#257# 2002 9-3 Sport E
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E
- Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymdecember 11, 2015 at 11:03 #382937
Ja alltså, lite mera rost där:
För at hitta ytterligare lite till:
Och lite till där bakom efter att tanken är nere:
Så nu åkte kanister/wire etc etc rubbet ner.
Kommer att “dra om” med nya bromsrör igen då jag inte gillade detta som var gjord:Och som pricken över I‘et, så fick jag inte loss mutter’n till/på justeringen av handbroms –
så där skall handlas ny sådan samt annan spak och nya wire.
Lika bra gå all-in nu här. en gång för alla 😀Så nu äntligen 1/2 vägs med slipa ner/bekämpa rost.
Än så länge inga hål 😛
(Peppar peppar, ta i trä)Tackar gudarna för mannen som uppfann denna lilla underara maskin:
december 11, 2015 at 19:47 #382952Handbromsjusteringen med en gängstång under bilen är som gjort för att j-vlas. Då är det en klen tröst att motsvarande på koncernsläktingen Opel Omega är ännu värre, för där sitter kardanen i vägen också.
På 9-5 hade de i alla fall vett på att låta handbromsjusteringen vara inne i kupén.
Att dra om bromsrören är ju aldrig fel på halvgamla bilar. Tyvärr så övergavs ju den ursmarta Saablösningen med bromsrören i kupén när og900 lades ner.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymdecember 12, 2015 at 02:23 #382969Handbromsjusteringen med en gängstång under bilen är som gjort för att j-vlas.
Ja, verkar minsann inte bättre 🙁
På 9-5 hade de i alla fall vett på att låta handbromsjusteringen vara inne i kupén.
Jo tack, underlättar en hel del 😀
Att dra om bromsrören är ju aldrig fel på halvgamla bilar.
Håller helt med dig, men det är redan gjord en gång –
nämligen 2011-01-21Fast här e det bara att göra om göra rätt 😉
Tyvärr så övergavs ju den ursmarta Saablösningen med bromsrören i kupén när og900 lades ner.
Jo, fast på äldre dagar kan rost ändå vara ett problem där på OG 900 –
synnerligen framme vid insidan av Instegs/tröskellådan -……….december 12, 2015 at 13:41 #382983Ja, även bromsrör i kupén åldras. Men inte lika mycket. Dessutom är det och bränsleröret två saker man inte behöver oroa sig för när man kör gam-Saab på dåliga vägar.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 17, 2015 at 11:24 #383158Ja du har sadlat om till lite nyare saabar ser jag.
Lite spännande med nått nytt att sätta tänderna i 🙂Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
december 17, 2015 at 12:41 #383160Ja, vi har ju en Citroën C3 2004 som inte är med i förteckningen också, så nu står det 3-2 till gammelbilarnas fördel.
🙂96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymdecember 17, 2015 at 16:20 #383162Ja du har sadlat om till lite nyare saabar ser jag.
Japp, jag har gått och blivet med 9-5 Anniversary 😉
9-3’an här var från början endast tänkt att vara ett vinterprojekt som skulle säljas sen –
men verkar inte bättre än att den kommer stanna i fam ändå när den e klar 😀Lite spännande med nått nytt att sätta tänderna i
Jo det också.
Nu har jag inga barn som bor hemma längre –
så kände att det var dags att vända blad och börja om på nytt med annat 🙂Fick för övrigt mitt näst sista pkt nyligen –
så nu e vi snart bra laddat här 😛december 17, 2015 at 23:20 #383178Hmm, fick för mig att det där med nyare bilar gällde mig….
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymdecember 22, 2015 at 15:17 #383285Inte mindre än hela 20 st “pluggar” som man hittar i en OG 9-3 😛
Nog för att man fattar att det inte är en äkta Saab men ändå –
och så är dessa 20 St placerad enligt följande:3 st på varje “fotplats”
2 st i/på sittdelen där bak
6 st enbart i reservhjulsbaljan 😛
Till dessa 20st så har jag inte tagit upp hålet där all ABS går ut –
eller för den del, med handbromsspaken 😀Men till själva frågan.
Det är snart dags för rostskydd/tectyl.
Bilen/karossen är helt strippad samt rostslipad/behandlad –
så hur hade expertpanelen här gått till väga vid montering av dessa “pluggar” ?? 🙂december 22, 2015 at 18:45 #383289Där hängde jag inte med riktigt: Hur är 20 pluggar ett tecken på att det inte är en riktig Saab?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 23, 2015 at 05:35 #383309Gillar inte dom där hårda plastpluggarna…
Jag brukar vräka på rostskydd för att skydda mot skav å få dom “täta”…Anonymdecember 23, 2015 at 10:18 #383311Där hängde jag inte med riktigt: Hur är 20 pluggar ett tecken på att det inte är en riktig Saab?
Du hittar jo inte direkt så många i en OG 900 liksom 😛
Men det som jag tycker är lite overkill är –
varför skall det vara hela 6 st på en diameter av ett reservhjul 🙁Anonymdecember 23, 2015 at 17:22 #383336Gillar inte dom där hårda plastpluggarna… Jag brukar vräka på rostskydd för att skydda mot skav å få dom ”täta”…
Nä, dom e inte heller på min top 10 lista :/
Men fick ett tips om/med att använda vax, så nu har jag sprayat in dom:
samt golvet i bilen och sedan tryckt dit dom tillbaka på sin plats 😀
Återstår att se i morrn hur det tar sig 🙂
december 23, 2015 at 21:27 #383343Sex stycken i en reservhjulsbalja, nej, det låter som en Opellösning. Annars hittar man ju liknande pluggar i ändarna på trösklarna på V4:orna.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymdecember 26, 2015 at 21:42 #383371Puha, detta måste var en av dom tråkigaste projekttrådarna jag haft –
i alla fall bildmässigt 🙁Men, NU börjar det att hända saker här 😀
Har fått alla dessa “#¤%&/ <——— (Censur) pluggarna tillbaka i hålen där dom hör hemma.
Nån som minns hur det så ut från början:Nu ser det ut så här:
Man kan undra hur många 9-3’or som får sätta livet till för dessa pluggar :/
Sedan var det endast ett jobb kvar undertill på bilen –
och det var att dra dom nya bromsrören:
Alltid bra med “före bilder:
hur noga man än är, ja så glömmer man ändå …………Då så, efter antal timmar av mycket/allt/det mesta – var det dags 😛
Svårt ta bilder på det innan är tort:
Men man får en idé om hur det kommer att bli:
Kommer ta ett bra tag innan det är “klibb-tort” men vem har bråttom –
det finns det också en inredning som skall på plats igen 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.