5vxl låda – svaga punkter ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 5vxl låda – svaga punkter ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 5vxl låda – svaga punkter ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 6, 2014 at 20:06 #24182

      Vilka är egentligen de svaga punkterna på en 5växlad låda ?
      Vad är sämre jämfört med den 4 växlade egentligen ?

      Vilka delar ska man ha till “den bästa” 5 vxl lådan ?

        mars 6, 2014 at 21:57 #62450

        En stum spännhylsa är en bra början!.
        Google på popeye och saab så kan du ha tur och hitta en guide!

        Har själv kört 250hk+ och laddtrycksspekat på tvåan vid varje tillfälle.
        Gick att spinna med högerhjulet på trean vid lite hjulvinkel..
        Helt std låda. Kör med hjärnan!

        Stumhylsa och svarvade hylsor till medbringarna är den mest prisvärda uppgraderingen!

          mars 7, 2014 at 15:48 #173807

          Jo, stumhylsa är väl nästan en självklarhet.
          Samma sak med ett diffhuslock i stål, kokillhus, stora drivklockor (gärna förstärkta) osv.

          Men, vad är det som brukar rasa ?
          3:ans drev är ju ganska vanligt men vad är det mer som brukar hända ?
          Utifrån de 5vxl lådor jag har liggande verkar backen vara det överlägset största problemet men det hänger väl mer ihop med handhavande :duck
          Har även nån låda med dålig syncning på 5:an.

          Är inte problemen andra än backen, 3:ans drev och pinjonglagringen förstår jag inte riktigt varför man ska åka 4 vxl låda 😕

          Finns ju t.ex. en variant med extra lagring i primärhuset under några år.
          Varför finns inte det lagret även på senare lådor ?

            mars 9, 2014 at 16:37 #173866

            @SaabAero wrote:

            Är inte problemen andra än backen, 3:ans drev och pinjonglagringen förstår jag inte riktigt varför man ska åka 4 vxl låda 😕

            vissa gillar o köra med 4 växlad låda för karaktären. lite bättre att starta med tex med den längre ettan.

            ironiskt nog gör sig 4 växlad låda bäst med vridstarka motorer.

            och då kommer den gamla sanningen fram; Hästar accelererar. Vrid tar sönder saker.

              mars 10, 2014 at 16:47 #173893

              Å andra sidan, med en större turbo, alt originalet är det nog en fördel med lite tätare steg.
              Men i slutändan handlar det om hur man använder bilen och vad man själv trivs med.

              Idag börjar 4 växlade vara svåra att få tag på medan 5 vxl finns i överflöd.
              Kan man då få en 5vxl att vara typ lika stark som en 4vxl kan man ju lika gärna åka 5vxl

                mars 20, 2014 at 11:27 #174232

                Treans drev rasar ju därför att den sitter där axeln sviktar som mest när huset vrider sig. Det kokillgjutna huset är ju lite stöddigare och vrider sig således inte lika lätt. Sett exempel på folk som svetsat på en kokong av stålribbor utanför diffhuset på lådan för att fixera den. Diffhuset har minst vridstyvhet pga minst material där.

                  april 26, 2014 at 07:11 #174989

                  Jag har kört sönder en 5 växlad låda, vid inspirerad körning och då var de diffen som gick åt fanders, huset sprack där växelföraren går in. Jag kör just nu 4 växlad kokillåda och huset är betydligt kraftigare. Jag har förstärkt med stumhylsa, diffhuslock i stål och extra lagring på lamellaxeln.

                  Många som rasar sina kokillådor rensar 3ans drev utan att huset spricker.
                  5 växlade är primärhuset bryts sönder vid lamellaxeln, 3ans drev och, diffhaveri de vanligaste vridåkommorna 😉

                  Jag gillar 4 växlad bättre än 5 växlar eftersom man kan dra längre vilket är en fördel vid accrejs. Däremot om man drar kärra så blir 4an för hög och 3an för låg om man ska köra i 80.

                    april 26, 2014 at 08:47 #174993

                    @larzzon wrote:

                    Jag har kört sönder en 5 växlad låda, vid inspirerad körning och då var de diffen som gick åt fanders, huset sprack där växelföraren går in. Jag kör just nu 4 växlad kokillåda och huset är betydligt kraftigare. Jag har förstärkt med stumhylsa, diffhuslock i stål och extra lagring på lamellaxeln.

                    Många som rasar sina kokillådor rensar 3ans drev utan att huset spricker.
                    5 växlade är primärhuset bryts sönder vid lamellaxeln, 3ans drev och, diffhaveri de vanligaste vridåkommorna 😉

                    Det man skulle kunna göra är alltså att förstärka primärhuset, gärna köra med versionen som har extra lagring för nedre axeln i primären och använda ett kokillhus.

                    Har du några bilder på hur extra lagret på lamellaxeln är byggt ?

                      maj 8, 2014 at 20:12 #175411

                      Ja, jag ska leta lite tror jag har bilder.

                        maj 10, 2014 at 08:48 #175447

                        5 vxl eller 5 vxl ?

                        Vad jag kan läsa av det ni har skrivit handlar det om tidiga 5 växlade lådor.

                        Är det ingen som har erfarenhet av lådor från 90-talet.

                        Dom har både annat växellådshus, pinjonghus (lager) och drevsats.

                        Niklas

                          maj 10, 2014 at 11:02 #173875

                          Det är såklart även intressant med skillnaden mellan nya och gamla 5vxl lådor.

                          Har de nyare lådorna någon förändring även i primärhuset förutom förändrad kuggmodul?
                          Den extra lagringen på nedre pimärdrevet/axeln finns den även på de sista lådorna ?

                            maj 11, 2014 at 09:00 #175464

                            Jag kan kolla. Se om jag kan få ngn bild.

                              maj 11, 2014 at 13:45 #175470

                              Är det bara jag som sitter å hoppas på att någon ivrig student ska komma på iden att göra en FEM-modell av en 900 låda och göra lite roliga beräkningar :mrgreen:

                                maj 16, 2014 at 05:52 #173808

                                Hej det finns inga dåliga SAAB växellådor !! Men det finns duktigt med vrid i dessa tvåliters maskiner !! :jump: :prop:

                                  maj 17, 2014 at 09:37 #174067

                                  Lagerljud och taskig synkring till tvåans växel är andra inte alltför ovanliga fel.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.