18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

Forum Övrigt Projekt / Min bil 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #493316
    MTB-Emil
    Deltagare

    Hej,
    Du är nog inte ensam om detta. Och så lär man sig bäst med att greja, joxa å dona med fysiska grejer i verkligheten.
    Keep up the good work! 🙂

    Tack så mycket!

    Och som du säger så lär man sig bäst av att faktist göra saker själv, det applicerar på rätt mycket i livet.

    #493814
    MTB-Emil
    Deltagare

    Tjenare!

    Nu är bromssköldar och bromstrummor monterade där bak. Jag tvättade ur bakre hjullagerna ordentligt och packade de med rikliga mängder fett innan jag stoppade dit bromstrummorna igen. Jag ångrade mig även kring mina röda fettkapslar som jag var så nöjd över, så numer är de subtilt svarta.

    Blandade bilder:

    B8552707-6D88-4DD1-82CA-5C81C457905B

    779FEFF9-39E1-4C26-BF75-A238FF8F43D6

    Nu så, efter att ha gjort i ordning hjulupphängningen och bromsar där bak är det nu dags för att få framvagnen lika fin.

    Ursprungsskicket:

    2A703C1A-EBA6-450C-82ED-8D99348E31AD

    CBAFB6EB-9F32-42C3-A071-B4CE2B8371BB

    Bromsok avplockade:

    0C041B8D-54B0-4D7C-AA6E-1200B663E959

    7F6EC745-3E41-476E-BD20-BEFE465DD786

    Naven står näst på tur. Fast på högersidan satt kronmuttern hårt, väldigt hårt till och med.

    Navet låste vi med ett spett och hjulupphängningen pallade vi upp med domkraften för att minimera förlusterna, men ledhandtaget vi använde sviktade för mycket. Pappa kunde stå med hela sin kroppstyngd på ledskaftet och gunga upp och ner utan någon effekt.

    Försök 1, här inte med ledskaftet:

    15149B29-4CDB-41D8-8C8E-A2EE8077B36B

    Lösningen blev att åka till Biltema och köpa en krafthylsa som sedan svetsades fast på ett krokigt gaffelben från min Crescent compact. Det blev ett stumt verktyg som det gick att få loss kronmuttern med.

    Stökigt på bilden, men någonstans i högen ligger verktyget:

    26071F63-EF7E-4280-9529-A8DF44D78130

    Så där ja, nav på båda sidor demonterat:

    7BEA8FB1-A933-439F-A25A-C64A596FB524

    Och så bromssköldarna:

    648AC791-E402-4338-B742-696E427DCC1E

    Så här ser det ut med allt bortskruvat, när man inspekterar skicket noggrannare:

    5232D98B-8A3C-4B3E-B218-36CED6804D31

    7D11E4DC-5BBD-4630-9C0A-275E0A78FB4E

    8877CB5B-2974-417D-ADF1-8767B931B240

    Nu är det demonterat så långt som jag tänkt ta det. Det är inget nämnvärt glapp någonstans, så bussningar, leder och lager bör vara okej så inget sådant byts nu. För att kunna göra det helt ordentligt bör man förstås demontera det längre, men då blir projektet genast på en helt annan ambitionsnivå.

    Det som är demonterat ska lackas, vilket det också har gjorts, men nu måste jag gå sova så det får bli att skriva om det en annan gång.

    Bilagor:
    #493829
    MTB-Emil
    Deltagare

    Blev dubblett när jag skrev.

    • Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av .
    #493839
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering. Bra jobbat onekligen. Allt jobb de la ned på all underredsmassa har ju betalat sig helt klart.

    • Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av .
    #493845
    M.Broberg
    Deltagare

    Kul! söger som ovan, underredsmassan verkar ha gjort sigg jobb

    jag har ett
    https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/ledhandtag/ledhandtag-34-heavy-duty-2000028418

    Det är dyrt.. men så jävla bra när man behöver det.

    jag har adapter ner till 1/2″ med för när en skruv sitter riktigt jävligt, funkar till hjulultar och att spräcka hylsor med 😀

    • Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av .
    #493848
    MTB-Emil
    Deltagare

    Kul uppdatering. Bra jobbat onekligen. Allt jobb de la ned på al underredsmassa har ju betalat sig helt klart.

    Helt klart! Det är ett helvete att skrapa rent, men det fina är att det som gömmer sig där under är alltsomoftast i riktigt gott skick.

    #493855
    MTB-Emil
    Deltagare

    M Broberg, det är precis en sådan från Biltema vi har. Den funkar till det mesta, men inte navmuttern. Den var överjävlig på ett helt annat sätt.

    • Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av .
    #493858
    Lsoderlund
    Deltagare

    Den billigare för 179kr och 1/2 kan också vara en bra investering.
    https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/dacktillbehor/dackverktyg/ledhandtag-2000024021

    Blir helt annat, kan även rekomendera en batteridriven mutterknack av mer kända märken. Det blir så mycket lättare att jobba med allt då.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #493860
    MTB-Emil
    Deltagare

    L.Söderlund, det är nog en sån billigare vi har förresten, för våran är blå. Det förklarar varför den är så klen. Hade säkert gått bättre med den som M.Broberg rekommenderade.

    #493870
    MTB-Emil
    Deltagare

    Del 2 utav framvagnsrenoveringen.

    Efter demonteringen börjar nu det roliga arbetet med att skrapa rent grejorna från allt gammalt mög med morakniven för att sedan kunna lacka.

    Skrapa med kniv och borsta med stålborste:
    C7359119-4964-4C82-8BDE-4D9ED551BFC6

    17CF6032-A595-4594-B4B0-1CE028EBA82B
    8A596410-EE1F-45FF-AFA9-25BAE508D32F

    D7C6FE09-F0CF-4D69-ABC5-AD7B0E257430

    Ett tag senare är det dags att måla, återigen med HardHeads utomordentliga svarta penselfärg.

    Resultat:
    47BBF745-B60B-4373-AE19-6BC0F9F8A8D7

    508E09A4-200A-4ACE-8FF5-3338F71110A3

    11207B2F-D159-43F0-9C3E-E67E499A9355

    750620FB-C55B-4899-8CFD-7B599F80D158
    Bromsoken lackades med silver bromsoksfärg från Biltema. Jag vet inte riktigt vad som hände med målningen, men det ser ut som en blind åsna gjort det. Syns inte så bra på bild som tur var.

    Silver blev det i alla fall:
    29B3FE40-3210-414D-BB13-CF9A1EE0CF07

    Vissa smådetaljer till oken saknade även all form av ytbeläggning, så jag duschade på ett tunt lager zinkgrund på dessa för att få någon form av rostskydd.

    Grått:
    E699B515-4791-4D37-9D8D-65FED32616C3

    Nu är det dags för montering. Hjullagerna tvättades och packade med nytt fett innan återmontering. Bromsskivorna är som synes nya. Återstår gör att montera oken och sätta på de på bilen.

    Monterat:
    00CCA08F-D443-4F72-9BE2-5F6F43925B76

    När man läser sådana här trådar inser man inte hur mycket tid vissa saker tar, det mesta ser ut som att det görs över en helg, men jag kan vara ärlig och säga att det här tog betydligt mycket längre tid än så. Jag själv vill nog inte riktigt veta hur många timmar jag har lagt ner på arbetet. Som en liten tidsindikation kan jag säga att äldsta bilden i den här uppdateringen är ifrån den 20 november. Bakbromsarna demonterades ännu tidigare, den 10 november.

    Nu är det i alla fall gjort och fint blev det.

    Bilagor:
    #493892
    M.Broberg
    Deltagare

    det blir fint 🙂

    jag har ett 1,50 meters rör jag trycker över med 50cm överlapp när jag ska lossa drivknutsmuttrar som sitter som fan-

    total längd blir då 2 meter, jag väger ca 100 kilo och får ibland hoppa lite. men 2-4000 NM brukar lossa det mesta 😉

    0 flex i det handtaget, och det väger nog en 5 kilo i sig själv.

    #493894
    Lsoderlund
    Deltagare

    Haha, ja är helt med på det. De brukar vara överjävliga. Enbart gjordet på en 99:a, men då var det ungefär samma. Två meter stumt rör skaftet och sedan hänga och gunga innan det släpper.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #496021
    MTB-Emil
    Deltagare

    Nu blir jag nog snart tokig, forumet får tuppjuck när jag försöker infoga bilder i innehållet och när jag ska skicka det jag skrivit försvinner allt. Delvis därför jag inte skrivit något sedan maj.

    Om jag lyckades få ut den här uppdateringen kan jag meddela att bilen är besiktad nu och används. Lagt ute lite text och bilder på Saabklubbens Facebookgrupp istället, om någon är nyfiken.

    #496033
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja du Emil. Forumet är inte urbergs stabilt om man säger så. Jag vet inte om jag tipsat dig men när jag skall göra lite längre inlägg med flera bilder så skapar jag först texten i ett ordbehandlingsprogram. Jag ser till att bilderna jag vill ha med ligger i en mapp på datorn. När jag sedan är ”klar” med inlägget så loggar jag in och ”klipper & klistrar” in texten, laddar upp bilderna och infogar dessa i texten där jag vill ha dem.
    Ett problem som kan uppstå när man filar mycket på ett inlägg är att det hakar upp sig någonstans och då blir det inget alls av det inlägget. Sedan är det så att det finns en maxtid man kan ha ett inlägg öppet för editering, jag kommer inte ihåg nu men jag vill minnas att det är ca 30 minuter. När den tiden är ute och inlägget inte är sparat så blir det inte heller något av inlägget.
    Jo en sak till, jag vet inte om du försökt att länka til bilder som ligger någon annan stans å kan det också strula, att använda länkar typ ”http://.bla bla bla” är struligt då detta ses av systemet som ett problem för att man inte skall kunna spamma forumet med en massa dritt som vi inte vill ha och tyvärr ställer det ibland till det för dem som vill ha in exempelvis externa bilder.

    Sedan vill jag gärna påpeka att din tråd är trevlig, rolig att läsa och troligen inspirerar den fler till att dels renovera mera och sedan förhoppningsvis skapa egna projekttrådar, det är mycket positivt 🙂

    // Mats

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 4 veckor sedan av .
    #496042
    cch
    Deltagare

    Mycket trevlig läsning!
    Grattis till en fin Saab!

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 61 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng