#257# 2002 9-3 Sport E

Forum Övrigt Projekt / Min bil #257# 2002 9-3 Sport E

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 299 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #381996

    Har inte dessa motorer en del konstiga läckage som tex att oringen till oljepumpslocket bara släpper å i princip låter oljan forsa ut..?

    För övrigt verkar Regins motor renare än mina mattor…;)

    #382009
    Regin
    Deltagare

    Jo, nu e där jo många sätt att vända på biffen.

    Vist, vet att många förknipar mig med OG 900, och vist hade det varit kul och ge en ny/annan OG 900 ett nytt T16 liv 🙂
    Har visserligen fortfarande många delar kvar till dom 😉

    Mitt ”avhopp” från OG 900 med Kvartz, har säkerligen förvånat en och en annan –
    MEN……

    Att hitta ett bra OG 900 objekt idag är minsann inte det lättaste –
    även om man hittar ett, så verkar standard verktyget till en sådan vara svets 🙁

    Även om man då har turen och hitta ett rostfritt, ja så lyser dom med frånvaron på skrotarna i dag –
    är jo rena örkenstormar mellan dom trillar in där numera.

    Objekt som OG 900 Aero eller pearl 9-3 Viggen etc etc –
    ja dessa bilarna betingar jo i sig ett relativt högt ”inträde” pris så då blir det mindre ekonomi att ”leka” med :/

    Nej men däremot bilarna som min ”nya” d v s OG 9-3, dom är inte värda mycket i dag –
    men dom ger istället ett billigt ”inträde” i hobby’n 😛
    För min del i dag så handlar det inte längre om vilken bil/vilken status den må ha –
    utan mera om jobbet man utför på den, det är det som har blivet själva grejen i sig.

    Och sedan har dom en annan fördel också …..
    Tillgången på skroten är på den nivå som OG 900 hade för typ 10 år sedan 😀

    #382012
    Regin
    Deltagare

    Byta packningen säkert dyrare än att byta kontakt, så då körde väl verkstaden på det…

    Jovars, men hur skulle det inte se ut om verkstaden fick göra toppackningen
    sedan kommer kunden tillbaka 2 dagar senare med att ”det luktar fortfarande bränd olja när jag kör bilen” 😛

    Nej, det finns inte längre någon heder el stolthet i detta yrket :/

    #382126
    Regin
    Deltagare

    Har nu gått och stört mig så det räcker på denna fula nummerskylt:
    DSCN5431

    samt dessa extralamporna
    DSCN5433

    Är absolut inget att spara på då 3 av dom 4 är dåliga –
    samt ramen är rostig som bara den:
    DSCN5436

    Snabbkontakt, det tackar vi för 😀
    Kan vi säkert använda till något vid senare tillfälle:
    DSCN5435

    Ser klart mycket bättre ut nu:
    DSCN5437

    DSCN5439

    Bilagor:
    #382152
    Regin
    Deltagare

    Nå, men så är det bestämt att vi går all in på tösen här 😀
    Inred1

    Ut med rubbet:
    Inred3

    Haha, lite av en ”klassiker detta 😛
    Klassiker

    Mittkonsolen nästa:
    Inred4

    Tar sig:
    Inred5

    Inred6

    Voilá:
    Inred8

    Boy – vilken röra :0
    inte direkt den ”utsikt” man e van vid från OG 900 😛
    Inred9

    Men här ser man varför jag ville ha ut inredningen…..
    Vid en inspektion under bilen, ser man att inte alla dessa ”proppar” i golvet –
    sitter som då hon lämnade fabriken:
    Inred10

    Så medan tid är/finns – så görs detta vid 😉

    Förra ägaren har fått bytt bränslepump 😀
    Pump

    Och på rätt sätt…..

    Inga hål efter en plåtsax här 😉
    Inred11

    Dagens ”höst” efter hela inredningen e ute 😛
    Dagenshost

    Bilagor:
    #382165

    ”Nå, men så är det bestämt att vi går all in på tösen här 😀”

    Detta visste vi nog om 😉!

    Känns alltid bra att inspektera allt misstänkt, sedan är det ju väldigt mycket lättare att få rent allt oxå…

    #382173
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nappen hamnar i snöre runt innerbackspegeln?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #382208
    Regin
    Deltagare

    <p abp=”956″>Nappen hamnar i snöre runt innerbackspegeln?

    Haha, jo mon tro att vi skall köra ”ensam mamma” stilen va 😛

    #382232
    Regin
    Deltagare

    Uhh!!! Bra frestande och billigt också 😀

    http://webshop.saabparts.com/9009-3-1994-03/interior-9003/golvmatta729

    Endast 175:- i frakt, någon som har en aning om hur den blir ”fraktad” typ 😛

    #382267
    Regin
    Deltagare

    Detta visste vi nog om

    Jodå, vist skrev jag detta tidigare i tråden –
    Men när jag skriver det igen och man ser inredningen ute, så är det = All in +1
    som åter igen är = på den ”nivå” att bilen kommer stanna kvar i fam.

    Min mamma har lagt beslag på den liksom 😛

    Så då blir det en 9K för mkt här:
    http://www.garaget.org/?car=380305

    som kommer att söka ny ägare i slutet på jan 2016 skulle jag tippa ……

    #382622
    Regin
    Deltagare

    Ibland tror man att man har sett det mesta, bara för att återigen se något nytt 😀

    Bältet på förarsidan fungerade inte helt som det var tilltänkt –
    gick bra at dra ut det, men sedan var där liksom nära nog noll motstånd tillbaka.
    Sånt gillar inte bilprovningen, och där skall vi jo också förbi när vi är klara här……

    Tänkte som sådan, att det var garanterad ”rullen” som krånglade –
    men tvi fick jag där 😛

    Med inredningen ute kommer man åt helt utan problem –
    och då jag drog i den kände jag direkt att här fanns det både kraft/motstånd = inget fel med andra ord :/

    Sökte mig lite högre upp i ”systemet” och fann detta :O
    Balte4

    Är alltså helt enkelt skit som bromsade upp bältet på tillbakavägen 😀

    Så fram med blåsmunstycket här:
    Balte1

    Samt att ta ”loss” och tvätta själva bältet:
    Balte5

    Tvätta bältet x2 – och fy för självaste den säger jag
    Balte6

    Ligga på tork med kupé värmare inne i bilen:
    Balte10

    Och nu fungerar det som rena turbokonverterad bälte –
    nästan så det flyger en ur händerna om man inte är lite försiktig 😛

    Återstår då bara att göra om samma sak på höger sidan 🙂

    Bilagor:
    #382628
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, hur många tvättar sina bälten? Någonsin..?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #382735
    Regin
    Deltagare

    <p abp=”1211″>Ja, hur många tvättar sina bälten? Någonsin..?

    Hehe, nej är det säkerligen inte många som gör –
    men efter detta kommer jag att göra detta på samtliga bilar 😛

    #382737
    Janne Hagnell
    Moderator

    Vid närmare eftertanke har jag nog faktiskt gjort det, men då var bältena så skitiga att man fick oroa sig för kläderna om man använde dem…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #382798
    Regin
    Deltagare

    F-n, man får snart ont i magen av all denna 1:a graden av lätt yt-rost –
    verkar inte bättre än att den bara fortsätter jo mera man håller på 😛

    Nu har t o m tanken åkt ner:
    DSCN5575

    Och sedan fick jag även ta ner röret till ”påfyllning/ventilation”:
    DSCN5576

    Just för att komma 100% åt i högra hjulhus……

    Tank banden skall vi inte snacka om –
    dessa var nere Feb 2011 då det var byte av bränslepump på G}
    DSCN5577

    Men som dom ser ut i dag –
    så tackar vi speedparts för en omgång nya 😀

    Jaja, bara att bita ihop och dra vidare framåt – ser mkt värre ut än vad det är.
    Lär jo i alla fall bli en av dessa fåtal 9-3’or som får SBP att –
    gapa stort” av förvåning när vi inställer oss till den obligatoriska besiktningen 😛

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 299 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng