900 CD 16V 1985

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 CD 16V 1985

• Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2019-06-16 20:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Thomas Nygren
    Deltagare

Tänkte passa på att presentera min 900 CD lite närmare då den är lite halvt ovanlig i sin historik.
    Tagen i bruk 1985-04-30 som direktionsvagn på LKAB och 1988-03 köpt av en privatperson. 1989-11-20 köptes bilen av en mackägare i Gällivare som senare skrev över den på sig själv.
    Hösten 2011 kördes bilen ner till München av dennes son för att registreras in där, men stötte på bekymmer på grund av bl.a. miljökrav. I mars 2012 kom bilen ut på blocket sent en söndagkväll och jag mailade på annonsen eftersom telefonnumret såg lite suspekt ut, men utan något svar.
    Måndagförmiddagen avlöpte utan ett knyst från säljaren så jag bestämde mig för att ringa detta konstiga nummer. En man med bred norrländsk dialekt svarade och talade om att han visst hade en 900 CD till salu på blocket. Men som han uttryckte sig: de finns två bekymmer, det ena är att det finns en intressent på bilen boendes i Gällivare och de andra bekymret var att bilen stod i ett garage i München. Säljaren lovade att höra av sig till mig då den första spekulanten bestämt sig för hur han ville göra med bilen.

Under måndagseftermiddagen hörde säljaren av sig och meddelade att förste spekulanten hade backat ur, var visst lite för långt att hämta bilen i München och köra upp den till Gällivare, även om bilen gjort en likadan resa fast då åt andra hållet.
    Sagt och gjort så köpte jag bilen osedd per telefon, och totalt ovetandes om dess tekniska status. Flyg med SAS från Arlanda till München med byte i Köpenhamn, och byte till en MD87:a. Sista gången man flög MD80 🙁
    Hotell med garage hade förbokats i Würzburg eftersom jag landade sent på eftermiddagen. Så sträckan München till Würzburg på ca 30 mil verkade lagom som första etapp. Väl framme vid hotellet efter incheckning visade det sig att åtkomsten till garaget var via en personbilshiss med måttkravet max 5 meter. Oturligt nog är ju CD:n med dragkrok monterad retligt nog 5,05 meter, samt ett par Borsch Profi framtill som drygade ut längden lite till.
    Herr CD blev då förvisad till en avgiftsförlagd parkeringsplats vid ett närliggande sjukhus för att tillbringa sin natt där. Försiktighetsåtgärder om ren bilstöld vidtogs så kabeln mellan tändspole och fördelarlock togs med till hotellrummet, samt även tändlåsrelät.
    Torsdagmorgon tidigt den femte april 2012 var lite råkall i luften på väg från hotellet till bilen, lätt uppfriskande i alla fall. Men synen man möttes av var allt annat än munter då vänster sidoruta inte syntes till, den låg i mer än tusen småbitar i förarsätet, irritationen blev påtaglig men skadan var ju redan skedd. Inventering av bagagerum resulterade i en snöborste som tur var, så glassplittret kunde sopas undan.

Utan en vänster sidoruta påbörjades färden vidare mot Sverige som företogs rätt kylig. Efter någon timme blev kylan alltför påtaglig så jag fick nog och lyckades hitta en Mercedesåterförsäljare av tunga fordon. På min knaggliga skoltyska lyckades jag göra mig förstådd och fick ett stycke plast samt lite tape för att få ett väderskydd. Resten av resan hem avlöpte mer än väl och strax innan kl 20 på kvällen passerades åter den svenska gränsen för denna bil, fast åt rätt håll numera 🙂 påsken tillbringades i Eslöv hos släkt och vidare fick jag låna en annan sidoruta av en bekant som har en CD ståendes.

Korta fakta om status just nu:
    Bilen är i ett orenoverat men använt skick och har strax rullat 37000 mil med en oöppnad motor, växellåda nr två sitter i. Turbon är bytt på grund av sprucket avgashus men ej glapp i lagerna. All utrustning som finns fungerar som det ska numera.

Bekymret just nu är att topplockspackningen har tackat för sig men de bytet stundar inom kort

Kommer förhoppningsvis att dela lite fler bilder framöver.\\ Thomas.

• Detta ämne redigerades för 1 år sedan av .
    Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Kul bil och kul historia! Väntar spänt på fortsättning.😊👍🏻

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Mr_SunBear
    Deltagare

Kul historia o projekt.

Mathias
    Deltagare

Hej Thomas!

Kul att läsa om bilen och hur den kom i din ägo!

Mvh

Mathias

Mycket trevlig bil och berättelse!
    Nu väntar vi på fortsättningen…. 😉

M.Broberg
    Deltagare

Fan va frän!

irriterande med rutan, hade det varit en Vanlig 900a hade det ju inte vart lika farligt :/

nisset16
    Deltagare

Roligt att få en presentation här av ”Herr CD”.
    Jag har upplevt den live och älskar den!

Nu väntar man med spänning på historien om din vita 🙂

Hade så gott så hoppas jag vi ses på någon träff i sommar, ska du ner på festivalen i Juni?

MVH Nils

Thomas Nygren
    Deltagare

de ska du absolut få Janne

Thomas Nygren
    Deltagare

Kul historia o projekt.

tackar 🙂

Thomas Nygren
    Deltagare

Hej Thomas!
    Kul att läsa om bilen och hur den kom i din ägo!
    Mvh
    Mathias

kul att höra Mathias. 🙂

Thomas Nygren
    Deltagare

Fan va frän!
    irriterande med rutan, hade det varit en Vanlig 900a hade det ju inte vart lika farligt :/

de var riktigt irriterande. Nu hade jag en uppsättning rutor i reserv men ändå. Högst retligt.

Thomas Nygren
    Deltagare

Roligt att få en presentation här av ”Herr CD”. Jag har upplevt den live och älskar den!
    Nu väntar man med spänning på historien om din vita 🙂
    Hade så gott så hoppas jag vi ses på någon träff i sommar, ska du ner på festivalen i Juni?
    MVH Nils

Jaa, nu vet du hur jag blev ägare till den 🙂 har laddad upp lite bilder på den vita braxen nu.

Mathias
    Deltagare

Hej Thomas!

Du är allt medskyldig! 😂

https://sverigesradio.se/avsnitt/1240154”

15:30 in i programmet!

Mvh

Mathias

• Det här svaret redigerades för 11 månader, 3 veckor sedan av .
    97sonett
    Deltagare

trevligt med en cd, har en själv, å skrotat ner en också, finns nog inte många kvar idag.
    Ta väl hand om den.

Morten S.
    Moderator

Takk for at du deler historien.
    Har selv foretatt langtur etter å ha kjøpt bil på impuls, og uten annen informasjon enn det selger har gitt.
    Godt å leve litt i spenning 🙂 Man vet jo aldri hva man kan finne når man kommer fram.
    Lykkeligvis har det gått bra. Man får stole på magefølelsen

Lykke til med bilen og prosjektet.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng