900 (och 99) river upp spår vid branta svängar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 (och 99) river upp spår vid branta svängar

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 (och 99) river upp spår vid branta svängar

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 16, 2021 at 20:13 #489540

      Försökte googla mig fram till om ämnet diskuterats tidigare men fann inget.

      Har reagerat på att alla mina 900 OG och för den delen också 99an drar upp spår på grusparkeringar med ytterkurvans hjul. Jag vet att hjulen har olika varvtal vid branta svängar och visst märks det ibland med andra framhjulsdrivna bilar men inte lika tydligt som med 900. I parkeringsgarage så skriker det om hjulen fast man smyger fram i snigelfart vilket jag inte reagerat på med andra bilar. Är det 900ans växellåda eller styrgeometri som orsakar det?

      Det är alltså inget problem som jag vill ha en lösning på utan bara en frågeställning om varför ?

        oktober 16, 2021 at 20:34 #489541

        Låter lite som fel hjulinställning, tycker jag.

        96 V4 1975 ”Bollen”

          oktober 17, 2021 at 09:35 #489547

          När jag byggde om cabben till vänsterstryrd så byter man ju styrväxel och första resan till stället som skulle göra hjulinställning var tämligen intressant. Vinklarna var ju inte direkt rätt och där skrek däcken väldigt lät när man svängde. Så Jannes inlägg om att en hjulinställning kanske är en bra koll.

          Men det behöver inte betyd att det är fel, min og900 ritar svarta spår vid fullt rattutslag när man vänder om bilen i låg fart. Den sliter inte däcken nämnvärt men å andra sidan så körs den bara 2-300 mil om året.

            oktober 17, 2021 at 17:02 #489562

            Det är en hjulinställning som löser det där. Se däremot till att finna någon som är duktig, har lite erfarenheter av äldre bilar för att göra det. Det är inte lika ”enkelt” alltid på en äldre bil. Behövs ju även bara på framvagnen, då bakaxeln är stel. Säkerställ dock att bussningar och spindelleder är i bra skick.

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              oktober 18, 2021 at 10:46 #489572

              Så beter sig alla 900 mer eller mindre.
              Gissar att cambern är lite för mycket åt det positiva hållet, kanske i kombination eller pga av nersjunken bakfjädring.

                oktober 18, 2021 at 11:48 #489573

                Jag har haft ett dussintal 99/900 och alla de har i princip haft det här beteendet. De hasar lite och strävar mot en yvigare sväng än rattutslaget.
                Jag har också varit nyfiken på vad det är som gör beteendet då jag inte tror att en hjulinställning löser det helt och hållet.

                  oktober 20, 2021 at 15:58 #489602

                  sliten diff som inte klarar av att det snurar tillräckligt olika?

                    oktober 20, 2021 at 18:38 #489607

                    Felet är spindelvinken kontra caster.
                    Mao ytterhjulet går mot possetiv camber på ytterhjulet och negativ på innerhjulet.
                    Vad som behöver göras är att öka caster, ca ca 5-8grd är vättigt.
                    Minns jag rätt är castern ca 1grd på 99an. og900 har 2 och Aero 3.
                    Tips sök på fräsa spindel-leder.

                      oktober 21, 2021 at 07:24 #489628

                      Förklarar varför det inte gör så på min bil med frästa spindelleder, tackar för svaret!

                        oktober 21, 2021 at 13:16 #489633

                        Felet är spindelvinken kontra caster. Mao ytterhjulet går mot possetiv camber på ytterhjulet och negativ på innerhjulet. Vad som behöver göras är att öka caster, ca ca 5-8grd är vättigt. Minns jag rätt är castern ca 1grd på 99an. og900 har 2 och Aero 3. Tips sök på fräsa spindel-leder.

                        Tack för den förklaringen @fuling. På min ena 900 har jag säkert lite tokiga hjulvinklar som ska ses över men när beteendet varit snarlikt på alla 99 och 900 jag haft så tänkte jag att det måste ligga något annat bakom också. Underbart forum som leverar svar!

                          oktober 21, 2021 at 17:23 #489637

                          M.Broberg:
                          Vad vill du veta?
                          Jag förstår tyvärr inte din fråga.

                          saabtrasten:
                          Min ärfarenhet är att alla 99/og900 har samma fenomnen std.
                          Själv har jag bara kört 1 og900 med moddade spindelleder.
                          (ökad caster)
                          Helt annan känsla i ratten.
                          Jag har bättre koll på 95/96 mm.
                          Men det är samma sak där, men spindelvinken är mindre.
                          8 kontra 11,5..
                          99/og900 blir värre pga mer spindelvinkel.
                          Ski… samma.
                          Spindelvinkel, eller KPI vid 0grd camber, och caster
                          har betydelse.
                          Tumme pekfinger, ingen sanning, men caster 75% av spindelvinken
                          är en bra start/riktlinje.
                          Hmm nu pratar jag inte bilar som Ture Svendom skall köra.
                          Mao jä… trykt understyrda….

                            oktober 21, 2021 at 18:48 #489640

                            Funderar hur dessa ”vinkelfel” påverkar greppet i kurvor.

                            Upplever att min 900 går rätt neutralt på banan men när det blir tillräckligt tvära kurvor blir den rejält understyrd. Känslan är att jag tappar rätt mycket i tvära kurvor mot bilar som går lika snabbt i övriga kurvor .

                              oktober 21, 2021 at 21:43 #489644

                              En grävling lider i de flästa fall av understyrning.
                              Detta pga viktfördelingen, ca ca 60-65% fram.
                              Och samma däckbredd runt om.
                              Ett saabas är ca som en backande Porsche 911.
                              Kolla däckbredde på en sådan…
                              Men det blir inte bättre när camber går åt hel håll i böjrna
                              på tex og900 när man vrider på kringlan.
                              Långa kontra korta böjar.
                              Här är det också en fråga om tid.
                              I snabba böjar känner man snabbare vad som händer.
                              Och kan korigera.
                              I kortra, långsamma, böjar så hinner understyringen bryta ut.
                              Då kräfs det mer för att få tillbaka bilen till typ neutral.

                                oktober 22, 2021 at 09:07 #489646

                                Fuling:
                                Det var inte en fråga, det var mer ett ”Eureka” kring varför min bil med frästa spindelleder beter sig annorlunda mot min bil som är org när man gör tvära svängar i låg fart

                                  oktober 22, 2021 at 10:50 #489647

                                  Finns det info på ngt forum SSK STCS hur mkt man ska fräsa av på spindelleder etc? Intressant att läsa iaf att man kan göra lite modifikationer som kan förbättra körbarhet.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.