900 T16 2d -89

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 2d -89

• Detta ämne har 66 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-08 11:33 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 67 totalt)
  • Författare
    krister k
    Deltagare

2drs t16, läcker bil! Personlig åsikt; håll den så original som möjligt.
    Nu blev man ju sugen på 900 också…

fataren
    Deltagare

När jag såg denna annons som bara var 20 mil från mig så stängde jag blocket sidan snabbt som ögat, för många saabar redan och då jag redan har 2 st 2dörrars turbosar (t8) en vit katfri -88 och en svart fullutrustad -87 så må man ju nöja sig, kul att den hamnat i bra händer och när jag får tillfälla ska jag dräggla över denna :D.

😀

saabmicke
    Deltagare

@fataren wrote:

När jag såg denna annons som bara var 20 mil från mig så stängde jag blocket sidan snabbt som ögat, för många saabar redan och då jag redan har 2 st 2dörrars turbosar (t8) en vit katfri -88 och en svart fullutrustad -87 så må man ju nöja sig, kul att den hamnat i bra händer och när jag får tillfälla ska jag dräggla över denna :D.

😀

Lite mer att dregla över…. 😉
    Har monterat den nyrenoverade oxblodsinredningen idag.
    Kom ju ur en 3-d CC men passade perfekt även i en 2-dörrars sedan.
    Har kört en liten runda idag och kan konstatera att bilen väcker uppmärksamhet.
    Mycket positiv sådan..

saabmicke
    Deltagare

@Krister K wrote:

2drs t16, läcker bil! Personlig åsikt; håll den så original som möjligt.
    Nu blev man ju sugen på 900 också…

Tack för input. Epitetet ”original” kan ju variera lite.
    Det skulle kunna innebära att bilen strikt skall hållas så som den en gång lämnade fabriken?

Eller:

Är det ok att eftermontera tidstypisk extrautrustning t.ex fälgar som fanns som tillbehör hos Saab
    1989?

Bilen är inte trimmad, originalfälgarna (plåt?) har ersatts med 16″ Aero fälgar som fanns 1989.
    Den vinröda plyschinredningen har också ersatts med oxblodsskinn. (tillval 1989)
    Är detta ”original” eller inte?
    Vita blinkers tror jag har kommit senare så här är jag väl skyldig till ett regelbrott i alla fall? 😉

Smaken är olika men jag gör gärna mindre modifieringar och avstår hellre de stora och spektakulära… 😀

saab putte
    Deltagare

Här går det undan 🙂 Läckert med nyrenoverat skinn, nu vill ja se en omgång nylackade stötfångare och kåpor. kommer bli pricken över iet det. En kromgrill vore nice med.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

turbocab
    Deltagare

Skinn är ju en klar förbättring, man sitter så mkt tightare i dom sätena, Saabarna skall ju köras och njutas LÄNGE! Andra fälgar ur Saabs sortiment är ju också ett positivt tillskott utan tvekan! En Turbo 1989 hade nog Chromgrill original men denna bilen är ju lite udda så kanske fick den inte det från början? Men det borde ju dit absolut, det är alltid ett lyft. Och lacka 6x plastdelar fram och bak nytt och fint i grått igen, sen kanske det är bra på utsidan? Återigen det där med Aeropaket – ett förbannat k—-l med lister och bucklig plast som inte passar om du inte har magiska krafter, så stanna där tycker jag. Kanske elhissar? Det är ju nice att öppna rutorna och ta in lite turbogurgel….

saab putte
    Deltagare

Just ja!

För några år sedan var denna bilen tillsalu på blocket, då satt det 9-3 spoilers på den fram och bak,såg förjävlig ut då, sen fick ägaren reda på vad det var för bil och då kom nog orginalstötisarna på. Kanske någon som har den bilden?

saabmicke
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Skinn är ju en klar förbättring, man sitter så mkt tightare i dom sätena, Saabarna skall ju köras och njutas LÄNGE! Andra fälgar ur Saabs sortiment är ju också ett positivt tillskott utan tvekan! En Turbo 1989 hade nog Chromgrill original men denna bilen är ju lite udda så kanske fick den inte det från början? Men det borde ju dit absolut, det är alltid ett lyft. Och lacka 6x plastdelar fram och bak nytt och fint i grått igen, sen kanske det är bra på utsidan? Återigen det där med Aeropaket – ett förbannat k—-l med lister och bucklig plast som inte passar om du inte har magiska krafter, så stanna där tycker jag. Kanske elhissar? Det är ju nice att öppna rutorna och ta in lite turbogurgel….

Kofångarna skall plockas av och lackas i grått precis som både Du och Saabputte föreslår.
    Finns lite sprickor att fixa också men överlag är de ok.
    Kromad list är på ingång medan grillen saknas.
    Vet inte om denna verkligen hade kromad grill, det är ju en snikis rakt av.
    Draget skall plockas bort och kanske kan man tänka sig elhissar också.
    Är det någon som vet om kablar finns fördragna till mittkonsollen eller måste detta dras fram dit där knapparna skall sitta?
    Turbogurglet kan man ju iofs höra genom att veva ner rutan på förarsidan så det är inget jätteproblem.

Utsidan är då långt kommen som sagt…
    Till vintern plockar vi ner bilen och fixar rosten som finns i hjulhusen bak plus ett litet hål strax under höger baklampa.
    Inget allvarligt men det skall givetvis fixas.
    Länkarmsinfästningarna är fina, den ena är reparerad medan den andra aldrig behövt åtgärdas.

Ett innertak hade inte heller varit fel….hänger inte mycket men det finns ett par hack och en liten reva
    Mvh
    Micke

saabmicke
    Deltagare

@Saab Putte wrote:

Just ja!

För några år sedan var denna bilen tillsalu på blocket, då satt det 9-3 spoilers på den fram och bak,såg förjävlig ut då, sen fick ägaren reda på vad det var för bil och då kom nog orginalstötisarna på. Kanske någon som har den bilden?

Vore kul att se… 😀

saab putte
    Deltagare

Japp, nu är ja inte hundra på om det var stötisar från 9-3 dock. Någon borde sparat bilden.

simona50
    Deltagare
    saabmicke
    Deltagare

@SimonA50 wrote:

http://www.carandclassic.co.uk/car/C372831

Testar vingarna…. 😉 😉

cabmange
    Deltagare

@Saabmicke wrote:

@SimonA50 wrote:

Testar vingarna…. 😉 😉

Du bara ett tips, de brukar sälja de 2 dörrars aeros i uk i delar, finns inte köpare till alla.

//MH

96GT
    Deltagare

@cabmange wrote:

@Saabmicke wrote:

@SimonA50 wrote:

Testar vingarna…. 😉 😉

Du bara ett tips, de brukar sälja de 2 dörrars aeros i uk i delar, finns inte köpare till alla.

//MH

Hur kan det vara möjligt… gjordes väl bara 2-300 st??

cabmange
    Deltagare

Och 2-300 st kan inte bli entuiastbil, 10-15 % på sin höjd, resten skall skrotas.

//MH

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng