205or på V4?
- Detta ämne har 37 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-18 18:59 av 96GT.
-
FörfattareInlägg
-
fuling wrote:Det kan väll inte gå att gör något bättre än som man alltid gjort, eller?
En gång i tiden hade man “alltid” transporterat sig med häst o vagn. Idag transportar vi oss mha av bil och det går ju mkt bättre så visst går det 🙂
Personligen tycker jag det är kanonkul med nya lösningar på saker o ting och om de funkar bättre än så man “alltid har gjort” är det ju ännu bättre.
Oavsett vilka nya lösningar man kommer på och provar finns det alltid de som inte tror på det och hittar massa fel. Det finns ju en mening med att få kritik oxå men det viktiga är hur kritiken framförs.fuling wrote:Vad är värst? Ingen kritik/svar eller kritik/svar som kan svida?Jag begriper’t inte: Varför måste man vara elak så fort man öppnar truten? Kan man inte leverera besked utan att kränka?
Och Johan: Om du vill ha mothugg här så har du antingen skrämt bort och/eller tråkat ut de personer som rent kunskapsmässigt skulle kunna vara en match för dig. Vi som ens bryr oss om att svara på dina provokationer har inte kunskaper på din nivå. För de som har det ids inte hålla på längre. Sedan får du tjata om musselmentalitet så mycket du vill.
Hej tillbaka till ursprungsfrågan:
“Någon som har erfarenhet av om detta är att gå lite för långt med tanke på styrning og spårkänslighet? Finns ju några V4or som rullar på 195or.”
Jag har 195/50 på min V4 som jag brukar 2-3 dgar i veckan till jobbet.
Fram sitter hemmatillverkade 4-bultsnav (tack UffePuffe!), i princip 5-bults nav med en Al-skiva (1/2tums tjock)med 114.3 i bultdelning. Dvs så breddar naven 25mm totalt fram jämfört med std 5-bultsnav.
Bak sitter 4-bults trummor.Detta är en kombination som funkar OK, för mig i alla fall.
Jag använder vanliga 5.5 tums Ronaler på bilen.
oktober 6, 2009 at 16:51 #146281Som jag skrev i ett tidigare svar så var jag tvungen på min förra bil med 205/50-16 att bredda bakskärmarna för att få plats mellan innerhjuhuset och skärmvecket för att inte ta i när bilen fjädrade . Och var man fler i bilen gick det inte att vrida fullt på ratten då det tog i skärmkanten fram han var även sänkt lite över ett varv på fjädrarna. Bilen var ganska spårkänslig men attan vilken cocart känsla det var i kurvorna bilen gick att provocera hur mycket som helst, har aldrig haft någon tendens till släpp.Det var tuffare att inte glida ur stolen 🙂
Janne2takt
Hm, tänker och läser om det där, funderat endel på det när jag kört bilar jag upplevt som hopplösa.. Bredden spelar såklart in, men hur? Rätt tryck känns också högst relevant, för högt ger styvt däck = känsligare? Styvhet och uppbyggnad i grunden måste ju då också ge såna effekter, vad händer med R-däck (styva?) och sånt?
Sen är det ju hjulinställning.. Men vad gör skillnad fram mot bak? Mest toe som påverkar? Jag kan inte logiskt följa mitt resonemang långt nog för att få rätt på det..
Vad händer om man flyttar in / ut däcken (ET) mot bredd?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.