4-bultade nav/trummor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 4-bultade nav/trummor

  • Detta ämne har 42 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2002-03-27 20:12 av .
Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #63132
    anonymous
    Deltagare

    Det är nog ”bara” tillgången på fälgar som är fördelen förutom den viktiga fränhetsfaktorn!

    #63133
    pelle s
    Deltagare

    JAAA!

    Vad otroligt dum jag är! Jag glömde fränhetsfaktorn!
    Men det blir ju uppenbart med tanke på hur känsligt ämnet verkar vara…

    Kör hårt! Med 155 diagonal.

    Pelle

    #63134
    terje
    Deltagare

    Hei Pelle,

    Du fikk betyg ”Underkänd” ved examen i Fränologi på KTH, forstår jeg .

    Glad Påsk,
    Terje

    #63135
    pelle s
    Deltagare

    Ja, ändå studerade jag med stor fränesi!

    Skämt å sido! Faktum är ju att det är lärorikt att studera på saabklubbens hemsida också, även om diskusionerna ibland blir väl heta.

    Har du hittat några fälgar, Terje? Fem eller fyrbultade?

    Pelle

    #63136
    mikael jardstam
    Deltagare

    Varför hade Saab överhuvudtaget olika bultmönster på Sport respektive standardmodeller?

    #63137
    terje
    Deltagare

    Jo jeg hadde den enorme tur å få tak i felger, originale 5-bults Ronaler, takket være den oppmerksomhet og hjelpsomhet som råder her på Forumet.
    Etter at jeg annonserte under ”ønskes” og egentlig var i ferd med å gi opp, fikk jeg mail fra Lars Olov i Järvsö om at Gunnar i Sundsvall muligens hadde et sett over. Jeg ringte tvert, og det hadde han. Snakk om effektiv ”virtual community”!
    Da de kom frem til Sjuntorp viste de seg å være nyskick. Dette er virkelig prikken over i-en, og bilen er som et smykke.

    mvh Terje

    #63138
    fuling
    Deltagare

    Anders W:
    ”Jag fattar inte riktigt vad problemet är”
    Du har SÅ rätt.
    Får jag komma ur skamvrån nu?

    Vilka roliga ahhh-upplevelser man kan få ibland
    Varför 4-bult?, tänke inte på det

    Kan man doktorera i Fränologi?

    Varför fyr-bult?
    En av anledningarna är helt klart tillgången på bredare fälj. 5,5″ tums finns ju till 5-bult så kallade ”Smålannds fäljar” dessa är ju rätt ovanliga. Tar man 5″ eller 5,5″ 900(upp till -87) fälj så kastar de efter än, så ducka

    Bultmösteret på sporten och 99/900 ska tyligen skilja. På min bil sitter det sport nav och trummor med 900ans 5,5″ tumsfäljar så inte kan det vara mycket som skiljer.(har inte kollat det funkar ju).

    Roger:
    Vov-vov

    Pelle S:
    Pucko???? Hmm, Finns inga dumma frågor BARA dumma svar.

    #63139
    pelle s
    Deltagare

    Grattis Terje!

    Visst är det trevligt med ”Informations Teknologi”!

    Vore kul att se den! Har du bilder?

    Jag ska ta ett stortag under påskhelgen med bromsarna. Och så ska jag titta på en motor…

    Glad Påsk!

    (Snart börjar båtsäsongen också…)

    Pelle

    #63140
    pelle s
    Deltagare

    Tack, fuling!

    Jag är glad att ni alla finns, och står på er.
    Utan livliga meningsutbyten skulle vi andra lära oss mindre. Jag tror dessutom att ni som har erfarenheter och kunskaper också lär er av varandra. Om man bortser från eventuella okvädningsord och personangrepp så finns det mycket bra fakta i den här tråden om metallurgi, fränologi, fälglogistik, toleranser, besiktningsreglemente mm!

    Anser
    Pelle

    #63141
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Uppståndelsen kring nav/trummorna gör att jag börjar tveka till att fortsätta, för även jag har en hel del jobb kring detta och att få komma till i NC-maskinen är ju inte heller så lätt.
    Tanken med detta var att de som ville köra med alu, fälg var detta ett alternativ (för inte kör man omkring med 99-ans plåtfälgar) .
    Styrkant finns det både på naven och trummorna (70mm) och jag har inte svarvat mer än 1,5-2/10 delar på anliggningsytan (bara precis så att det blir rent)
    Alternativet med spacers är ju kvar, men där får någon annan ta vid

    #63142
    uffepuffe
    Deltagare

    med den heta debatt som varit vågar man väl knappt yttra något om bitarna som sitter i svarven som ska bli fyrbult med ventilerade skivor :rolleyes:

    #63143
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Det hade varit kul att dela erfarenheter med dig, du kan inte möjligtvis maila bilder på navet med bromsskivan och trummorna
    mvh Micke

    #63144
    fuling
    Deltagare

    M Isaksson:
    Som jag gissade tidigare har du ju farit runt med nav och trummor och hjulen har ju inte trillat av för då hadde denna tråd inte funnits

    Precis som Anders W skrev:
    Tror man på det köp.
    Tror man inte, skit i att köpa.

    Tal om 4-bult plåtfälj, jag åker med 5,5″ 900 fäljar så en konstig person finns ju det

    Ventilerade skivor, kul
    Ett förslag ny tråd på Saab sport&Rally.

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.