V-fyror är minimal och min praktiska kunskap obefintlig. Med lite förkunskaper hade det inte varit lika förvirrande, men nu kan man lite mer om förgasare än vad man gjorde innan.
Dags för uppstart då!
Det gick faktist riktigt bra nu. På första försöket ville den inte, men på andra gick den igång så snällt så. Bränslepumpen började genast pumpa fram bensin till förgasaren från dunken i bagaget. Fick choka den för hand, eftersom vajern till förgasaren inte kopplades in, men när den väl kom upp i temp och efter en tomgångsjustering gick den i stort sett som den skulle. Det verkar som motorn är i gott skick säger jag utan att ha gjort någon särskilt grundlig undersökning.
Här är en video från en av de första startförsöken, jag vrider på tändningen inne i kupén medan pappa sköter gasen:
trim.BAA16ACE-8283-403E-BFD2-C77ABF09A3CF
Ett litet tjutande ljud kommer någonstans ifrån, jag vet.
Saaben kunde köras ner från släpet för egen maskin men kopplingen håller inte tryck och slutade således verka när farsan backade in den på tomten. Saaben fick vila lite och nästkommande dag blev det en kort sväng runt kvarteret innan det var dags att köra in den i garaget för att renovera upp den nu under vintern. Bromsarna var som väntat mer eller mindre obefintliga.
Bromsarna står faktist näst på tur. Nu börjar vi närma oss nutid också, men det får bli nästa gång.
På väg in i garaget där den kommer bo under vintern, inte är det stort:
trim.B845E4D0-17F6-41D9-9AFC-57BD34A21468Framtill är det nog 10cm till godo mellan bil och arbetsbänk och baktill mellan bil och garageport är det knappast mer mellanrum heller. Men en mekplats är det allt!
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av MTB-Emil.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av MTB-Emil.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av MTB-Emil.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av MTB-Emil.
Attachments:
december 26, 2021 at 20:24 #491029Det var en rejäl uppdatering, det! Kämpa på!??
96 V4 1975 ”Bollen”
december 26, 2021 at 22:38 #491031Otroligt kul läsning, lika kul att du dokumenterar som du gör om hur det skrider framåt. Du skriver att din praktiska kunskap om V4 är noll..? Nu när du kommit så här långt är så inte längre fallet, helt klart. Bra jobbat!
Finns två skäl att jag gillar din tråd lite extra;
Det ger många minnen kring min 18-års bil, en 96-63 köpt för 800 spänn. Den giorde synnerligen trogen tjänst i åtta år. Nu har man passerat 50-strecket, och jodå, jag har den kvar. Stått torrt inomhusgaragerad sedan 1997. När tiden tillåter ska den både få komma ut på vägen igen och pennan ska få var med, blir ett litet kåseri den dagen här också.Sen är malmgrå i mitt tycke en av de allra finaste Saab-kulörerna genom tiderna, och årsmodellerna 1965-68 klara favoriter, särskilt då 95:an. I garaget finns en-66:a i denna ursnygga färg.
Tänkte på kompet i motorn. Börja med att göra en ventiljustering, så har du arbetat undan risken att någon ventil s a s “ligger på” d v s inte tätar fullt pga för litet spel. Verkstadshandboken beskriver momentet mycket utförligt. Och byt olja och filter innan du startar upp fler gånger. Inte bra att köra på det som är i, då bilen stått länge.
Lycka till, ser fram emot kommande updates!/ Matte R
Otroligt kul läsning, lika kul att du dokumenterar som du gör om hur det skrider framåt. Du skriver att din praktiska kunskap om V4 är noll..? Nu när du kommit så här långt är så inte längre fallet, helt klart. Bra jobbat!
Finns två skäl att jag gillar din tråd lite extra; Det ger många minnen kring min 18-års bil, en 96-63 köpt för 800 spänn. Den giorde synnerligen trogen tjänst i åtta år. Nu har man passerat 50-strecket, och jodå, jag har den kvar. Stått torrt inomhusgaragerad sedan 1997. När tiden tillåter ska den både få komma ut på vägen igen och pennan ska få var med, blir ett litet kåseri den dagen här också.
Sen är malmgrå i mitt tycke en av de allra finaste Saab-kulörerna genom tiderna, och årsmodellerna 1965-68 klara favoriter, särskilt då 95:an. I garaget finns en-66:a i denna ursnygga färg.
Tänkte på kompet i motorn. Börja med att göra en ventiljustering, så har du arbetat undan risken att någon ventil s a s ”ligger på” d v s inte tätar fullt pga för litet spel. Verkstadshandboken beskriver momentet mycket utförligt. Och byt olja och filter innan du startar upp fler gånger. Inte bra att köra på det som är i, då bilen stått länge.
Lycka till, ser fram emot kommande updates!/ Matte RRoligt att du behållit första bilen, du får se till att få ut den igen, vore intressant att läsa om arbetet kring det.
Ska läsa på om ventiljustering för en verkstadshandbok har jag, eller vänta, jag har hela tre stycken faktist.
Oljan ska garanteras bytas och oljefilter är redan inhandlat. Det blir en storservice på motorn under vintern, men jag och farsan ansåg att det inte krävdes för att få in den genom garageporten för egen maskin. Det är ju trevligare att jobba med bilen i ett garage än med den ståendes på ett släp ute i kylan. Därav gjordes det inte på en gång.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av MTB-Emil.
Jag vet inte riktigt vad det är med forumet, men det gillar att trolla bort mina inlägg när jag trycker på skickaknappen. Hittills har jag skrivit 2 låååånga inlägg som båda försvunnit. Dock så står det att tråden uppdaterats, men jag kan inget inlägg se. Gör ett sista försök senare i kväll innan jag ger upp och lägger mig i ett hörn och gråter.
Här var det ett tag sedan jag skrev sist. Det har hänt en del i garaget sedan dess. Då fick vi motorn att gå och körde in bilen i garaget för egen maskin.
Nu är det dags för att göra i ordning bromsarna. Efter den korta testkörningen runt kvarteret i höstas kunde det konstateras att de var mer eller mindre obefintliga. Mer specifikt kommer det här inlägget handla om bakbromsar.
Överlag hade nog många av de gamla bromsdelarna fortfarande funkat helt okej, men när det kommer till bromsar har jag inga problem med att spendera lite extra. Sedan så är det ju bra mysigt att kunna återmontera ett projekt med helt nya delar.
Japp, det blev en hel del nytt:
En halv förmögenhet för någon som mig, som renoverar en bil på enbart studiebidraget.
Bromstrummor demonterade:
Klantade mig och bromsbackarna fastnade i kanten på trummorna när jag skulle ha dän de vänstersidan, med bl.a. en trasig bricka som följd. Det var därför det blev nya monteringssatser till båda sidor.
Backarna såg så där ut:
Bromssköldar demonterade:
Som mycket annat var de riktigt vidriga, täckta av underredsmassa och lera.
När allt ändå är nermonterat passar jag på att måla delarna. Med tanke på min nuvarande livssituation (på gränsen till pank 17-åring med några månader kvar till körkortet), snackar vi inte om någon äckligt prydlig och onödig dyr pedantrenovering. Nej du, här preppas delarna inför lack med morakniv samt stålborste på borrmaskinen och färgen slabbas på med pensel i sann klåparanda. Det är bara att scrolla vidare om det inte låter tilltalande.
Nå, tillbaka till renoveringen då. Dags att skrapa bromsdelar med Morakniv:
Sedan så är det bara att pensla på lite av HardHeads förtjusande svarta metallfärg från Jula:
Såklart fettkapslarna ska få lite färg på sig också:
Jag vet, fruktansvärt omoget färgval, men vem vill inte ha racerbilsröda fettkapslar liksom, dessutom metallic på det? Kulören är piratröd. Det är en kulör som Crescent hade på sina tuffaste mopeder på 70-talet, främst limpmoppen E-type. Min Crescent Compact har jag lackat om till piratröd, så onekligen gillar jag färgen.
Passade även på att göra i ordning den biten av bakaxeln som syns.
Före:
Redo för lack:
Lackat och prydligt med en bromssköld testmonterad:
Montering, den karamellen sparar vi på. I stället passar vi på och tar bort skärmarna för att kunna kolla över hur situationen kring rost ser ut i hjulhusen.
Men det tar jag i nästa inlägg.
Attachments:
Kul att det händer saker!
forumet är lite skakigt ibland men det är kul att du inte ger upp
Jag minns väl när jag var 17 och köpte min första og900, pengar fanns inte men herrejösses vad med tid och energi jag hade då!
Ang att lacka i rolig färg, jag är 31 och såhär målade jag mina bromsok och drivaxlar fram
Attachments:
mars 30, 2022 at 09:16 #492970Ett tips: När jag skrivit ett långt inlägg brukar jag kopiera texten innan jag skickar. Då är det bara att klistra in den igen vid behov.
96 V4 1975 ”Bollen”
Ett tips: När jag skrivit ett långt inlägg brukar jag kopiera texten innan jag skickar. Då är det bara att klistra in den igen vid behov.
Tack för tipset! Jag kopierade faktist efter jag skrivit texten en andra gång, så när den kraschade kunde jag bara klistra in texten och fixa bilderna på nytt. Trevligt nog gick det då. Tredje gången gillt!
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av MTB-Emil.
Äntligen kan man börja montera saker igen. Gav mig på att montera bromsbackarna på sköldarna idag.
Det är nya hjulcylindrar, bromsbackar och monteringssatser. Sköldarna målade jag förstås i förra uppdateringen också. Handbromshävarmarna är de som satt på från början, men de har borstats av och fått en skvätt zinkgrund på sig. Det blir allt snyggt och prydligt om jag får säga det själv. Jag har gjort mina efterforskningar för att se till att det blir korrekt monterat och det ska det nog vara, så när som på den övre fjädern, som sitter i fel hål på båda bromsar. Det får helt enkelt vara så.
Tack och hej för nu!
Attachments:
Tjenare!
Som ett litet avbrott från mina jobb med hjulupphängning och bromsar gav jag mig på att få i ordning passagerardörren. Den har så länge jag haft bilen bara gått att öppna inifrån, men inte utifrån. Säljaren upplyste om att mekanismen troligen behövde smörjas. Den funkade ju senast bilen användes liksom, 1994 alltså. Jag har provat att smörja mekanismen om och om igen, men alla försök till smörjning har varit fruktlösa.
Kvar återstod därför bara att lossa på dörrklädseln för att få åtkomst till mekanismen och kolla vad som är fel. Att göra det visade sig vara ett frustrerande jobb, clipsen som håller klädseln på plats var svåra att hitta var de satt och de ville inte lossa heller för den delen.
Eftersom jag jobbat en hel del med cyklar låg det nära till hands att använda däckborttagare för cykeldäck som verktyg för att bända loss klädseln:
Förutom det var sprinten som håller det inre dörrhandtaget särdeles bråkig. Efter mycket om och men kom jag fram till att jag kunde kila in en konnyckel mellan dörrhandtaget och klädseln för att få fram sprinten och därefter knacka ut den med hammare och en plattmejsel som dorn:
Nu, efter två timmars jobb med dörrklädseln hade jag äntligen åtkomst till låsmekanismen. Efter ett tags funderande kring hur denna sak nu kan tänkas fungera slog en tanke mig: ”Vafan, kan det verkligen vara så enkelt?”
Jag ryckte omedelbart knippan med nycklar ur tändningslåset, hoppade ur bilen och efter en kort stunds fumlande hittade jag nyckeln som passade till dörrlåset. Jag satte den i låset på passagerarsidan, vred om och drog ut den igen. Slutligen slog jag igen dörren och mycket väl, nu gick det att öppna den utifrån.
Det visade sig alltså att låsmekanismen aldrig varit trasig. Dörrjäveln har bara varit låst hela tiden.
Det var bara att sätta tillbaka klädseln igen, vilket tog ännu en timmas arbetstid och så var det klart.
Jag vet inte om jag borde vara glad för att dörren funkar eller om jag borde dunka huvudet hårt i väggen ett par gånger för att jag lagt ner tre timmar på att laga något som inte ens var trasigt.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av MTB-Emil.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av MTB-Emil.
Attachments:
Låsmekanismen på V4:orna är… speciell…🤪
Mmm…🙄
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.