205or på V4?
- Detta ämne har 37 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-18 18:59 av
96GT.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 11, 2009 kl. 08:50 #146508
ökar man spårvidden och/eller däckprofil så borde väl styrradien bli fel, iaf sett på däcket. Rent teoretiskt (tänker jag mig) att man borde kunna fixa det genom att flytta ut undre spindelleden och flytta in den övre, alltså ge spindeln negativ lutning. Sen kompensera med fler camber-chims.
Kan nog vara riktigt. Beror väl också på Styrspindlhuset. Ställer nog högre krav på att ha rätt diameter på däcken, eftersom vinkeln blir flackare och +/- i däckdiameter får större utslag på styrradien.
Själv tänker jag flytta ut bägge spindlarna för att kompensera ny däckbredd och nytt ET. I min värld det bästa, men också det jobbigaste.
citat:
att man borde kunna fixa det genom att flytta ut undre spindelleden och flytta in den övre, alltså ge spindeln negativ lutning.Ja skrubben minskar, men man får då en camberkompensation som går åt fel håll mera när man vrider på hjule(svänger) på ytterhjulet.
Går iof att kompensera med mer caster, som ger än mer trögstyrd bil. Men mer riktingsstabil.
Kolla en og900, ett bra skräckexempel. Tämligen stor spindelvinkel och i det närmaste avsaknad av caster.oktober 11, 2009 kl. 16:58 #146521http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
finns lite räkneark här om väghållning.
Kanske Johan kan länka upp till uppdateringarna själv för jag hittar inte dom i nuläget.
Antar att det är lite känsligt att som första inlägg skriva om forumets ton…Dessutom helt OT från trådens ämne. Men fler har varit inne på samma spår så den kanske kan få vara kvar. Annars ber jag om ursäkt för övertramet redan på förhand.
Bakgrund.
Har läst länge här och haft stor nytta av forumet, både som underhållning, inspiration, annonser och ren faktagruva. Men aldrig kommit mig för att registrera mig. Förrän nu.
Hann inte ens bli medlem i klubben innan nyinköpta bilen blev stulen och troligen inlöst. Men på vägen fram till köpet av en fin -84:ans 900 T16 hade jag nytta av både stort och smått som finns att läsa. Tack alla som svarat på frågor i trådar jag läst.Reflektion
Då jag är medlem och aktiv på ett par andra forum bla Miataklubbens, STCS, GTI-klubben samt några icke bilrelaterade har jag lite att jämföra med och några funderingar. Som jag inte verkar ensam om.Kunskapsnivån här är emellanåt otroligt hög, både rent tekniskt eller detaljer på bilar, och hos många (ni vet vilka) finns det en väldigt generös inställning till att dela med sig.
Vad som förvånar mig är de som väljer att tala om att ”jag vet men tänker inte hjälpa dig” samt gång efter annan svara i gåtor. Gärna med ett – ”jag har minsann fått prova mig fram och då ska alla andra också det” tillagt.På Miataklubbens forum finns inte ett enda inlägg som bara denna tråd kryllar av. Även där trimmas det friskt men istf att låta dyra experiment sluta i ras hjälps man åt till så bra resultat som möjligt. Ju mindre egen kammare och ju mer öppenhet desto lärorikare. Är inställningen där.
Vad finns att vinna på denna grumpy inställning? Istället för att hänvisa till att andra är musslor och därför musslar man själv borde man väl föregå med gott exempel och med alla medel motarbeta det man så uttalat ogillar…?
Sorry om det är någon som tar illa upp.
Men utifrån sett så ger anslagstavlan ofta intrycket att Saabklubben är en liten klubb där var och en håller hårt på sin bilmodell och sin kunskap.Vänligen /Niclas
oktober 13, 2009 kl. 22:56 #146621fuling wrote:citat:
Ja skrubben minskar, men man får då en camberkompensation som går åt fel håll mera när man vrider på hjule(svänger) på ytterhjulet.
Går iof att kompensera med mer caster, som ger än mer trögstyrd bil. Men mer riktingsstabil.
Kolla en og900, ett bra skräckexempel. Tämligen stor spindelvinkel och i det närmaste avsaknad av caster.Jo, det var min egen og900 jag hade i åtanke, men med servostyrning kan det ju ändå inte bli så himla trögt, det är ändå ingen bil jag lånar ut till svärmor så att säga, hehe.
Jag skrev tydligen att man skulle kompensera med fler camber-chims, tänkte fel, det borde ju i så fall tas väck snarare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.