#257# 2002 9-3 Sport E

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E

• Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 311 totalt)
  • Författare

Härligt! Måste säga att jag blivit inspirerad att leta efter en og9-3 att fixa till och ha som bruksbil…

Det roliga med det, är att tillgången på delar är som med OG 900 för typ 15 år sedan ?
      Men var lite varsam, för det finns riktigt dåliga eks. där ute också ……….

Så är det!

Sitter och spanar på Blocktet, funderar på om någon av de för under 20k är i en bra balans mellan skick och pris eller om man är dumsnål… Aero skulle ju sitta fint men känns som de i under 20k segmentet inte är nått vidare…

Har ju ingen panik att köpa heller så det är ju bara att leta och vänta. 🙂

Anonym
        mars 5, 2016 kl. 23:53 #390425

Så är det!
        Sitter och spanar på Blocktet, funderar på om någon av de för under 20k är i en bra balans mellan skick och pris eller om man är dumsnål…
        Aero skulle ju sitta fint men känns som de i under 20k segmentet inte är nått vidare…
        Har ju ingen panik att köpa heller så det är ju bara att leta och vänta.

Ja när det gäller rost skal man inte stirra sig blind på miltalet –
        min har rullat knappt 26.500 mil och klarade sig utan hål.
        Dock har jag sett dom på skroten med 16K mil och ett underrede som en Schweizerost

Kanske skall man ta miltalet lite på allvar med kedjan istället …….

mars 6, 2016 kl. 14:38 #390441

Dessa bilar är väldigt olika individer vad gäller ”körbarhet” oxå. Har haft en 154hk 00a som bsra gårt 4500 mil då, den var både trött törstig och KASS på vägen utan att det var mågra fel på den. Den andra va en 01a 185hk med automatlåda en mycket trevlig drivlina men den var bara marginellt bättre på vägen. Dvs spårkänslig och dålig väghållning. Men brorsan hade en 02a 185hk manuell som nästan var som en annan bilmodell på vägen och helt ok drivlina.

mars 6, 2016 kl. 16:40 #390444

Fått span på en röd 9-3 MY2001 strax under 22k mil. Lite rost på ena hundbenet och lite vid antennen på bakskärmen. Men jag vet inte om det är något lurt med den, står på samma firma som nuvarande ägare köpte den från den 25/2… Ska nog försöka mig på en provkörning iaf…

Anonym
              mars 7, 2016 kl. 00:19 #390461

Dessa bilar är väldigt olika individer vad gäller ”körbarhet”

Ja det skall bli ganska så intr och få känna av allt det som nu är gjord på bilen.

Har även bytt till nya styrleder och i kombination med Power Flex på hjälp armen samt nya spindelleder och K-stag –
              som kommer att avslutas med 4 nya däck 205/55-16 samt en hjulinställning 😀

Anonym
                mars 7, 2016 kl. 00:20 #390462

Fått span på en röd 9-3 MY2001 strax under 22k mil. Lite rost på ena hundbenet och lite vid antennen på bakskärmen.
                Men jag vet inte om det är något lurt med den, står på samma firma som nuvarande ägare köpte den från den 25/2…
                Ska nog försöka mig på en provkörning iaf…

Ja för 17 – klart du skall det 🙂

Är det en Ftt eller Ltt ??

mars 7, 2016 kl. 07:59 #390466

Fått span på en röd 9-3 MY2001 strax under 22k mil. Lite rost på ena hundbenet och lite vid antennen på bakskärmen. Men jag vet inte om det är något lurt med den, står på samma firma som nuvarande ägare köpte den från den 25/2… Ska nog försöka mig på en provkörning iaf…

Ja för 17 – klart du skall det :)
                  Är det en Ftt eller Ltt ??

185 hk 2.0T, blev lite osäker på om det är ftt eller ltt men det borde nog vara ftt ?

Anonym
                    mars 7, 2016 kl. 08:38 #390468

185 hk 2.0T, blev lite osäker på om det är ftt eller ltt men det borde nog vara ftt ?

Yes, är en Ftt som min –
                    och bör sig som sådan också ha Turbo/APC nål i instrumenthuset 🙂

mars 7, 2016 kl. 12:20 #390483

Yes, är en Ftt som min – och bör sig som sådan också ha Turbo/APC nål i instrumenthuset :)

Ska bli skoj att se hur den är, om det är något att satsa på. Kanske kan pruta om det är något fel 🙂

Anonym
                        mars 7, 2016 kl. 19:31 #390490

Vi hoppar vidare i projektet.

Har egentligen aldrig gillat denna spoilern något vidare:

Så var då bara en sak att göra åt detta 🙂
                        Nämligen ta bort den och monterar en mycket snyggare istället.

Fast när man väl får bort den –
                        så inser man snabbt att så lätt/enkelt skulle det inte heller bli 😛

Inte ett enda hål i närheten av den andra spoilern:

Men skam den som ger sig –
                        bara till och börja mäta upp 🙂

Helt oki passform man fick till:

Ligger fint och stadigt:

Dom 3 ”överblivna” hål då …..

Jo dom (Kan man) åtgärder på följande sätt:

Täckpluggar som målas i samma färg som bilen 😉

Voilá:

Och nej, den är inte i samma färg (257) som bilen –
                        Utan jag tycker den passar bra som den är 😛

Och jo, snart dags att ta ut tösen för tvätt 😛

mars 7, 2016 kl. 21:53 #390736

Visst körde Volvo med spoiler å bakspeglar i ”fel” färg på någon gammal S70 ”Greyline” eller något sådant, stålgrå lack å blyrtsgrå backspeglar å spoiler.

mars 7, 2016 kl. 22:01 #390751

Eller som på 80-talet, då spoilern skulle vara olackat svart om man ville vara riktigt cool.

96 V4 1975 ”Bollen”

Anonym
                              mars 8, 2016 kl. 00:26 #390990

Visst körde Volvo med spoiler å bakspeglar i ”fel” färg på någon gammal S70 ”Greyline” eller något sådant, stålgrå lack å blyrtsgrå backspeglar å spoiler.

Eller som på 80-talet, då spoilern skulle vara olackat svart om man ville vara riktigt cool.

Jo sant nog –
                              kanske dags att återuppliva lite från den forna tiden 😛

Anonym
                                mars 8, 2016 kl. 14:07 #391210

Så där, nu händer det saker här 😀

Sidokjolarna samt innerskärmarna har åkt på igen:

Lite lustig etikett den där ….

Väntar med stänkskydden fram till rengöringen/wax är avklarad:

Ett steg närmare mot marken 😛

Anonym
                                  mars 8, 2016 kl. 23:49 #391740

Nu så 😀

Kommer vi till just en av dom orsakerna att jag valde en OG 93 –
                                  nämligen tillgången till delar 😉

Vänster framdörr var illa drabbad av rost i nederkant 🙁

Men titta här efter et besök på returbilen:

En nära nog 99,9% rostfri dörr 😀

Så bara av med eländet:

Och dra mig 17, om inte även denna dörr verkar ha varit bytt –
                                  den gången med den gamla skadan jag fick berättat om :O
                                  Man ser märken från skroten tycker jag:

Usch, här får man passa på snygga till det lite nu man har chansen 🙂

Sådär skall det se ut tack 😀

Fick liksom flytta över dörr handtaget –
                                  lite ”kinkigt” så bäst och skydda omkring sig.

Jag gillar att ”återställa” saker igen 😀

Voilá 😀

Ser inte så ”pjånkigt” ut än så länge:

Får se om jag slipper nådigt från detta ute i dagsljus senare 🙂

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 311 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.