900 t16 -84 ingen ström till bränslepump

Forum Modellspecifika forum OG900 900 t16 -84 ingen ström till bränslepump

Detta ämne innehåller 20 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-02-02 19:41.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

askelius
    Deltagare

Tjena.

Har ett problem med en 900 t16 som inte får någon ström till bränslepumpen, hur är det med relä på dessa, sitter det i säkringsboxen eller på något annat ställe? Tittade där men blev inte riktigt klok detta…Kopplar man ström direkt på pumpen funkar den men inte via bilens kablar…
    Tacksam för all hjälp!
    /Askelius

morsole
    Deltagare

Du har inte problem med tändmodulen; om den är kass får inte pumpen nån ström…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

askelius
    Deltagare

Glömde tillägga att bilen går perfekt om man förser pumpen med ström, kanske kan tändmodulen strula ändå? Därav min tanke kring defekt relä 🙂

saabaero
    Deltagare

Relät sitter vid styrboxen, dvs framför passagerardörren.

askelius
    Deltagare

Aha så det är där det sitter! Stort tack! Får testa med annat relä 🙂

andreas1
    Deltagare

Kolla att det ej är tryckvakten som är sönder.
    Hade problemet på min o det var inte det första man tänkte på…
    Sitter under knäskyddet på förarsidan, bara koppla ihop kablarna utan vakten.

askelius
    Deltagare

Okej okej en till grej att kolla då! Tack! Det visste jag inte ens att det fanns en sådan 🙂 är det lätt att se vart den sitter när man lossat knäskyddet?

turbocab
    Deltagare

Du kan rycka loss kablarna till tryckvakten och bara bygla ihop dom, det är lättast. Förväxla inte tryckvakten med tryckgivaren nu bara. 🙂 Jag tror vakten är den som sitter undertill, det finns massor av bilder och tips om detta på forumen, sök om ”APC trim” eller nåt sånt så hittar du mkt info om detta.

Tryckvakten bryter strömmen till pumpen rakt av, den är alltså ”Normalt sluten” och lossar en kontakt på den så dör pumpen.

saabaero
    Deltagare

@turbocab wrote:

Tryckvakten bryter strömmen till pumpen rakt av, den är alltså ”Normalt sluten” och lossar en kontakt på den så dör pumpen.

Ska man vara petnoga bryter den styrspänningen till relät.

Mr_SunBear
    Deltagare

@saabaero wrote:

Gör de verkligen det på de tidiga modellerna? De kan även finnas i säkringsdosan. Kan dock missta mig.

M.Broberg
    Deltagare

@mr_sunbear wrote:

@saabaero wrote:

Gör de verkligen det på de tidiga modellerna? De kan även finnas i säkringsdosan. Kan dock missta mig.

det sitter där vid passagerarens fötter 🙂 kan med säkerhet säga det då det sitter där på min 84 T16.

saabaero
    Deltagare

@mr_sunbear wrote:

@saabaero wrote:

Hur det är på förserie T16 ska jag låta vara osagt men på MY84 sitter det på passagerarsidan.

Däremot T8 har relät i säkrngsdosan

Mr_SunBear
    Deltagare

@saabaero wrote:

Däremot T8 har relät i säkrngsdosan

Så var det, då har vi rett ut det.

askelius
    Deltagare

Tack för allas hjälp!

Håller på att felsöka nu, så här ser det ut i säkringsboxen, finns inget relä i bränsleavst. Eller pulsgivare, ska det se ut så här eller kan det vara så att någon tyckt sig behöva detta bättre tro? (Bilen står avställd och har gjort under lång tid så det skulle ju kunna vara att någon helt sonika behövt ett relä)…

saabaero
    Deltagare

Du kan ju alltid prova att flytta relät för signalhornet till bränsleavstängning och prova :wrench
    Ser ju onekligen ut som du har ett bränslepumprelä i säkringsdosan så det är ju enkelt att prova ett annat även där.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng