5vxl låda – svaga punkter ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 5vxl låda – svaga punkter ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 5vxl låda – svaga punkter ?
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-22 21:28 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
mars 6, 2014 at 21:57 #62450
En stum spännhylsa är en bra början!.
Google på popeye och saab så kan du ha tur och hitta en guide!Har själv kört 250hk+ och laddtrycksspekat på tvåan vid varje tillfälle.
Gick att spinna med högerhjulet på trean vid lite hjulvinkel..
Helt std låda. Kör med hjärnan!Stumhylsa och svarvade hylsor till medbringarna är den mest prisvärda uppgraderingen!
Jo, stumhylsa är väl nästan en självklarhet.
Samma sak med ett diffhuslock i stål, kokillhus, stora drivklockor (gärna förstärkta) osv.Men, vad är det som brukar rasa ?
3:ans drev är ju ganska vanligt men vad är det mer som brukar hända ?
Utifrån de 5vxl lådor jag har liggande verkar backen vara det överlägset största problemet men det hänger väl mer ihop med handhavande :duck
Har även nån låda med dålig syncning på 5:an.Är inte problemen andra än backen, 3:ans drev och pinjonglagringen förstår jag inte riktigt varför man ska åka 4 vxl låda 😕
Finns ju t.ex. en variant med extra lagring i primärhuset under några år.
Varför finns inte det lagret även på senare lådor ?@SaabAero wrote:
Är inte problemen andra än backen, 3:ans drev och pinjonglagringen förstår jag inte riktigt varför man ska åka 4 vxl låda 😕
vissa gillar o köra med 4 växlad låda för karaktären. lite bättre att starta med tex med den längre ettan.
ironiskt nog gör sig 4 växlad låda bäst med vridstarka motorer.
och då kommer den gamla sanningen fram; Hästar accelererar. Vrid tar sönder saker.
Å andra sidan, med en större turbo, alt originalet är det nog en fördel med lite tätare steg.
Men i slutändan handlar det om hur man använder bilen och vad man själv trivs med.Idag börjar 4 växlade vara svåra att få tag på medan 5 vxl finns i överflöd.
Kan man då få en 5vxl att vara typ lika stark som en 4vxl kan man ju lika gärna åka 5vxlTreans drev rasar ju därför att den sitter där axeln sviktar som mest när huset vrider sig. Det kokillgjutna huset är ju lite stöddigare och vrider sig således inte lika lätt. Sett exempel på folk som svetsat på en kokong av stålribbor utanför diffhuset på lådan för att fixera den. Diffhuset har minst vridstyvhet pga minst material där.
Jag har kört sönder en 5 växlad låda, vid inspirerad körning och då var de diffen som gick åt fanders, huset sprack där växelföraren går in. Jag kör just nu 4 växlad kokillåda och huset är betydligt kraftigare. Jag har förstärkt med stumhylsa, diffhuslock i stål och extra lagring på lamellaxeln.
Många som rasar sina kokillådor rensar 3ans drev utan att huset spricker.
5 växlade är primärhuset bryts sönder vid lamellaxeln, 3ans drev och, diffhaveri de vanligaste vridåkommorna 😉Jag gillar 4 växlad bättre än 5 växlar eftersom man kan dra längre vilket är en fördel vid accrejs. Däremot om man drar kärra så blir 4an för hög och 3an för låg om man ska köra i 80.
@larzzon wrote:
Jag har kört sönder en 5 växlad låda, vid inspirerad körning och då var de diffen som gick åt fanders, huset sprack där växelföraren går in. Jag kör just nu 4 växlad kokillåda och huset är betydligt kraftigare. Jag har förstärkt med stumhylsa, diffhuslock i stål och extra lagring på lamellaxeln.
Många som rasar sina kokillådor rensar 3ans drev utan att huset spricker.
5 växlade är primärhuset bryts sönder vid lamellaxeln, 3ans drev och, diffhaveri de vanligaste vridåkommorna 😉Det man skulle kunna göra är alltså att förstärka primärhuset, gärna köra med versionen som har extra lagring för nedre axeln i primären och använda ett kokillhus.
Har du några bilder på hur extra lagret på lamellaxeln är byggt ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.