900 GL -81 lågmilare 1 ägare vad är dom värda?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 GL -81 lågmilare 1 ägare vad är dom värda?

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    mattiasb
    Deltagare

Hej
    Har fått möjlighet att kolla på en 900 GL -81 Combi Coupé med taklucka.
    Bilen ska enligt säljaren vara i toppskick.
    Endast 1 ägare och rullat 4500 mil alltid stått inne och ingen rost, suttit sätesskydd i bilen sedan den var ny.
    Avstäld sedan -94
    Sitter ronalfälgar på bilen samt ems ratt original ratt medföljer.
    Kassettspelare samt org förstärkare.
    Nu till mitt bekymmer vad är en sådan bil värd? Det är ju trots allt ”bara” en GL tog en koll på blocket och alla lågmilare där är turbo/aero modeller så det är lite svårt att jämföra priser.
    Säljaren vill att jag kollar på bilen innan vi pratar pris men jag har en känsla av att han nog vill ha lite mer än den är värd.
    Åsikter mottages tacksamt!

Mvh Mattias

Janne Hagnell
    Moderator

Själv brukar jag säga att snikisar kommer att bli ovanligare än turbo för de förra har skrotats ut.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Mathias
    Deltagare

Hej!

Den här, -80 Gl, 6 700 mil ligger ute för 47 000kr:

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/saab_900_gl_orginalskick/96890050

Mvh

Mathias

M.Broberg
    Deltagare

Färg är viktigt med. den på blocket har ju perfekt färg.

M.Broberg
    Deltagare

Själv brukar jag säga att snikisar kommer att bli ovanligare än turbo för de förra har skrotats ut.

Att nått är ovanligt betyder inte att det är bra. Alls.

Janne Hagnell
    Moderator

Att nått är ovanligt betyder inte att det är bra. Alls.

Nej, det sa jag inte. Alls.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    59deluxe
    Deltagare

hej!
    Ett snabbt svar vad jag själv tror att en fin lågmilad og 900 är värd med den beskrivning
    du angett. ca 50 000:- +
    Tiden är förbi när vi köpte fina og för en spottstyver för betalar inte vi i Sverige för dom så
    rullar dom till Tyskland , Holland , eller Belgien och jag skulle tro att där får man lätt ca 75 000:- +
    Nu reagerar säkert vissa på dessa priser men jag åker kontinuerligt på motormässor /
    försäljningsmässor i Tyskland.
    Turbo bilar är naturligtvis dyrare.
    Eller så köper man en bruksad med 38 000 mil och svetsar i 50 timmar köper delar för 10 000:-
    lackar för 30 000:- detta är bara ett snabbt överslag kan ju lätt bli dyrare.
    Kom ihåg inget slår en krispig orörd originalbil!

Mvh. Håkan.

M.Broberg
    Deltagare

Europeerna betalar bra men dom har också högre krav än svenskarna.

i sverige är en GL fortfarande rätt stendöd prismässigt även om mil och skick gör sitt. nu i corona har dessutom internationella köpkraften nästan helt försvunnit.

men färgen avgör mycket, repor på kofångare, skick på palst, om alla kromlister finns och är fina… detaljerna avgör.

och då om bilen går att köra eller inte. har den stått sen 94 kräver den nog en del kärlek för att nå körbart skick.

nisset16
    Deltagare

Håller inte med fullt ut.
    Har sålt 2 ”dyra” till Norge under pandemin (en ifjol sommar, en i våras). Saabar alltså, inte 2st 900 GL.
    Likt oss har de också pengar över från uteblivna semesterresor etc.
    En GL är inte stendöd, men de ligger långt ifrån priserna som en turbo uppbringar.
    Håller med gällande avställning 1994 och körbarheten…
    Likaså gällande skick på allt svårfunnet som kofångare plast och lister 👍🏻

Europeerna betalar bra men dom har också högre krav än svenskarna.
    i sverige är en GL fortfarande rätt stendöd prismässigt även om mil och skick gör sitt. nu i corona har dessutom internationella köpkraften nästan helt försvunnit.
    men färgen avgör mycket, repor på kofångare, skick på palst, om alla kromlister finns och är fina… detaljerna avgör.
    och då om bilen går att köra eller inte. har den stått sen 94 kräver den nog en del kärlek för att nå körbart skick.

