900 (och 99) river upp spår vid branta svängar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 (och 99) river upp spår vid branta svängar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 (och 99) river upp spår vid branta svängar
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 16, 2021 at 20:13 #489540
Försökte googla mig fram till om ämnet diskuterats tidigare men fann inget.
Har reagerat på att alla mina 900 OG och för den delen också 99an drar upp spår på grusparkeringar med ytterkurvans hjul. Jag vet att hjulen har olika varvtal vid branta svängar och visst märks det ibland med andra framhjulsdrivna bilar men inte lika tydligt som med 900. I parkeringsgarage så skriker det om hjulen fast man smyger fram i snigelfart vilket jag inte reagerat på med andra bilar. Är det 900ans växellåda eller styrgeometri som orsakar det?
Det är alltså inget problem som jag vill ha en lösning på utan bara en frågeställning om varför ?
oktober 16, 2021 at 20:34 #489541Låter lite som fel hjulinställning, tycker jag.
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 17, 2021 at 09:35 #489547När jag byggde om cabben till vänsterstryrd så byter man ju styrväxel och första resan till stället som skulle göra hjulinställning var tämligen intressant. Vinklarna var ju inte direkt rätt och där skrek däcken väldigt lät när man svängde. Så Jannes inlägg om att en hjulinställning kanske är en bra koll.
Men det behöver inte betyd att det är fel, min og900 ritar svarta spår vid fullt rattutslag när man vänder om bilen i låg fart. Den sliter inte däcken nämnvärt men å andra sidan så körs den bara 2-300 mil om året.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetoktober 17, 2021 at 17:02 #489562Det är en hjulinställning som löser det där. Se däremot till att finna någon som är duktig, har lite erfarenheter av äldre bilar för att göra det. Det är inte lika ”enkelt” alltid på en äldre bil. Behövs ju även bara på framvagnen, då bakaxeln är stel. Säkerställ dock att bussningar och spindelleder är i bra skick.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Jag har haft ett dussintal 99/900 och alla de har i princip haft det här beteendet. De hasar lite och strävar mot en yvigare sväng än rattutslaget.
Jag har också varit nyfiken på vad det är som gör beteendet då jag inte tror att en hjulinställning löser det helt och hållet.Felet är spindelvinken kontra caster.
Mao ytterhjulet går mot possetiv camber på ytterhjulet och negativ på innerhjulet.
Vad som behöver göras är att öka caster, ca ca 5-8grd är vättigt.
Minns jag rätt är castern ca 1grd på 99an. og900 har 2 och Aero 3.
Tips sök på fräsa spindel-leder.oktober 21, 2021 at 13:16 #489633Felet är spindelvinken kontra caster. Mao ytterhjulet går mot possetiv camber på ytterhjulet och negativ på innerhjulet. Vad som behöver göras är att öka caster, ca ca 5-8grd är vättigt. Minns jag rätt är castern ca 1grd på 99an. og900 har 2 och Aero 3. Tips sök på fräsa spindel-leder.
Tack för den förklaringen @fuling. På min ena 900 har jag säkert lite tokiga hjulvinklar som ska ses över men när beteendet varit snarlikt på alla 99 och 900 jag haft så tänkte jag att det måste ligga något annat bakom också. Underbart forum som leverar svar!
M.Broberg:
Vad vill du veta?
Jag förstår tyvärr inte din fråga.saabtrasten:
Min ärfarenhet är att alla 99/og900 har samma fenomnen std.
Själv har jag bara kört 1 og900 med moddade spindelleder.
(ökad caster)
Helt annan känsla i ratten.
Jag har bättre koll på 95/96 mm.
Men det är samma sak där, men spindelvinken är mindre.
8 kontra 11,5..
99/og900 blir värre pga mer spindelvinkel.
Ski… samma.
Spindelvinkel, eller KPI vid 0grd camber, och caster
har betydelse.
Tumme pekfinger, ingen sanning, men caster 75% av spindelvinken
är en bra start/riktlinje.
Hmm nu pratar jag inte bilar som Ture Svendom skall köra.
Mao jä… trykt understyrda….Funderar hur dessa ”vinkelfel” påverkar greppet i kurvor.
Upplever att min 900 går rätt neutralt på banan men när det blir tillräckligt tvära kurvor blir den rejält understyrd. Känslan är att jag tappar rätt mycket i tvära kurvor mot bilar som går lika snabbt i övriga kurvor .
En grävling lider i de flästa fall av understyrning.
Detta pga viktfördelingen, ca ca 60-65% fram.
Och samma däckbredd runt om.
Ett saabas är ca som en backande Porsche 911.
Kolla däckbredde på en sådan…
Men det blir inte bättre när camber går åt hel håll i böjrna
på tex og900 när man vrider på kringlan.
Långa kontra korta böjar.
Här är det också en fråga om tid.
I snabba böjar känner man snabbare vad som händer.
Och kan korigera.
I kortra, långsamma, böjar så hinner understyringen bryta ut.
Då kräfs det mer för att få tillbaka bilen till typ neutral.oktober 22, 2021 at 10:50 #489647Finns det info på ngt forum SSK STCS hur mkt man ska fräsa av på spindelleder etc? Intressant att läsa iaf att man kan göra lite modifikationer som kan förbättra körbarhet.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.