18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 18-års bilen: En Saab 96 V4 från 1967.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 21, 2021 at 19:23 #490177

      Tjenare!

      Ny här på forumet. Emil heter jag, är 17 år gammal och går på gymnasiet dagtid. Fritiden spenderar jag gärna i garaget. Skruvat mycket cykel och en del moped sedan innan, men den här bilen blir min första. Tänkte starta en projekttråd om den, för projekttrådar är kul.

      Bilen är som sagt en Saab 96 v4 från 1967. Det var inte riktigt planerat så, men så blev det och det är inget jag ångrar.

      Om jag tar det från början så funderade jag på att köpa bil tidigt i höstas, efter jag blev klar med mitt förra projekt. Det var en moped, en Crescent Compact 1248 från 1969. Köpte den för 3500 kr och den var så fruktansvärt dålig att den egentligen bara hade dugt som bojsänke, men med hjälp av pappsen som tyckte det var jättekul att få leka med svetsen, många timmar och alldeles för många av min hårt förvärvade kronor blev det en moped av den igen. Ska inte gå in i detalj på det, men det finns förstås en projekttråd på den med. https://forum.raketsport.com/viewtopic.php?f=5&t=25904

      Så här blev den i alla fall:

      B8B01179-A3D9-4A8D-A2A3-F1C2A62BBB52

      För att sammanfatta så var hösten och vintern på intågande och jag hade inget att fylla garaget med. Någonstans i den vevan frågade min morfar, en inbiten Saabfantast, om jag ville följa med och kolla på en bil som stod hos en bekant. En bil han hade försökt köpa i ett antal år. Det jag visste i förhand var att den hade ställts av någon på 90-talet och sedan hamnat i en lada. Bortrostat härk tänkte jag. Utan några baktankar följde jag med min morfar för att titta på bilen och blev genast kär. Den var inte så dålig trots allt. Bilen råkade vara just en Saab 96. Sedan gick det som det gick och nu står den i mitt garage och jag håller på att skriva en tråd om den.

      2F981ECF-0DFA-4895-8160-5895D8B515DE

      DDAEF3D9-8C48-41BA-9A52-0219C0ECC8FE

      FD366E28-A950-478B-85D9-6B660EAF539A

      50F6907F-1AE7-4457-9211-B81988B4D5D1

      Om vi backar bandet lite, för det finns fler vändningar i historien så kom morfar överens med säljaren om det högst resonabla priset av 5000kr och de skulle gör upp affären under veckan därefter. Något jag var helt nöjd med, bilen skulle då gå till ett gott hem, få komma ut på vägen igen och jag hade kunnat klappa den då och då.

      Nu blev det ju inte så, morfar hörde av sig senare på kvällen och sa att han nog inte skulle köpa den. Att hans 99:a som går som rallybil behövde garageplatsen. Jag fick en klump i magen och paniken växte. Säkert lite samma känsla som att få hela sitt bankkonto tömt av en bedragare.

      Jag har väldigt förstående föräldrar och när de väl förstod hur förkrossad jag var tröstade de med att om vi tömmer garaget, ett på tok för litet villagarage, så går det nog in en V4. Ja det kan ju faktist gå tänkte jag och det började ljusna. En plan formades.

      Kul kuriosa som säkert bidrog är att min morsas första bil var just en Saab 96 v4, som stannade i tid och otid, helst på de mest trafikerade vägarna enligt vad jag fått höra. Den bilen kom otroligt nog från precis samma gård som jag köpte min på och såldes av hon som bodde där, morfars bekant som är en släkting till den jag köpte min av 25 år senare. Cirkeln är sluten.

      Morfar behövde inte alls meddela att han står över, utan när det var dags för affär var det jag som gav över de 5000kr som morfar och säljaren kom överens och bilen kördes hem på släp och parkerades på tomten. Helt plötsligt var jag ägare till en Saab 96 V4.

      6FB4CD4B-003A-4813-98E1-EEB4C77AADFF

      B6D706DA-0E4F-4B40-8772-E703D67B8559

      Fortsättning följer. Historien kring bilen är nämligen rätt intressant med, för bilen har innan mig gått i samma familj sedan ny och bara haft två ägare.

      • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
      • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
      • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
      • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
      • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
        november 21, 2021 at 20:27 #490192

        Grattis! Ser ut att vara ett bra utgångsläge.

          november 21, 2021 at 21:58 #490193

          Grattis till en mycket fin bil? Lycka till med skruvandet??

            november 22, 2021 at 07:16 #490194

            Grattis till bilen Emil !!
            Jag har gått igenom samma som du, också med en 96 -67:a V4:a malmgrå.
            Det kommer mer sen…
            /M

            • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av Mikael Isaksson.
            • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av Mikael Isaksson.
              november 22, 2021 at 08:42 #490196

              så KUL!

              jag minns fortfarande känslan när jag köpte min första bil, en 900 T16, när jag var 17.

              Den där känslan när allt är möjligt,.. nu är jag snart 31 och det är ganska mycket som inte är möjligt nuförtiden 😛

                november 22, 2021 at 09:34 #490198

                Köpte också min första bil när jag var 17, en Golf L 1975 med 1,1L- motor. Lika kul som det låter…?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  november 22, 2021 at 11:53 #490199

                  Tack för alla uppmuntrande ord!

                  Jo, av vilka anledningar köpte jag en V4? För det finns faktist rationella sådana med, försöker jag i alla fall intala mig själv.

                  En stor anledning till varför jag föll för den är dess historik, att det är en tidig 67:a som gått i samma familj sedan ny innan mig.

                  Nästan all dokumentation på bilen finns bevarad:

                  B5A4676A-CB8E-4A11-B122-BC9918759EEF

                  Till och med en gammal förbandslåda finns kvar:

                  55C8E1E6-0D40-4D7A-AE2C-6743EA375C6C

                  EE2D40FA-F7F1-4581-8565-3DC9CE1888F5

                  Säljaren ville prompt kasta den, men jag lyckades övertala ham.

                  Denna Saab 96 registrerades in 30 mars 1967 med registreringsnumret BA 20018. Den har chassinummer 426735 och är således den 6735 tillverkade V4:an någonsin och en av de 344 idag kvarvarande 67:orna, varav rimligtvis under 80 är i trafik.

                  F3AF7F4F-D968-40E7-9E4D-DC7995F6969C

                  Första ägaren och egentligen enda brukaren var en Martin Johansson från Södertälje som hade den som bruksbil fram och tillbaka till renhållningsverket där han jobbade.

                  Våren 1994, efter 27 års tjänstgöring och troligen 15 000 mil, ställdes den av och varför är jag inte helt insatt i, men herr Johansson började troligen bli till åren och kanske inte var i stånd till att köra bil längre. Utlösande faktorn vara i alla fall att den började läcka bensin ur förgasaren. Sedan, på omvägar letade den sig bort från Södertälje, till ladan på en släktings gård, utanför Västerås, där jag köpte den.

                  Det var nog aldrig tänkt att den skulle bli stående så länge som den gjorde, 27 år, men tid fanns säkert inte till att göra i ordning den igen och som med mycket annat kom livet i mellan.

                  2001 tog sonen Yngve Johansson över ägandet men arbetet på bilen stod idel stilla. Till sist så började väl Johansson den yngre inse att bilen nog aldrig skulle komma ut på vägarna igen under han livstid. Bilen stod ändå i Västerås, medan han bodde i Södertälje samtidigt som det inte fanns någon plats att skruva på.

                  Så när morfar frågade gick Yngve med på att sälja för att 96:an skulle få komma ut igen. Ett krav hade han dock: Få provåka när bilen är iordninggjord. Det ska jag se till att uppfylla

                  Nästa inlägg blir en ordentlig genomgång, vilket skick är den i och vad ska jag göra med den? Jag har lite att skriva ikapp för jag har ägt bilen i ett antal månader nu.

                  • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
                  • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
                    november 22, 2021 at 12:54 #490206

                    Härligt med sån historia!?

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      november 22, 2021 at 14:33 #490207

                      Härligt med sån historia!?

                      Ja, det är rätt trevligt att den under 54 år bara haft 2 ägare. En fråga, jag har ju hängt lite på raketsport med, visst är det du som är Bajaj-mannen?

                        november 22, 2021 at 17:15 #490210

                        Då har du en tidig V4:a, min har ch,nr, 445125 och jag är andra ägaren, första ägaren är min far. Själv håller jag på att renoverar motorn till v4:an pga att den stått still i många år, för när barnen var små och jag hade inga bälten i bilen och blev då inte körd så mycket.

                        /M

                        • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av Mikael Isaksson.
                          november 22, 2021 at 17:32 #490212

                          Ha, nu e du rökt Janne 🙂 ?

                          SAABoholic

                          95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                          96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                          96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                          9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                            november 22, 2021 at 17:49 #490213

                            Då har du en tidig V4:a, min har ch,nr, 445125 och jag är andra ägaren, första ägaren är min far. Själv håller jag på att renoverar motorn till v4:an pga att den stått still i många år, för när barnen var små och jag hade inga bälten i bilen och blev då inte körd så mycket.
                            /M

                            Kul att det finns fler med malmgråa V4:or från 1967 och intressant historik, med enbart 2 ägare så slår du mig. Om det bara finns 344 kvar totalt av alla kulörer så har vi lyckats samla 0,5% av 67:orna i en och samma tråd. Undra hur många som var malmgrå?

                            • Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av MTB-Emil.
                              november 22, 2021 at 18:12 #490215

                              Gratulerer med fint V4 prosjekt.
                              Er interiøret så bra som det ser ut som av bildene av forsetene?
                              Dette interiøret fantes bare i 1967 og er ikke lett å finne i bra stand-

                              Jeg har selv en forseriebil av årgang 1967, men med totakt.

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                                november 22, 2021 at 19:50 #490216

                                Hej,

                                Ser ut att bli ett bra projekt.
                                Tack för att du delar med dig, ser fram emot kommande uppdateringar 🙂

                                Kikade på din tråd för moppen. Fick mig att tänka på att jag inte ännu levt ut mina moppe-fantasier. -Jag får ta itu med det?

                                  november 22, 2021 at 21:03 #490217

                                  Härligt med sån historia!?

                                  Ja, det är rätt trevligt att den under 54 år bara haft 2 ägare. En fråga, jag har ju hängt lite på raketsport med, visst är det du som är Bajaj-mannen?

                                  ?
                                  Javisst är det jag! Fb-gruppen har numera >200 medlemmar och det finns även en hemsida, http://www.svenskabajajscooterister.com
                                  Se där, moderatorn fulade in en OT!☺️

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.