Lars Dahlström
    Deltagare

Jag köpte en 900 GL för 7000:- i veckan. Den är från -82, precis 20000 mil, med en ägare sedan ny, + en släkting som fick den i våras och sålde den vidare till mig i veckan. Så i praktiken är jag ägare nr 3. Bilen är inte sönderrostad, fastän det självklart finns rost på en bil som är 29 år gammal. Den är rostskyddsbehandlad, har vårdats väl av paret som brukat den. Innertaket sitter upphängt med nålar (hur fixar jag det?), stolens sadelgjord lossnade igår så det måste jag fixa. Det är det mest akuta.

Motorn missade en del. Upptäckte ganska snart att tändkablarna var trasiga och satt inte ens på stiften. Hur den kunde gå överhuvudtaget var märkligt. (billiga BT-kablar), en slang på insugssidan av (bytte direkt).

Besiktade bilen dagen efter hämtningen då den gick dåligt. Fick nedslag på CO-halten som var 6. Den får vara 4,5. Inga andra nedslag. Nu har jag bytt stift och kablar och är nere på 1,7 så besiktning är bokad till i em. Den går betydligt bättre förstås men kanske en rengöring av förgasaren kan vara på sin plats? Eller andra mirakeltips?

Jag är väldigt nöjd med bilen och jag tror det är svårt att hitta bilar som kostar mindre.
    Ville mest berätta att det går att göra ”fynd” (om man nu kan se det på det viset) 😉

Med vänliga hälsningar
    Lars Dahlström

Bengt Karlsson
    Deltagare

20190707_155936

20190714_100034

20190714_100034

20190707_180216

20190716_101101

Till Lars Dahltröm: Gör så här. På halvkombi tar du ut taket genom bakluckan. På tvådörrarsbil funkar det genom en dörr om du tar ut förarsätet. På fyrdörrarsbil har jag hört att man måste ta bort växelspaken eller ta ut rutan. Jag har inte någon sådan bil så jag har inte testat. Lycka till. Mvh Bengt

Bilagor:
    Lars Dahlström
    Deltagare

Tack Bengt. Då verkar det inte så svårt. Det är en halvkombi så då ska det gå att ta ut det genom bakluckan. Tack!

Letar efter var intervalltorkarrelät sitter. Behöver nog byta det för intervalltorkarna fungerar inte. E9 nr 83. Kanske i motorrummet men får kika på det i morgon.
    Med vänlig hälsning,

Saab 96 års -76 och 900 -82.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Både tyg och spraylim finns i klubbens webbshop / reservdelslager i Skattkärr. Tyg säljs per meter.

20210828_224623

Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

Tack Bengt. Då verkar det inte så svårt. Det är en halvkombi så då ska det gå att ta ut det genom bakluckan. Tack!
    Letar efter var intervalltorkarrelät sitter. Behöver nog byta det för intervalltorkarna fungerar inte. E9 nr 83. Kanske i motorrummet men får kika på det i morgon. Med vänlig hälsning,
    Saab 96 års -76 och 900 -82.

Det kan bero på att din bil troligen inte har det, det kom först, mig veterligen på 84:a års modell.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Lars Dahlström
    Deltagare

Hej
    Nej det kanske inte finns intervalltorkare men spaken har 4 lägen. 1 Av, 2 (härhänder ingenting), 3 halvfart, 4 helfart. Konstigt med det första påläget. Läste i boken att 5 växlade bilar skulle ha det. Men jag vet inget om 900 än.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng