900 T16 2d -89

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 2d -89

• Detta ämne har 66 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-08 11:33 av .
Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Författare
    saabmicke
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Låter ju som att GLT är högt och bra, men kolla även vilken turbo det är. Mitsu-turbona från 1990- har ju bättre bottendrag än äldre Garett, om den är bytt till en mitsu så blir det ju gött. När börjar det ladda på rejält? Jag tänker mig att från ca 2500 rpm nånting börjar det hända grejor i en Mitsu-T16 om allt står rätt till, under det är det stendött. Ta ett foto på maskin/grenrör/turbo så kanske vi kan se om det är original eller inte? Sen är ju T16 lite personliga, vissa går som fan utan att man eg förstår varför. Din maskin är väl säkert välskött och tät och fin! Sen hur är det med fördelaren? Det finns ju trimfördelare som ställer om tändningen mer och ger högre effekt, bilen är ju prototyp (antar jag?) så inte omöjligt det sitter såna grejor i den? Kolla även tändningen, den kanske är lite rappare ställd?

Skall ta lite bilder men har haft fullt upp… Kan bara se ”TD04” på turbon vilket väl tyder på en Mitsu-turbo?
    Återkommer med mer info..

reino
    Deltagare

Hoppsan Kerstin! TD04 är ju mitsuturbon som sitter på nyare Aero, typ 9000, 9-3, 9-5. Då lär ni isåfall ha fler grejer som inte är helt orginal under huven, som typ downpipe och så. Hade ni bild på motorrummet eller? :race

I 900S och troligtvis fulltryckarna med Mitsu så heter snurran TE05.

saabmicke
    Deltagare

Vet inte var jag fick TD04 ifrån…. :ID
    Vid närmare kontroll så går det att utläsa ”Garrett” i alla fall.
    Verkar därmed vara original, vilket glädjer mig.

440sp
    Deltagare

@Saabmicke wrote:

Så har då den nya pärlan landat i Höör…
    Ett par bilder kunde jag inte låta bli att ta idag efter att ha fått hem den.
    Skall in på rekond i slutet av veckan så fler bilder kommer.
    Finns en del jobb såklart men överlag en mycket trevlig och ovanlig bil.
    Går som ett skott kan jag tillägga.

Var i Höör fredags och runt hörnet kom det en ”gurgel” åkande. Stod uppe på kullen vid ankdammen när den åkte förbi. Dom är ju otroligt snygga i svart med 16″ cross. Såg skrynklig ut på taket? Syntes uppifrån tyckte jag se?

Roland :AP :AP :AP :AP :AP

saabmicke
    Deltagare

@440sp wrote:

@Saabmicke wrote:

Var i Höör fredags och runt hörnet kom det en ”gurgel” åkande. Stod uppe på kullen vid ankdammen när den åkte förbi. Dom är ju otroligt snygga i svart med 16″ cross. Såg skrynklig ut på taket? Syntes uppifrån tyckte jag se?

Kan nog inte neka med tanke på att det förmodligen är den enda 2-dörrars i trafik just nu…. 😉
    Det finns ett par mjuka inbuktningar på taket så Du såg nog inte i syne….
    Bilen har skavanker men går otroligt bra. Det blir rullande renovering under sommaren.

Har diskuterat turbomätaren med en del andra och gjort en del jämförelser….
    På min fyrdörrars 85:a utan kat och 175 hk stannar laddmätaren mitt i det gula fältet.
    I denna med kat och 160 hk stannar den först precis på gränsen mellan gult och rött vid pådrag…..

Tyder detta på att laddtrycket är justerat uppåt eller kan det helt enkelt skilja mellan olika bilar?

Vore kul att veta.
    Mvh
    Micke

440sp
    Deltagare

@Saabmicke wrote:

@440sp wrote:

@Saabmicke wrote:

Kan nog inte neka med tanke på att det förmodligen är den enda 2-dörrars i trafik just nu…. 😉
    Det finns ett par mjuka inbuktningar på taket så Du såg nog inte i syne….
    Bilen har skavanker men går otroligt bra. Det blir rullande renovering under sommaren.

Har diskuterat turbomätaren med en del andra och gjort en del jämförelser….
    På min fyrdörrars 85:a utan kat och 175 hk stannar laddmätaren mitt i det gula fältet.
    I denna med kat och 160 hk stannar den först precis på gränsen mellan gult och rött vid pådrag…..

Tyder detta på att laddtrycket är justerat uppåt eller kan det helt enkelt skilja mellan olika bilar?

Vore kul att veta.
    Mvh
    Micke

Kan bara konstatera att du har rätt i alla bilar är olika. Har haft många och har fortfarande och kan nog säga att dom laddar olika alla. Tror att det finns någon här som vet hur man får fart på dom trötta också? Kan ju ladda allt från 1/3 gul till 1/3 rött (orörda). Kommer framför allt ihåg MHR456 som jag hade i början på -90 talet, den körde ifrån nästan allt. Har nu en -87 cab som går ungefär som en 900 S i bästa fall och den har bara gått 7000 mil (kanske det är felet?)

saabaero
    Deltagare

Laddtrycket är A och O för hur en T16 känns. Lågt ladd eller seg spool up gör bilen långsam och tråkig. När allt lirar ska det vara bra fjong under huven 🙂

Ang laddtryck
    1. Originalmätaren är inget under av precision => Kolla hur mycket ”kanten till röda” egentligen är på just denna bil
    2. Laddtrycket är olika beroende på motorvariant. För T16 FTT är 0,7-0,9bar inom tolerans beroende på kat/icke kat => Ganska stor skillnad på mätaren
    3. Laddtrycksmätaren är densamma oavsett motor, dvs T8 har samma mätare som T16. => Ganska stor skillnad på mätaren
    4. Har aldrig hittat en gammal APC -bil där laddtrycket är 100% ok. Generellt, Skruvade bilar = för högt laddtryck. Oskruvade bilar = för lågt laddtryck

Vanligaste felen
    – Kass bypassventil
    – Slapp WG = lågt GLT
    – Slangproblem läckage/felkoppling etc
    – Strulande APC => GLT eller ”strax över GLT”

Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng