900 t16 -84 ingen ström till bränslepump
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 t16 -84 ingen ström till bränslepump
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2015-02-02 19:41 av
longjohn61.
-
FörfattareInlägg
-
@SaabAero wrote:
Du kan ju alltid prova att flytta relät för signalhornet till bränsleavstängning och prova :wrench
Ser ju onekligen ut som du har ett bränslepumprelä i säkringsdosan så det är ju enkelt att prova ett annat även där.Kollade på en annan T16, oxå den från -84 men där satt inget i reläplats för ”bränslepump”. När jag tänker tillbaka så är det nog så att sist jag vart på detta så tog jag ett relä från en 900i -88 och satte i för att testa. Hade loss knäskyddet och tittade efter tryckvakten och jag tror att jag såg vilken det var, det satt iaf 2 st givare eller vad man skall säga med 1 slanganslutning samt två kontaktstift, den ena satt där inga kablar anslutna och den andra hade ingen slang ansluten, låg en larmdosa där oxå, tror jag får reda ut den härvan först slänga bort larm med dess kablar och se om det hjälper.
Reläerna vid passagerarsidan hittade jag och det klickar när man slår på tändningen 🙂Det borde vara ganska enkelt att mäta var du har spänning och på så sätt ringa in felet.
Osäker hur det är på just -84, dom är ju lite av prototyper, men på senare sitter det ett konstaktstycke under luftintaget som skarvar kablaget mellan styrenhet och säkringsdosan.
LH spänningsmatas direkt från batteriet (inga säkringar) och sedan går bränslepumpens matning tillbaka, via luftintaget och torpedväggen till säkringsdosan, via säkringen och sedan till pumpen.
Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta en schema till T16 -84 🙁Tryckvakten borde vara delvis i plast, ha 2 slanganslutningar och 3 vanliga flatstiftsanslutningar. Bara 2 stift används.
Tryckgivaren har 1 slanganslutning, är helt i metall och har 2 anslutningar med flatstift fastskruvade på givaren..
Känslan är att du borde reda ut tryckvakten och tryckgivaren.
Tryckvakten har samma kabelfärg på T16 och T8 så där kan du använda valfritt schema.
Tryckgivaren behövs endast för APC och utan den får du grundladdtryck@SaabAero wrote:
Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta en schema till T16 -84
hmm… köpte en verkstadshandbok på nån av alla utförsäljningar som är till 86. eller nått.. rätt säker på att 84 är med.
men var boken är däremot, det är en jävligt bra fråga 🙄
februari 2, 2015 kl. 00:10 #201444@SaabAero wrote:
Du kan ju alltid prova att flytta relät för signalhornet till bränsleavstängning och prova :wrench
Ser ju onekligen ut som du har ett bränslepumprelä i säkringsdosan så det är ju enkelt att prova ett annat även där.Ehhh… nej nej nej,
Om det sitter ett bränsleavstängningsrelä, vilket det nog borde göra, så är det ett special-relä så man kan inte prova att byta med nåt annat vanligt relä.
/ Kenth
februari 2, 2015 kl. 10:48 #200056Vid närmare eftertanke så sitter nog bränsleavstängningsfunktionen i LH.2.2-burken och det går isåfall en (blå?) tråd till den från tändningen/modulen. Samma som oxo går till varvräknaren samt finns tillgänglig i TSI-uttaget. Den kan du kolla isåfall.
Bränsle(avstängnings)relä sitter nog bara i T8orna…..
De e inte så att du skiftat plats på anslutningarna till pumpen och isåfall kör den baklänges ? Eller har dålig kontakt vid pumpen ? Jag har ett par gånger fått klämma till flatstiftskontakterna för att få bra kontakt.
/ Kenth
februari 2, 2015 kl. 19:41 #201459Du skrev att du hittade en ”larmdosa” betyder det att du har/haft larm på den?
Kan det vara det som spökar då?Mvh Nisse
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.