2,2 liter V4 ?

Forum Övrigt SSR 2,2 liter V4 ?

  • Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-05 18:20 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11796
    perhaninge
    Deltagare

    Vet ej om det är rätt uträknat, men jag har möjligheter att få tag på ett V4 block som är fodrat med möjligheten att borras 100mm.
    Detta ihop med 1700 vev borde bli ???
    Det jag också har funderat på är om det kommer att funka med kylningen då man har inkräktat en hel del på vattenkanalerna, blir kylningen otillräcklig ?
    Finns det några hinder att montera topparna ?
    Jag vet att det är väldigt svårt att svara på utan att se blocket men med den kunskap och erfarenhet som finns samlad så kanske det kan trilla ner några svar ?
    Spekulera gärna också om eventuella problem, blir billigare att fundera först

    Per/Haninge

    #82584

    Det går ju att stroka veven också, med de kolvarna så borde det kunna bli uppåt 2,5 liter!

    Finns det såna kolvar eller får man special beställa dem?

    #82585
    fuling
    Deltagare

    Bygga motor är aldrig billigt om det skall görs nogulunda just.

    motor med std 1700 slag och borr 100ger 2098cm3
    och med 4mm strok 2224cm3.

    Jag har hört talas om motorer med lösa foder men aldrig sätt någon hur det var gjort.
    Saab ska enligt RYKTEN/SKRÖNOR åkt med ett special gjutet block och med 96mm kolvar, ger 1933cm3 då med std 1700 slag.

    Ja kylingen kan nog bli problem men jag tror det är lösbart. Stok motorer med borr 94 och en cylindervolym skrax under 2l funkar enligt rykten.

    Men effektproblemt sitter inte så mycket i volymen som i topparna, där är det riktiga abret.

    #82586
    perhaninge
    Deltagare

    Angående kolvarna så har jag och en polare spånat om kolvar från en 350 v8.
    Vi har inte gått in djupare på det då kolvar alltid går att få till på nått sätt.
    Angående topparna så började jag att konferera med Grottis ( RIP ) men av naturliga skäl så avbröts det.
    Har funderat på hur mycket metoden med oljekylda kolvar skulle tillföra och hur detta praktiskt skulle kunna lösas ?

    Per/Haninge

    #82587
    fuling
    Deltagare

    Jag skulle nog inte ta kolvar från ett jänkejärn.
    Har en viss känsla av att dessa väger satan.

    citat:
    Har funderat på hur mycket metoden med oljekylda kolvar skulle tillföra och hur detta praktiskt skulle kunna lösas ?

    Om du inte tänkt åka turbo så ser jag ingen anleding till varför.

    Japp Grottis var en tråkig historia.
    Men han kunde inte trolla till de knäppa insugskanalerna. Utformningen på dessa är liksom boven. Det sitter Grottis toppar på 95an och dessa ser inte ut som några andra toppar jag sätt vad gäller portning.

    #82588
    perhaninge
    Deltagare

    Du har nog helt rätt angående kolvarna, det var mest ett exempel på att det går med det mesta.
    Jag har pratat med Dalhems (kommer ej att köpa därifrån p.g.a. att det finns billigare) och dom sa att det går att måttbeställa vad som helst.
    Jag måste först prata med någon motorbyggare med gedigen erfarenhet som kan hjälpa mig att se vilka möjligheter det finns för att kompensera eventuellt ”kylningsbortfall” p.g.a. tunnare vattenkanaler, det var bara en sak som jag kom att tänka på utan någon erfarenhet utav oljekylda kolvar.
    Problemet jag har är att alla vill se blocket för att se om det är möjligt att bygga på och jag har problem att lägga ut pengarna på ett eventuellt hopplöst projekt så nu står jag i valet och kvalet.
    Anledningen till att jag började prata med Grottis var att han såg det själv som ett spännande projekt och test för att se vad han skulle kunna åstakomma på en som han kallade det för ”bigblock V4”.
    Och med en så erfaren kille som Grottis så ansåg jag att topparna var ett litet problem.
    Blocket och alla bearbetningarna som kostar en hel del då jag saknar någon fast kontakt som med Grottis, därför så börjar jag här och spånar för att ha en del på benen innan ( om ) jag börjar att ta kontakt med motorbyggare.
    Jag vill liksom inte börja om jag inte har för avsikt att avsluta.

    Per/Haninge

    #82589
    fuling
    Deltagare

    Finns en sak till som talar imot en stor V4-snurra och det är lådan. Runt ikrokarna 200Nm i vridmomnet så börjar inte div plattkilar mm inte villja vara med längre.

