900 T16 2d -89

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 2d -89

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 2d -89

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 17, 2013 at 20:39 #53471

      @cabmange wrote:

      Kanske man skall dra dit och hämta en…

        mars 17, 2013 at 20:41 #53472

        Bilen skall inte säljas, såvida jag mot förmodan skulle få vad jag begärt….:)
        Det hela kom sig ur en diskussion på turboklubben där det kom upp en fråga om hur mycket man kunde få för en sådan bil i Europa.
        Jag föreslog en test, mest på skoj men tänkte “varför inte”
        Annonserna kostar inget så det kunde ju inte skada.
        Är medveten om att dessa är vanligare i England än här hemma men min erfarenhet är att många övriga Européer liksom vi också tittar in på denna sida.

        Jag har inte köpt den här bilen för att spekulera, är otroligt glad för den, precis som jag är med en del av mina andra bilar, t.ex bägge 9000 turbobilarna som jag köpte av Dig Mange.
        Det är en keeper som skall fixas till men samtidigt så är vi bara “människor”….kommer det ett bra bud så kan allt omvärderas och det skäms jag inte för.

        Hobbyn vi håller på med är inte gratis och emellanåt måste man välja…man kan ju inte äga alla….. 😉

        Mvh
        Micke

          mars 23, 2013 at 14:35 #53715

          Har roat mig med att slänga på 16″ Cross-Spoke fälgar på bilen.
          Tycker att dessa också gör sig grymt bra på bilen.
          Vädret idag inbjöd till en liten tur och man blir lyrisk över hur fint bilen går.
          Bättre bottendrag än i T16 bilarna utan kat förvånar mig lite.
          Att man är förälskad i den här bilen är ett klart “understatement”


            mars 23, 2013 at 17:16 #53727

            @Saabmicke wrote:

            Bättre bottendrag än i T16 bilarna utan kat förvånar mig lite.

            Vad har du för primärväxel och slutväxel i bilen ?

              mars 23, 2013 at 17:48 #53728

              @SaabAero wrote:

              @Saabmicke wrote:

              Bättre bottendrag än i T16 bilarna utan kat förvånar mig lite.

              Vad har du för primärväxel och slutväxel i bilen ?

              Ja Du…Hur kan jag ta reda på det?
              Har ingen aning…har precis köpt bilen och inte funderat på det tidigare.
              Utgår ju ifrån att den är original…Vilken primär/slutväxel borde den haft då?

              Mvh
              Micke

                mars 23, 2013 at 19:02 #53734

                Du får fram detta från typplåten på växellåda.
                Tredje siffran = primärväxel

                Sista två siffrorna anger utvecklingsvariant
                -10 = 9,33
                12- = 9,35

                Skillnaden i slutväxeln motsvarar närapå 1 primärsteg, dvs 9,33 med 6:ans primär är väldigt nära en 9,35 med 7:ans primär.
                9,35 slutväxeln kom väl -89 om jag minns rätt.

                Appropå att den känns rapp, om det sitter en låda med 6:ans primär så känns den såklart rappare jämfört med samma bil som har 7:ans primär.
                Dina “små” hjul gör också lite på rappheten + den nog väger lite mindre än de flesta andra T16.

                  mars 23, 2013 at 19:26 #53736

                  @SaabAero wrote:

                  Du får fram detta från typplåten på växellåda.
                  Tredje siffran = primärväxel

                  Sista två siffrorna anger utvecklingsvariant
                  -10 = 9,33
                  12- = 9,35

                  Skillnaden i slutväxeln motsvarar närapå 1 primärsteg, dvs 9,33 med 6:ans primär är väldigt nära en 9,35 med 7:ans primär.
                  9,35 slutväxeln kom väl -89 om jag minns rätt.

                  Appropå att den känns rapp, om det sitter en låda med 6:ans primär så känns den såklart rappare jämfört med samma bil som har 7:ans primär.
                  Dina “små” hjul gör också lite på rappheten + den nog väger lite mindre än de flesta andra T16.

                  Skall kolla i morgon…. Spännande verkligen…

                    mars 24, 2013 at 09:15 #53750

                    Låter ju som att GLT är högt och bra, men kolla även vilken turbo det är. Mitsu-turbona från 1990- har ju bättre bottendrag än äldre Garett, om den är bytt till en mitsu så blir det ju gött. När börjar det ladda på rejält? Jag tänker mig att från ca 2500 rpm nånting börjar det hända grejor i en Mitsu-T16 om allt står rätt till, under det är det stendött. Ta ett foto på maskin/grenrör/turbo så kanske vi kan se om det är original eller inte? Sen är ju T16 lite personliga, vissa går som fan utan att man eg förstår varför. Din maskin är väl säkert välskött och tät och fin! Sen hur är det med fördelaren? Det finns ju trimfördelare som ställer om tändningen mer och ger högre effekt, bilen är ju prototyp (antar jag?) så inte omöjligt det sitter såna grejor i den? Kolla även tändningen, den kanske är lite rappare ställd?

                      mars 24, 2013 at 09:47 #53752

                      Den får ett stiligare ut utseende med Cross Spoke, snyggt!

                        mars 24, 2013 at 18:57 #53797

                        Ja, det tycker jag med! Bort med solblekta blinkersen fram bara, det ser ut som det fattas nåt liksom. 🙄

                          mars 26, 2013 at 05:29 #53859

                          Snyggt!

                            mars 27, 2013 at 19:15 #53915

                            Fan va fin den e….får slå ett öga på dennån dag:-)

                              mars 27, 2013 at 20:59 #53923

                              @Krister K wrote:

                              Snyggt!

                              Tackar, Känns jättekul med den här bilen.
                              De flesta som ser den “på byn” tycker bara det är kul med en äldre Saab, i stort sett ingen vet att den är mycket ovanlig.
                              Ser ju så vanlig ut….. 😀

                                mars 27, 2013 at 21:14 #53925

                                @T16S wrote:

                                Fan va fin den e….får slå ett öga på dennån dag:-)

                                Tack, roligt att Du gillar den.
                                Hoppas kunna komma på någon träff eller så i sommar, är alltid kul att träffa andra “Saablovers”… 😀

                                  mars 27, 2013 at 21:17 #53926

                                  @Eugen67 wrote:

                                  Den får ett stiligare ut utseende med Cross Spoke, snyggt!

                                  Tack! Jo, jag tror det får bli dessa trots allt. Kan ju i och för sig behålla Aero fälgarna för lite ombyte
                                  när “andan faller på”.
                                  Vad tror Du om en liten sänkning för att få ner bilen mot “backen” något?

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.