205or på V4?

Forum / Övrigt / SSR / 205or på V4?

Forum / Övrigt / SSR / 205or på V4?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 28, 2009 at 19:36 #20852

      Någon som har erfarenhet av om detta är att gå lite för långt med tanke på styrning og spårkänslighet? Finns ju några V4or som rullar på 195or.

        oktober 2, 2009 at 14:52 #146108

        Vad gör en bil spårkännslig?
        Vad gör man för att motverka detta?

          oktober 3, 2009 at 09:29 #146141

          Skaffar grövre överarmar :whistle:

            oktober 3, 2009 at 09:57 #146145

            205 funkar säkert om man anpassar spårvidd och hjulvinklar därefter. Risken är ju att styrradien blir rejält felaktig med spårkänslighet som följd. Gissar att Fuling vet precis hur man går tillväga 😉

              oktober 3, 2009 at 11:37 #146149

              Rasmus, hur kan du tro att jag vet något?
              Jag är ju bara en dum teoretiker som inte testat något.

                oktober 3, 2009 at 13:46 #146152

                Hmmm…. jag tror du vet det mesta…

                Jag tänker i alla fall pröva mig på 205/50R16 på 900 nav och förstärkta bärarmar. Framtiden får visa om detta blir för häftigt.

                // Peter

                  oktober 3, 2009 at 16:17 #146159

                  Hej, jag åker 15 tum 205/50 på min Sonett och det funkar utmärkt! Det kommer säkert att funka kanon för dig.
                  Åker -1 deg camber och 4 grader caster fram, 1mm toe-in. Bak -0,5 camber och neutral toe.

                    oktober 3, 2009 at 22:25 #146180

                    Tack för det. Hoppas det blir lika bra på en 96a

                    // Peter

                      oktober 4, 2009 at 08:20 #146189

                      205:or är lite för trångt i bak vill ta i skärmvecket. En skärmbreddning är att rekomendera

                      Janne2takt

                        oktober 4, 2009 at 11:20 #146196

                        Beror väll också på vilken camber man har bak, eller?

                          oktober 4, 2009 at 12:15 #146198

                          Hej fuling

                          Kanske lite OT från trådrubriken
                          Som jag förstått så har du stor erfarenhet av chassibyggnad/modifieringar. Säkert många som följer den här tråden med stort intresse. Däribland jag, även om mitt intresse mera rör en kommande(?) renovering av en 93a och i samband därmed även montering av något bredare däck/fälgar än standard.

                          Jo, det är väl så att cambervinkeln bak påverkar möjligheterna att montera bredare däck, helst utan att de tar i skärmkanten. I så fall negativ camber antar jag. Men hur justerar man då cambervinkeln på bakaxeln? Demonterar bakaxeln helt och sätter upp den i pressen och pressar? Pressar var? Hur mycket ? Eller kan man göra en camberjustering på plats? Hur?

                          Och om man dessutom vill sänka bilen genom att kapa fjädrarna kanske ett par varv, hur påverkas i så fall frigången mot skärmen?

                          Du har säkert ett väl utprovat standardrecept med sänkning, justering av camber, däckval, köregenskaper, ev nackdelar tex spårkänslighet. Kanske krävs även ändring av hjulvinklarna fram?

                          Det skulle vara intressant att ta del av dina erfarenheter eller kanske hänvisning till någon tidigare tråd, som jag missat.

                            oktober 4, 2009 at 15:29 #146201

                            Vad jag nu skriver skall ingen ta persoligt och de som tillhör min hatskara skall ta det som en pungspark.
                            Men jag är pessless på saabfolk, jä… musslor.
                            Så hur man kan göra och varför får ni räkna ut själva, det har jag fått gjort med det mästa. Om man nu inte har korsdrag mellan öronen och kan använda sökfunktionen i detta forum och tex googel kommer man långt.
                            Är jag dum och dryg och stydig? Svar JA.
                            Men kommer då med stösta sannolikhet ges tips i pm form.
                            För musslorna som tror sig veta får räckan ut själva hur det är.

                              oktober 4, 2009 at 16:14 #146203

                              http://www.garaget.org/?car=156790&image=1536620 lagom camber 😉

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                oktober 4, 2009 at 18:06 #146205

                                En bil helt i min stil…Lågt och brett…

                                Jodå, breddning krävs säkert med 205or.. efter noggrann research på saabklubben, google o.l…. bygger jag nog hjulupphängningen först och fixar med skärmarna sen…

                                  oktober 4, 2009 at 18:38 #146208

                                  Tja…

                                  Jag och säkert många andra respekt för Fuling… och när han väl tar bladet från munnen så är det bra tips…

                                  Själv har jag skaffat SFROs nya bygghandbok… ger många fina tips om hjulupphängning, däck och annat nyttigt…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.