#257# 2002 9-3 Sport E

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E

  • Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 311 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      december 11, 2015 at 11:03 #382937

      Ja alltså, lite mera rost där:

      För at hitta ytterligare lite till:

      Och lite till där bakom efter att tanken är nere:

      Så nu åkte kanister/wire etc etc rubbet ner.
      Kommer att “dra om” med nya bromsrör igen då jag inte gillade detta som var gjord:

      Och som pricken över I‘et, så fick jag inte loss mutter’n till/på justeringen av handbroms –
      så där skall handlas ny sådan samt annan spak och nya wire.
      Lika bra gå all-in nu här. en gång för alla 😀

      Så nu äntligen 1/2 vägs med slipa ner/bekämpa rost.
      Än så länge inga hål 😛
      (Peppar peppar, ta i trä)

      Tackar gudarna för mannen som uppfann denna lilla underara maskin:

        december 11, 2015 at 19:47 #382952

        Handbromsjusteringen med en gängstång under bilen är som gjort för att j-vlas. Då är det en klen tröst att motsvarande på koncernsläktingen Opel Omega är ännu värre, för där sitter kardanen i vägen också.
        På 9-5 hade de i alla fall vett på att låta handbromsjusteringen vara inne i kupén.
        Att dra om bromsrören är ju aldrig fel på halvgamla bilar. Tyvärr så övergavs ju den ursmarta Saablösningen med bromsrören i kupén när og900 lades ner.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          Anonym
          december 12, 2015 at 02:23 #382969

          Handbromsjusteringen med en gängstång under bilen är som gjort för att j-vlas.

          Ja, verkar minsann inte bättre 🙁

          På 9-5 hade de i alla fall vett på att låta handbromsjusteringen vara inne i kupén.

          Jo tack, underlättar en hel del 😀

          Att dra om bromsrören är ju aldrig fel på halvgamla bilar.

          Håller helt med dig, men det är redan gjord en gång –
          nämligen 2011-01-21

          Fast här e det bara att göra om göra rätt 😉

          Tyvärr så övergavs ju den ursmarta Saablösningen med bromsrören i kupén när og900 lades ner.

          Jo, fast på äldre dagar kan rost ändå vara ett problem där på OG 900 –
          synnerligen framme vid insidan av Instegs/tröskellådan -……….

            december 12, 2015 at 13:41 #382983

            Ja, även bromsrör i kupén åldras. Men inte lika mycket. Dessutom är det och bränsleröret två saker man inte behöver oroa sig för när man kör gam-Saab på dåliga vägar.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              december 17, 2015 at 11:24 #383158

              Ja du har sadlat om till lite nyare saabar ser jag.
              Lite spännande med nått nytt att sätta tänderna i 🙂

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                december 17, 2015 at 12:41 #383160

                Ja, vi har ju en Citroën C3 2004 som inte är med i förteckningen också, så nu står det 3-2 till gammelbilarnas fördel.
                🙂

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  Anonym
                  december 17, 2015 at 16:20 #383162

                  Ja du har sadlat om till lite nyare saabar ser jag.

                  Japp, jag har gått och blivet med 9-5 Anniversary 😉

                  9-3’an här var från början endast tänkt att vara ett vinterprojekt som skulle säljas sen –
                  men verkar inte bättre än att den kommer stanna i fam ändå när den e klar 😀

                  Lite spännande med nått nytt att sätta tänderna i

                  Jo det också.

                  Nu har jag inga barn som bor hemma längre –
                  så kände att det var dags att vända blad och börja om på nytt med annat 🙂

                  Fick för övrigt mitt näst sista pkt nyligen –
                  så nu e vi snart bra laddat här 😛

                    december 17, 2015 at 23:20 #383178

                    Hmm, fick för mig att det där med nyare bilar gällde mig….

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      Anonym
                      december 22, 2015 at 15:17 #383285

                      Sådär, har vi dom alla:
                      Plasrpluggar

                      Inte mindre än hela 20 st “pluggar” som man hittar i en OG 9-3 😛
                      Nog för att man fattar att det inte är en äkta Saab men ändå –
                      och så är dessa 20 St placerad enligt följande:

                      3 st på varje “fotplats”

                      2 st i/på sittdelen där bak

                      6 st enbart i reservhjulsbaljan 😛

                      Till dessa 20st så har jag inte tagit upp hålet där all ABS går ut –
                      eller för den del, med handbromsspaken 😀

                      Men till själva frågan.

                      Det är snart dags för rostskydd/tectyl.

                      Bilen/karossen är helt strippad samt rostslipad/behandlad –
                      så hur hade expertpanelen här gått till väga vid montering av dessa “pluggar” ?? 🙂

                        december 22, 2015 at 18:45 #383289

                        Där hängde jag inte med riktigt: Hur är 20 pluggar ett tecken på att det inte är en riktig Saab?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          december 23, 2015 at 05:35 #383309

                          Gillar inte dom där hårda plastpluggarna…
                          Jag brukar vräka på rostskydd för att skydda mot skav å få dom “täta”…

                            Anonym
                            december 23, 2015 at 10:18 #383311

                            Där hängde jag inte med riktigt: Hur är 20 pluggar ett tecken på att det inte är en riktig Saab?

                            Du hittar jo inte direkt så många i en OG 900 liksom 😛

                            Men det som jag tycker är lite overkill är –
                            varför skall det vara hela 6 st på en diameter av ett reservhjul 🙁

                              Anonym
                              december 23, 2015 at 17:22 #383336

                              Gillar inte dom där hårda plastpluggarna… Jag brukar vräka på rostskydd för att skydda mot skav å få dom ”täta”…

                              Nä, dom e inte heller på min top 10 lista :/

                              Men fick ett tips om/med att använda vax, så nu har jag sprayat in dom:

                              samt golvet i bilen och sedan tryckt dit dom tillbaka på sin plats 😀

                              Återstår att se i morrn hur det tar sig 🙂

                                december 23, 2015 at 21:27 #383343

                                Sex stycken i en reservhjulsbalja, nej, det låter som en Opellösning. Annars hittar man ju liknande pluggar i ändarna på trösklarna på V4:orna.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  Anonym
                                  december 26, 2015 at 21:42 #383371

                                  Puha, detta måste var en av dom tråkigaste projekttrådarna jag haft –
                                  i alla fall bildmässigt 🙁

                                  Men, NU börjar det att hända saker här 😀

                                  Har fått alla dessa “#¤%&/ <——— (Censur) pluggarna tillbaka i hålen där dom hör hemma.
                                  Nån som minns hur det så ut från början:

                                  Nu ser det ut så här:

                                  Man kan undra hur många 9-3’or som får sätta livet till för dessa pluggar :/

                                  Sedan var det endast ett jobb kvar undertill på bilen –
                                  och det var att dra dom nya bromsrören:
                                  Bromsrör

                                  Alltid bra med “före bilder:

                                  hur noga man än är, ja så glömmer man ändå …………

                                  Då så, efter antal timmar av mycket/allt/det mesta – var det dags 😛

                                  Svårt ta bilder på det innan är tort:

                                  Men man får en idé om hur det kommer att bli:

                                  Kommer ta ett bra tag innan det är “klibb-tort” men vem har bråttom –
                                  det finns det också en inredning som skall på plats igen 😉

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 311 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.