18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #490220
    MTB-Emil
    Deltagare

    Observera, har hållit på i ett par månader och bilder kommer inte alltid att vara tagna i den tidsordning de presenteras. Hoppas det inte blir allt för rörigt.

    Började med en ordentlig tvätt och under allt damm kom en malmgrå 96:a fram:

    A59F5FCC-3259-4339-8E1E-A7F63030F590

    21D0A3B3-4B76-42B1-8966-25FD78142B23

    Som alltid ser det bättre ut på bild än verkligheten, men det är inte alltför illa. Repig och matt såklart men en polering gör nog sitt. Lacken duger åt mig.

    Men efter avspolning med högtryckstvätten blev båda dörrarna helt plötsligt prickiga:

    5D526006-652C-448A-88F1-BFA144F31EBF

    Någon gång har de blivit omlackade. Får se vad jag gör åt dem, men de kommer inte att se ut som de gör nu. Fick med en obrukad sprayburk malmgrå Gy4, men den har tyvärr gett upp:

    73E60A0C-0A75-40A7-977C-1B56028D52F9

    Någon som i huvudet vet färgkoden översatt till mer lämpligt färgsystem?

    Högerskärmen fram är som synes kexig och likaså plåten i motorrummet där bakom:

    EA312DCD-3017-41E6-AED4-6F8D3868AEAF

    E332203A-28DE-48E3-ADBB-6A09AF71F041

    En skärm som är hur fin som helst ingick i köpet, rätt kulör till och med. Skulle bara vilja svetsa igen blinkershålen, för de stör mig. Vänstersidans skärm är helt felfri och skrapade man bort underedsmassan på insidan av hjulhuset syntes fortfarande svart färg, där det på högersidan bara fanns rosthål:

    16EC1AE7-3AB8-42F3-94F7-85D4A5DB8E8F

    Bilen har tagits väl hand och blivit lagad eftersom, så den är inte så värst rostig. Bakskärmarna har slutat existera under stenskottskydden men det är typ det. (Säger jag nu, jag hittar säkert mer.)

    Stötdämparinfästningarna bak:

    D6CF4291-DF1D-42C5-AC73-2D43ACF73687

    En stor anledning till varför den har klarat sig så bra som den gjort är säkert för att den är täckt i Tectyl överallt. Bilen är fan tectylad i kupén under baksätet till och med. Överallt där man kom åt. Jag fick höra att när bilen var nästan ny gjorde de sig mödan att skruva av skärmarna för att verkligen se till att den blev ordentligt rostskyddad. Och ja, i vecket mellan bakskärmar och kaross där 96:or brukar rosta är den fortfarande frisk.

    Yngve, säljaren, jobbade med vagnskador på Volvo hela yrkeslivet och rostlagningen verkar vara väl utförd. Tillgången på Volvodelar var säkerligen god, för det finns en massa delar på bilen som egentligen ska sitta på någon Volvo. Helt fel, men lite kul på en Saab. Som ett: ”Finn fem fel”, fast i större skala.

    Favoriten är nästan att man helt sonika limmat på denna golvmatta på originalet som det slitits hål på:
    6D5B3A0A-B2C9-4142-89D0-BDF0843C7C73

    Hittade denna i bakluckan:

    3056D725-B955-47EC-B12E-C23CCA59A3DA

    Inredningen då? Intressant att det bara såg ut så 1967, det kände jag inte till. Tur för mig är den helt okej:

    02C79E9A-5150-4F1A-ABFA-B9CA497B8F68

    I det stora hela ser det ut som det gör på bilderna. Såklart solblekt och en aning skitigt, men sätena är hela förutom en reva på baksidan av förarstolens ryggstöd. Välskött helt enkelt, som mycket annat på bilen. Trevligt med en sådan här bil i kontrast mot min moppe.

    I motorrummet saknas en rätt vital komponent:

    470548AD-80E1-4ECA-8A48-1200BA6C4C21

    Det var så långt arbetet med att åtgärda den läckande förgasaren kom. Än idag ligger den någonstans i ett garage i Södertälje. Tydligen lite så där spårlöst försvunnen som grejer i garage brukar bli. Säljaren, Yngve, grämde sig över att han inte visste vad han gjort av den. Det var en med manuell choke. Istället gav han mig en kasse full av andra förgasare i diverse skick.

    Man måste ju få in V4 i garaget och enklast möjliga sätt hade varit för egen maskin, det är därför under huven arbetet börjar nästa gång. Men det får bli i ett annat inlägg.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #490234
    berra_bus
    Deltagare

    Grattis till en jättefin bil. Mkt uppskattat att du tar dig tid att göra en tråd om den.

    #490235
    M.Broberg
    Deltagare

    det är en fantastiskt fin färg det där alltså!

    #490236
    martin h
    Deltagare

    Fantastiskt!

    Min första entusiastbil är just en V4:a -67 inköpte 1999 för 6000kr. Den köptes då jag är född 1967 och tyckte det vore kul meden bil som är lika gammal som jag. Min bil är uttagen november 66. Din å andra sidan är satt i trafik den 30 mars 1967. Samma dag som jag föddes!

    Lycka till!

    /Martin

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #490241
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fantastiskt!
    Min första entusiastbil är just en V4:a -67 inköpte 1999 för 6000kr. Den köptes då jag är född 1967 och tyckte det vore kul meden bil som är lika gammal som jag. Min bil är uttagen november 66. Din å andra sidan är satt i trafik den 30 mars 1967. Samma dag som jag föddes!
    Lycka till!
    /Martin

    Du är exakt EN DAG äldre än jag!😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #490242
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kul med ett projekt, och välkommen till klubben / forumet.
    Du verkar ju hittat ett väldigt bra utgångsobjekt.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #490260
    MTB-Emil
    Deltagare

    Kul med ett projekt, och välkommen till klubben / forumet. Du verkar ju hittat ett väldigt bra utgångsobjekt.

    Tackar! Ja, jag är riktigt nöjd över köpet. För 5000kr var det svårt att tacka nej.

    #490261
    MTB-Emil
    Deltagare

    Fantastiskt! Min första entusiastbil är just en V4:a -67 inköpte 1999 för 6000kr. Den köptes då jag är född 1967 och tyckte det vore kul meden bil som är lika gammal som jag. Min bil är uttagen november 66. Din å andra sidan är satt i trafik den 30 mars 1967. Samma dag som jag föddes! Lycka till! /Martin

    Du är exakt EN DAG äldre än jag!😵

    Du köpte fel bil alltså?😉 Otroligt att det stämmer precis på datumet. Din måste ju vara riktigt tidig? Den ser grymt fin ut måste jag säga, malmgrå till och med. Själv är jag bara 37 år yngre än bilen.

    #490262
    martin h
    Deltagare

    Såg att du undrade över färgkoden. Det är Gy4 somdet står på burken. Den går att få tag i hos en del billacksförsäljare. Skulle prova hos Tipro eller Alfta bilfärg (där man har lite rabatt som Saabklubbsmedlem)

    Ja, min är tidig. Den har de små V4:a-emblemen på framskärmarna, som sedan blev större och placerades längre ner.

    Var i Sverige håller du hus?

    /Martin

    #490491
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul bil/projekt. Sedan alltid trevligt när tidigare ägare försökt förlänga livet på bilen så gott det går. Håller med Mattias att den färgen är fin, den på en ny sportbil typ 911:a hade varit mumma det.

    #490494
    saab v4-ever
    Deltagare

    Grattis Emil till en härlig bil, så kul med föryngring i klubben också. Lågrutad Malmgrå V4:a är fantastisk! Silvermotorn (som satt på 67:or och 68:or) går så himla fint. Tänk dock på att den har kortare tändstiftsgänga än de senare V4:orna. Jag är säker på att det kommer bli en fin bil av denna och delar (vågar jag nästan lova) kommer du att få hjälp med att komma över genom reservdelsshopen eller andra medlemmar. Fortsatt lycka till och återigen välkommen i gänget! //Harald

    #490495
    saab v4-ever
    Deltagare

    Men vänta, är det t.o.m. en röd motor i din bil? Det är ju den riktigt tidiga varianten!

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.