    Så om man tar effekten på högre varvtal istället så pallar lådan. ALLA bromspapper jag sätt på V4 motorer så har maxeffekten legat vid ca 5800-6200. Hmm nu jöga jag min maskin har maxeffekten vid ca 7500, men den är då häller ej byggad efter de regler hur man skall bygga en V4a motor.

    Vad pratar vi för pengar för blockat????

    #82590
    perhaninge
    Deltagare

    Mellan 1500-2500:-
    Inte så stor summa men det är helt tomt och jag räknar med ca:????????
    törs inte ange en summa för resten då det oftast är via kontakter som man gör jobben.
    Dock har jag lärt mig att det oftast är bäst om en och samma firma, person får ta sig an uppgiften.
    Ingen större summa för blocket men eftersom jag paralellt vill få ihop 66:an till sommaren så blir summa sumarum ganska mycket.
    Dock så var tanken att ”komma över” blocket så att det inte försvinner.
    Men jag vill inte köpa det om det verkar vara en hopplös uppgift, att det kommer att kosta totalt har jag förstått

    Per/Haninge

    #82591
    fuling
    Deltagare

    Vad skall motorn användas till????
    Vad har du för budjet???

    #82592
    perhaninge
    Deltagare

    Motorn, tja, liksom, ba, funkar det så skall det väl, liksom bara åka gata, blackrace och dylikt
    Jag kommer efter att etablerat kontakt med vissa som känner vissa o.s.v hoppas på att kunna hamna någonstans mellan 35-50 000:-.
    Målet är att få kontakt med en som jag känner lite grann och få honom att acceptera att få grejerna i omgångar så att ekonomin inte går åt h….e.
    Frågan är också vilken respons man får, intresse o.s.v.
    Grottis (R.I.P) skulle jobba nästan till själkostnadspris och sådant gör ju underverk med ekonomin så det är också beroende på vilken eller vilka personer man får kontakt med så det arbetet kommer att påbörjas först.
    OM det blir något överhuvudtaget.
    Mycket är bara tankar än så länge, jag har sugit på blocket i minst två år nu (om inte mer).

    Per/Haninge

    #82593
    mikael jardstam
    Deltagare

    För sisådär en tio år sedan gick det en RC-v4 i backtävlingar i Ångermanland med omnejd. Den körde i dåtida Kumho cup. Saaben hade en Cosworth liknande vinge därbak och var gul tror jag. Den sades vara på 2.2 liter med traktorfoder och slipat vevhus. Vad jag kom ihåg så skulle den höra hemma i Sollefteå. Någon som kan bekräfta eller dementera?

    #82594
    christer json
    Deltagare

    Ang. lösa foder så vet jag en person som kört omkring med detta. Han byggde sin motor på silverblocket där han borrade ur befintliga ”foder”. Om jag inte minns helt fel så pressade han sedan i foder ifrån en Opel…
    För att kylningen skulle räcka till gav han sig på att modifiera blocket så han fick tillräckligt med vatten runt fodren. Dock fanns problemet till viss del kvar efter det då det blev mer vatten på ena sidan cylindern än den andra. Men problem är väll till för att lösas?
    Per, är det bara volym på motorn som jagas eller jagar du effekt?
    Vill du ha effekt kanske dubbelturbo kan vara något? Då får du även exprimentera med oljekylda kolvar…
    Titta in hos gik:
    http://www.gikturbo.se/turbokompresorer.pdf
    IHI RHB3 nästan längst ner till höger.

    /CJ

    #82595
    perhaninge
    Deltagare

    Eftersom den skall gå på gata och vara så hållbar som möjligt så är det mer volym.
    Det jag skulle vilja få fram ur motorn är ett gediget vridmoment över ett brett register upp till ca 6500 rpm, alltså ingen tokvarvarmaskin.
    OM det blir av så får jag kompromissa mellan effekt och hållbarhet då det troligen bara är en gång i livet (om man inte vinner pengar) som jag provar på något dylikt. (hatar att kompromissa )
    Av vad jag hitills har fått fram från forumet så är det ju ingen som skriker ”misslyckande” så det är nog troligt att jag chansar och köper blocket om han fortfarande är intresserad av att sälja (han har två )

    Per/Haninge

    #82596
    andypeak
    Deltagare

    Gediget vridmoment => bygg turbo på V4:an. Just nu laddar jag 0.6 bar i min Sonett och den går bra. Den börjar ladda från 1500rpm på 4:an och bara drar. Ett modernt aggregat tex Mitsubishi TD03 passar en V4 med med 1800-kubik perfekt.

    #82597
    mats jonsson
    Deltagare

    Hade inte de tvålitersmotoroer som Ingelsson byggde lösa foder?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng