18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Du är nog inte ensam om detta. Och så lär man sig bäst med att greja, joxa å dona med fysiska grejer i verkligheten.
Keep up the good work! 🙂Tack så mycket!
Och som du säger så lär man sig bäst av att faktist göra saker själv, det applicerar på rätt mycket i livet.
Tjenare!
Nu är bromssköldar och bromstrummor monterade där bak. Jag tvättade ur bakre hjullagerna ordentligt och packade de med rikliga mängder fett innan jag stoppade dit bromstrummorna igen. Jag ångrade mig även kring mina röda fettkapslar som jag var så nöjd över, så numer är de subtilt svarta.
Blandade bilder:
Nu så, efter att ha gjort i ordning hjulupphängningen och bromsar där bak är det nu dags för att få framvagnen lika fin.
Ursprungsskicket:
Bromsok avplockade:
Naven står näst på tur. Fast på högersidan satt kronmuttern hårt, väldigt hårt till och med.
Navet låste vi med ett spett och hjulupphängningen pallade vi upp med domkraften för att minimera förlusterna, men ledhandtaget vi använde sviktade för mycket. Pappa kunde stå med hela sin kroppstyngd på ledskaftet och gunga upp och ner utan någon effekt.
Försök 1, här inte med ledskaftet:
Lösningen blev att åka till Biltema och köpa en krafthylsa som sedan svetsades fast på ett krokigt gaffelben från min Crescent compact. Det blev ett stumt verktyg som det gick att få loss kronmuttern med.
Stökigt på bilden, men någonstans i högen ligger verktyget:
Så där ja, nav på båda sidor demonterat:
Och så bromssköldarna:
Så här ser det ut med allt bortskruvat, när man inspekterar skicket noggrannare:
Nu är det demonterat så långt som jag tänkt ta det. Det är inget nämnvärt glapp någonstans, så bussningar, leder och lager bör vara okej så inget sådant byts nu. För att kunna göra det helt ordentligt bör man förstås demontera det längre, men då blir projektet genast på en helt annan ambitionsnivå.
Det som är demonterat ska lackas, vilket det också har gjorts, men nu måste jag gå sova så det får bli att skriva om det en annan gång.
Attachments:
maj 9, 2022 at 19:32 #493839Kul uppdatering. Bra jobbat onekligen. Allt jobb de la ned på all underredsmassa har ju betalat sig helt klart.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget-
Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av
Mr_SunBear.
Kul! söger som ovan, underredsmassan verkar ha gjort sigg jobb
jag har ett
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/ledhandtag/ledhandtag-34-heavy-duty-2000028418Det är dyrt.. men så jävla bra när man behöver det.
jag har adapter ner till 1/2″ med för när en skruv sitter riktigt jävligt, funkar till hjulultar och att spräcka hylsor med 😀
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av
M.Broberg.
Kul uppdatering. Bra jobbat onekligen. Allt jobb de la ned på al underredsmassa har ju betalat sig helt klart.
Helt klart! Det är ett helvete att skrapa rent, men det fina är att det som gömmer sig där under är alltsomoftast i riktigt gott skick.
maj 10, 2022 at 14:31 #493858Den billigare för 179kr och 1/2 kan också vara en bra investering.
https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/dacktillbehor/dackverktyg/ledhandtag-2000024021Blir helt annat, kan även rekomendera en batteridriven mutterknack av mer kända märken. Det blir så mycket lättare att jobba med allt då.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Del 2 utav framvagnsrenoveringen.
Efter demonteringen börjar nu det roliga arbetet med att skrapa rent grejorna från allt gammalt mög med morakniven för att sedan kunna lacka.
Skrapa med kniv och borsta med stålborste:
Ett tag senare är det dags att måla, återigen med HardHeads utomordentliga svarta penselfärg.
Bromsoken lackades med silver bromsoksfärg från Biltema. Jag vet inte riktigt vad som hände med målningen, men det ser ut som en blind åsna gjort det. Syns inte så bra på bild som tur var.Vissa smådetaljer till oken saknade även all form av ytbeläggning, så jag duschade på ett tunt lager zinkgrund på dessa för att få någon form av rostskydd.
Nu är det dags för montering. Hjullagerna tvättades och packade med nytt fett innan återmontering. Bromsskivorna är som synes nya. Återstår gör att montera oken och sätta på de på bilen.
När man läser sådana här trådar inser man inte hur mycket tid vissa saker tar, det mesta ser ut som att det görs över en helg, men jag kan vara ärlig och säga att det här tog betydligt mycket längre tid än så. Jag själv vill nog inte riktigt veta hur många timmar jag har lagt ner på arbetet. Som en liten tidsindikation kan jag säga att äldsta bilden i den här uppdateringen är ifrån den 20 november. Bakbromsarna demonterades ännu tidigare, den 10 november.
Nu är det i alla fall gjort och fint blev det.
Attachments:
det blir fint 🙂
jag har ett 1,50 meters rör jag trycker över med 50cm överlapp när jag ska lossa drivknutsmuttrar som sitter som fan-
total längd blir då 2 meter, jag väger ca 100 kilo och får ibland hoppa lite. men 2-4000 NM brukar lossa det mesta 😉
0 flex i det handtaget, och det väger nog en 5 kilo i sig själv.
maj 11, 2022 at 11:47 #493894Haha, ja är helt med på det. De brukar vara överjävliga. Enbart gjordet på en 99:a, men då var det ungefär samma. Två meter stumt rör skaftet och sedan hänga och gunga innan det släpper.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Nu blir jag nog snart tokig, forumet får tuppjuck när jag försöker infoga bilder i innehållet och när jag ska skicka det jag skrivit försvinner allt. Delvis därför jag inte skrivit något sedan maj.
Om jag lyckades få ut den här uppdateringen kan jag meddela att bilen är besiktad nu och används. Lagt ute lite text och bilder på Saabklubbens Facebookgrupp istället, om någon är nyfiken.
augusti 3, 2022 at 12:41 #496033Ja du Emil. Forumet är inte urbergs stabilt om man säger så. Jag vet inte om jag tipsat dig men när jag skall göra lite längre inlägg med flera bilder så skapar jag först texten i ett ordbehandlingsprogram. Jag ser till att bilderna jag vill ha med ligger i en mapp på datorn. När jag sedan är ”klar” med inlägget så loggar jag in och ”klipper & klistrar” in texten, laddar upp bilderna och infogar dessa i texten där jag vill ha dem.
Ett problem som kan uppstå när man filar mycket på ett inlägg är att det hakar upp sig någonstans och då blir det inget alls av det inlägget. Sedan är det så att det finns en maxtid man kan ha ett inlägg öppet för editering, jag kommer inte ihåg nu men jag vill minnas att det är ca 30 minuter. När den tiden är ute och inlägget inte är sparat så blir det inte heller något av inlägget.
Jo en sak till, jag vet inte om du försökt att länka til bilder som ligger någon annan stans å kan det också strula, att använda länkar typ ”http://.bla bla bla” är struligt då detta ses av systemet som ett problem för att man inte skall kunna spamma forumet med en massa dritt som vi inte vill ha och tyvärr ställer det ibland till det för dem som vill ha in exempelvis externa bilder.Sedan vill jag gärna påpeka att din tråd är trevlig, rolig att läsa och troligen inspirerar den fler till att dels renovera mera och sedan förhoppningsvis skapa egna projekttrådar, det är mycket positivt 🙂
// Mats
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden-
Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Mats Jedmo.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.