205or på V4?

Forum Övrigt SSR 205or på V4?

Detta ämne innehåller 37 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-18 18:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20852

    96GT
    Deltagare

    Någon som har erfarenhet av om detta är att gå lite för långt med tanke på styrning og spårkänslighet? Finns ju några V4or som rullar på 195or.

    #146108

    fuling
    Deltagare

    Vad gör en bil spårkännslig?
    Vad gör man för att motverka detta?

    #146141

    perhaninge
    Deltagare

    Skaffar grövre överarmar :whistle:

    #146145

    205 funkar säkert om man anpassar spårvidd och hjulvinklar därefter. Risken är ju att styrradien blir rejält felaktig med spårkänslighet som följd. Gissar att Fuling vet precis hur man går tillväga 😉

    #146149

    fuling
    Deltagare

    Rasmus, hur kan du tro att jag vet något?
    Jag är ju bara en dum teoretiker som inte testat något.

    #146152

    96GT
    Deltagare

    Hmmm…. jag tror du vet det mesta…

    Jag tänker i alla fall pröva mig på 205/50R16 på 900 nav och förstärkta bärarmar. Framtiden får visa om detta blir för häftigt.

    // Peter

    #146159

    andypeak
    Deltagare

    Hej, jag åker 15 tum 205/50 på min Sonett och det funkar utmärkt! Det kommer säkert att funka kanon för dig.
    Åker -1 deg camber och 4 grader caster fram, 1mm toe-in. Bak -0,5 camber och neutral toe.

    #146180

    96GT
    Deltagare

    Tack för det. Hoppas det blir lika bra på en 96a

    // Peter

    #146189

    janne2takt
    Deltagare

    205:or är lite för trångt i bak vill ta i skärmvecket. En skärmbreddning är att rekomendera

    #146196

    fuling
    Deltagare

    Beror väll också på vilken camber man har bak, eller?

    #146198

    ingvar k
    Deltagare

    Hej fuling

    Kanske lite OT från trådrubriken
    Som jag förstått så har du stor erfarenhet av chassibyggnad/modifieringar. Säkert många som följer den här tråden med stort intresse. Däribland jag, även om mitt intresse mera rör en kommande(?) renovering av en 93a och i samband därmed även montering av något bredare däck/fälgar än standard.

    Jo, det är väl så att cambervinkeln bak påverkar möjligheterna att montera bredare däck, helst utan att de tar i skärmkanten. I så fall negativ camber antar jag. Men hur justerar man då cambervinkeln på bakaxeln? Demonterar bakaxeln helt och sätter upp den i pressen och pressar? Pressar var? Hur mycket ? Eller kan man göra en camberjustering på plats? Hur?

    Och om man dessutom vill sänka bilen genom att kapa fjädrarna kanske ett par varv, hur påverkas i så fall frigången mot skärmen?

    Du har säkert ett väl utprovat standardrecept med sänkning, justering av camber, däckval, köregenskaper, ev nackdelar tex spårkänslighet. Kanske krävs även ändring av hjulvinklarna fram?

    Det skulle vara intressant att ta del av dina erfarenheter eller kanske hänvisning till någon tidigare tråd, som jag missat.

    #146201

    fuling
    Deltagare

    Vad jag nu skriver skall ingen ta persoligt och de som tillhör min hatskara skall ta det som en pungspark.
    Men jag är pessless på saabfolk, jä… musslor.
    Så hur man kan göra och varför får ni räkna ut själva, det har jag fått gjort med det mästa. Om man nu inte har korsdrag mellan öronen och kan använda sökfunktionen i detta forum och tex googel kommer man långt.
    Är jag dum och dryg och stydig? Svar JA.
    Men kommer då med stösta sannolikhet ges tips i pm form.
    För musslorna som tror sig veta får räckan ut själva hur det är.

    #146203

    Lustgasen
    Moderator
    #146205

    96GT
    Deltagare

    En bil helt i min stil…Lågt och brett…

    Jodå, breddning krävs säkert med 205or.. efter noggrann research på saabklubben, google o.l…. bygger jag nog hjulupphängningen först och fixar med skärmarna sen…

    #146208

    96GT
    Deltagare

    Tja…

    Jag och säkert många andra respekt för Fuling… och när han väl tar bladet från munnen så är det bra tips…

    Själv har jag skaffat SFROs nya bygghandbok… ger många fina tips om hjulupphängning, däck och annat nyttigt…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng