205or på V4?

Forum / Övrigt / SSR / 205or på V4?

Forum / Övrigt / SSR / 205or på V4?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 4, 2009 at 19:47 #146210

      Respekerar? Tveksam till det då jag frågasätter saker som man alltid gjort.
      Det kan väll inte gå att gör något bättre än som man alltid gjort, eller?

        oktober 4, 2009 at 20:05 #146211
        fuling wrote:
        Det kan väll inte gå att gör något bättre än som man alltid gjort, eller?

        En gång i tiden hade man “alltid” transporterat sig med häst o vagn. Idag transportar vi oss mha av bil och det går ju mkt bättre så visst går det 🙂

        Personligen tycker jag det är kanonkul med nya lösningar på saker o ting och om de funkar bättre än så man “alltid har gjort” är det ju ännu bättre.
        Oavsett vilka nya lösningar man kommer på och provar finns det alltid de som inte tror på det och hittar massa fel. Det finns ju en mening med att få kritik oxå men det viktiga är hur kritiken framförs.

          oktober 4, 2009 at 21:29 #146215

          Häst och vagn? Hjul är ett otyg, äckligt mordärnt .
          Fy fa…..

          Hitta fel på en lösing är inte fel om det är sakligt. Men som det brukar här så gäller det bara fabrikat, märken och dikaler, tekiiken har man INGEN aning om.

            oktober 5, 2009 at 08:06 #146227
            fuling wrote:
            Hitta fel på en lösing är inte fel om det är sakligt.

            Det var det jag menade med att det är bra att få kritik men konstruktiv sådan och oerhört viktigt hur den framförs.

              oktober 6, 2009 at 08:50 #146262

              Vad är värst?
              Ingen kritik/svar eller kretik/svar som kan svida?

                oktober 6, 2009 at 15:12 #146272
                fuling wrote:
                Vad är värst? Ingen kritik/svar eller kritik/svar som kan svida?

                Jag begriper’t inte: Varför måste man vara elak så fort man öppnar truten? Kan man inte leverera besked utan att kränka?

                Och Johan: Om du vill ha mothugg här så har du antingen skrämt bort och/eller tråkat ut de personer som rent kunskapsmässigt skulle kunna vara en match för dig. Vi som ens bryr oss om att svara på dina provokationer har inte kunskaper på din nivå. För de som har det ids inte hålla på längre. Sedan får du tjata om musselmentalitet så mycket du vill.

                  oktober 6, 2009 at 16:29 #146280

                  Hej tillbaka till ursprungsfrågan:

                  “Någon som har erfarenhet av om detta är att gå lite för långt med tanke på styrning og spårkänslighet? Finns ju några V4or som rullar på 195or.”

                  Jag har 195/50 på min V4 som jag brukar 2-3 dgar i veckan till jobbet.
                  Fram sitter hemmatillverkade 4-bultsnav (tack UffePuffe!), i princip 5-bults nav med en Al-skiva (1/2tums tjock)med 114.3 i bultdelning. Dvs så breddar naven 25mm totalt fram jämfört med std 5-bultsnav.
                  Bak sitter 4-bults trummor.

                  Detta är en kombination som funkar OK, för mig i alla fall.

                  Jag använder vanliga 5.5 tums Ronaler på bilen.

                    oktober 6, 2009 at 16:51 #146281

                    Som jag skrev i ett tidigare svar så var jag tvungen på min förra bil med 205/50-16 att bredda bakskärmarna för att få plats mellan innerhjuhuset och skärmvecket för att inte ta i när bilen fjädrade . Och var man fler i bilen gick det inte att vrida fullt på ratten då det tog i skärmkanten fram han var även sänkt lite över ett varv på fjädrarna. Bilen var ganska spårkänslig men attan vilken cocart känsla det var i kurvorna bilen gick att provocera hur mycket som helst, har aldrig haft någon tendens till släpp.Det var tuffare att inte glida ur stolen 🙂

                    Janne2takt

                      oktober 6, 2009 at 19:26 #146298

                      Mats A:
                      Jag märken en forma av censur, resnsing.
                      Det värmer, men i sak står jag kvar.

                        oktober 6, 2009 at 20:23 #146308

                        Jag gillar stuket på denna… Gör mig ännu mer övertygad att 205or och lite sänkning kommer att bli tufft.

                          oktober 6, 2009 at 23:46 #146315

                          Vad beror spårkänsligheten på?
                          Vad gör man åt den?

                            oktober 7, 2009 at 00:25 #146317

                            Hm, tänker och läser om det där, funderat endel på det när jag kört bilar jag upplevt som hopplösa.. Bredden spelar såklart in, men hur? Rätt tryck känns också högst relevant, för högt ger styvt däck = känsligare? Styvhet och uppbyggnad i grunden måste ju då också ge såna effekter, vad händer med R-däck (styva?) och sånt?

                            Sen är det ju hjulinställning.. Men vad gör skillnad fram mot bak? Mest toe som påverkar? Jag kan inte logiskt följa mitt resonemang långt nog för att få rätt på det..

                            Vad händer om man flyttar in / ut däcken (ET) mot bredd?

                              oktober 7, 2009 at 04:36 #146318

                                oktober 7, 2009 at 09:44 #146330

                                Språrvidden spelar ingen roll, därimot skrubbradien(styrradien).

                                  oktober 7, 2009 at 17:22 #146348

                                  http://rejsa.nu/artikel.php?t=6915

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.