4-bultade nav/trummor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 4-bultade nav/trummor

  • Detta ämne har 42 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2002-03-27 20:12 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #63117
    mats jonsson
    Deltagare

    1,8mm? Det blir teoretiskt i ett gynnsamt fall, på ritbrädan, 0.9mm per sida. Så mycket mindre spel kan man knappast ha. Förmodligen är toleransen bestämd enligt någon dåtida norm. Ofta blir det så: Stort omkrets= stor tolerans, liten omkrets=liten tolerans.

    I nutida fordonstillverkning där man har tillverkaransvar, olika ISO-certifieringar och dylikt så finns det något som kallas säkerhetsklassade artiklar (eller något liknande) Där krävs också spårbarhet. På en buss så tillhör bland annat styrapparat, nav och vissa bromskomponenter denna kategori. Vad som idag är klassat i denna kategori hos Saab känner jag inte till men ett framhjulsnav borde vara det. Om det skulle uppstå ett haveri någonstans så ska det vara möjligt att dels spåra i vilken serie hos tillverkaren som komponenten är tillverkad och dels var i värden den och övriga bristfälliga befinner sig. Om vi tar ett busschassi så kan detta handla om ca 50 komponenter. Tror att det finns 1200 ungefär totalt. På en Scania. Volvo brukar av tradition ha dubbelt så många. Det är därför de har det svårt med ekonomin. Scania har nu visat svarta siffror i 60 år. Trots att jag arbetar där..

    #63118
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Ooopps! jag har inte varit på nätet några dagar, det var värst vad det var turbulens här, man får kanske ta tillbaks vad man sagt och gjort?
    Redogörelse för vad jag gjort, naven fram är bara ner svarvade ut vändigt ner förbi fälghålen (5-bultat). Sedan ett fin skär ner till 70mm så att man får styrning till fälgen. Baktrummorna har jag svarvat ur (rent) och fällt ner en fläns (6mm) och svetsat detta ”kallt” DVS ca: 10-15mm man kan ta på svetsen direkt efter utan att bränna sig, den här proceduren 1,5-2tim för 2 trummor. Mina egna nav/trummor har suttit på sedan i höstas och i vintras andvändes även hand bromsen på snöunderlag/asfalt för mig har det hållt.
    Tvivlaren får fortsätta med 5-bult
    mvh Micke

    #63119
    fuling
    Deltagare

    Snäll Mats, inte mass bull shit.
    0,9 åt varje håller eller 1,8mm i spel, spelar roll
    Styr V4 på hjulbultarna eller på navet?

    Mass snack om normer & standarder har enligt min mening inget här att göra och tror att ett fåtal har något intresse av det. Men har jag fel så säg bara till :-)))))

    #63120
    mats jonsson
    Deltagare

    Mikael: Jag är den förste att gratulera om du grejar detta. Det finns säkert en marknad för prylarna. Debatten gäller inte dina kunskaper utan modifieringen generellt så jag hoppas att du inte tagit åt dig personligen.

    Fuling: ”0,9 åt varje håller eller 1,8mm i spel, spelar roll”
    resp
    ”Mass snack om normer & standarder har enligt min mening inget här att göra och tror att ett fåtal har något intresse av det. Men har jag fel så säg bara till :-)))))”

    -Kommentarer till ovanstående är egentligen överflödiga men nu är det ju nästan självmål i alla fall. Är du lika godtycklig när du sätter ihop dina växellådor? Kanske du ska leta fram fler böcker än materialläran som du sade att du skulle plocka fram igår? Varför tror du flänsen finns där? För att man ville ha ett extra bearbetningsmoment?

    #63121
    fuling
    Deltagare

    Min gode Mats, om du tycker att 1,8mm spel eller 0,9mm radielt spel räknas som styrning/stöd svar då JA om inte svar NEJ.
    JA=fäljen vilar på flänsen.
    Nej=fäljen styr på bultarna, flänsen är en grovstyrning.

    Vad jag ville få fram med att säga ditt tugg om div gjutjärnkavaliteter mm var att inte ens jag som har en tekninsk utbildning inte hägnde med.
    Då kan man ju fråga sig om jag är korkad eller fått min ingerjör exsamen i ett konflexpaket, eller hur många andra som förstod vad du skrev.
    Jag är jäv.. imponerad över folk som duktiga och bjuder på sig sjäva och inte tittar ner på andra som kan betydlikt mindre.

    Om vi skall fortsätt att tränga in i matriallära och standarder får nog andra tycka till om.

    Ska vi snacka växellådor, starta en ny tråd då Mats.

    #63122
    roger
    Deltagare

    Hejsan..
    Va ni kivas,

    jag tror att kanten är en styrning, men den är säkert inte nån större precision på med dagens mått mätt,

    Svetsa i gjutjärn är ett äventyr, har gjort det i flera år på ett f.d kneg, man får många gånger experimentera sig fram, gjutjärn är i flera fall inte konsekvent rätt igenom, det är ju tillsatt en del olika legeringar som kan ha hamnat lite olika fördelat procentuellt sett (iaf på jävligt stora grejer som vi jobbade med)
    Jag har svetsat fast saab 99 hjulbult i både naven där framme och i trummorna, fungerade utmärkt,men det var en specialpinne som användes.

    #63123
    mats jonsson
    Deltagare

    Bäste Fuling;

    Om du fick din ingenjörsexamen i ett cornflakespaket eller ej, vilket du kåserar om, är tämligen ointressant i sammanhanget. Själv fick jag min på samma vis som de flesta genom att genomlida ett antal år på skolbänken vilket också torde vara tämligen ointressant för de flesta.

    Det är beklagligt att du, trots din examen, inte tycks ha tagit till dig betydelsen av mått och toleranser i fordonssammanhang. Även för mekkunniga icke-ingenjörer är detta av intresse när man sätter ihop en motor, växellåda eller dylikt. Även betydelsen av metallurgiska förändringar i metalliska material torde kunna vara av intresse för många. Man behöver inte ha någon helst form av utbildning för att förstå att vanlig stålplåt slår sig vid kraftig upphettning. Tvärtom kan det vara av intresse för den duktige hobbymekanikern att förstå innebörden av det så kallade järn-koldiagrammet.

    -Hur många har inte svetsat på sin bil varefter plåten har slagit sig? -Hur många har inte försökt att borra i närheten av en svets? -Hur många har inte ställt sig frågan varför plåten blir hård och spröd nära en svets? -Hur många har inte ställt sig frågan varför plåten krymper när man värmer en ”bula”? Hur många har inte funderat över den blåanlöpta axeln i växellådan? Och för att anknyta till toleranser: Hur många har tror du har ringt mig genom åren för att diskutera kolvar till tvåtaktare? Personer som vill ha en AB-kolv till ett lopp där det redan sitter en sliten C-kolv och inte förstår innebörden av kolvspel?

    Som man kan se ovan så finns det många intressanta saker att fundera över för den som mekar med en bil. Även om du tycks försöka negligera detta i dina inlägg och flytta fokus på andra saker så kvarstår dock fakta. Oavsett om vi har fina utbildningar eller saknar utbildningar så är vi inför tekniken lika. Kolvspelet på en Saab Sport ska vara 8/100…

    #63124
    fuling
    Deltagare

    Till alla andra: (Ej Mats Jonsson)
    Ska jag svara eller ej?

    #63125
    terje
    Deltagare

    Beste Johan og Mats,

    Om en norsk ikke-ingeniør får lov til å blande seg inn i den svenske ingeniør-diskusjonen:
    Det synes om man er i ferd med å få litt varmgang her, og da kan det muligens være hensiktsmessig i det minste å la emnet svalne litt før man fortsetter.

    Jeg er overbevist om at det er mer som forener, enn det er som skiller dere. Saab-andan, og allt det der…

    Velment hilsen
    Terje

    #63126
    Martin
    Deltagare
    #63127
    wibbe60
    Deltagare

    Jag fattar inte riktigt vad problemet är :confused:

    Ni som har förtroende för Micke och vill köra fyrbultat: KÖP

    Ni som inte har förtroende för mickes nav/trummor, och ser han som en ”himmasmé”: SKIT I ATT KÖPA

    Om jag någonsin hittar en tvåtaktare ska i alla fall jag köra fyrbultat

    #63128
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!
    Jag vill också lägga mig i en sista gång i det här ämnet. Jag vet från min tid med V4 att hade inte centreringen i mitten funnits, så hade det varit väldigt jobbigt att hänga dit fälgarna. Särskilt fotbollsfälgarna som är bökiga nog ändå.
    En annan sak i sammanhanget. Tänk vad många aluminiumfälgar typ Slotmags, som vandrat mellan ägare till motorstarka Amazoner, amerikanska Fordar och Chryslar och andra fordon. Tänk vad stryk dom fått. Inte har väl alla dom samma centrumdiameter. M.V.H ”Tobbe”

    #63129
    mats jonsson
    Deltagare

    Slotmags på Amazon? Kul att du nämner det. De var inte godkända heller. För 20 år sedan så var det en av ordningsmaktens huvudsysslor att jaga folk med aluminiumfälgar på Amazoner. Man fick ju bara ändra spårvidden 15mm totalt och ALLA breddade utåt.

    Jag kommer ihåg en skolkamrat. Han hade en Amazon där han hade hittat några fälgar som nästan passade. Ja bultmönstret stämde inte men det löste han med en borrmaskin. Och så fick han inte tag i bultar med tillräcklig längd. Och så åkte han en dag till bilprovningen med dessa på.

    Först och främst hade han skaffat fjäderhöjare på Biltema. Sådana här gummimellanlägg. Annars hade ju däcken tagit i skärmkanterna. Sedan breddade hjulen för mycket. Därtill visade det sig på bilprovningen att antalet gängvarv var för litet. (Någon som drabbade många som körde med spacers) Den uniformerade mannen på bilprovningen tog aldrig fram rosthammaren. Han tog istället fram den lilla gula klisterlappen med der röda krysset på.

    Annars var det poppis med 5,5″-fälgar och Polisen gillade ju även dem eftersom de inte var godkända. Idag är det ingen som bryr sig. Varken Polisen eller Bilprovningen.

    #63130
    roger
    Deltagare

    Dog debatten nu?? Va trist..

    ”fuling..Buss på”

    #63131
    pelle s
    Deltagare

    Ursäkta ett pucko…

    Men var blir skillnaden mellan fem och fyrbultat förutom att avdragaren till trummorna inte passar fyrbultat?
    Är det bara tillgången på fälgar eller finns det andra fördelar med fyrbultat?

    Pelle

    (Som har en massa års teknisk utbildning och erfarenhet, det verkar ju vara viktigt…)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng