9000 Talladega vs Aero CC

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9000 Talladega vs Aero CC

  • Detta ämne har 99 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-30 23:13 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30903
    Per-Erik
    Deltagare

    riktigt snyggt – har funderat på detta själv eftersom rampen börjat blekna… jag har köpt färgen, men inte vågat försöka än 😉

    #30990
    norman
    Deltagare

    Omtoningen på min Talladega blev bra 🙂
    Klart värt att fixa om rampen börjat gulna

    #29001
    norman
    Deltagare

    Jag var upp till Bollnäs-Arbrå och köpte en ok begagnad T25:a för ett par veckor sedan.
    Speedparts har dock haft ”Tillgälligt slut”!? på packningssats artnr 11.5925 sedan dess och Biltema har även slut i Borlänge och centrallager (artnr 79760 som väl passar?) 😥
    Nu börjar det kännas prekärt då jag beställt ny bestid 9/9 😕

    Finns någon vänlig själ som har en sats liggande vore det toppen om jag får köpa den :CE
    Mvh Norman

    #29925
    norman
    Deltagare

    Äntligen har Aeron fått ny (bättre begagnad) turbo och den hade bra tryck vid provkörningen 🙂
    Det tog 6 veckor att få tag på packningssats men till slut fick Speedparts leverans.

    #32547
    norman
    Deltagare

    Idag blev det bilprovningen för Aero:n till slut.
    Det gick som smort ända tills avgasmätningen med CO 0,2 & 0, HC 210 samt lambda 1.01
    HC får vara max 100 så jag fick köra en motorvärmningsvända och mäta igen.
    Det hjälpte dock inte 🙁 och besiktningsmannen nästan ursäktade sig för att tvingas ge en 2:a (Han liksom jag ville gärna släppa ut denna klassiker med blankt papper)

    Vet någon vad hög HC kan bero på samt har bra tips på åtgärd(er)?

    Mvh Norman

    #32551
    Per-Erik
    Deltagare

    HC värdet ska tydligen bero på oljerester i förbränningsgaserna – är det länge sedan olja/filter byte? Kanske lite läck i ventiler?

    #32564
    norman
    Deltagare

    @Per-Erik wrote:

    Kanske lite läck i ventiler?

    Kan tyvärr vara så 🙁 då den gått 32k, för tändstift, olja/filter och luftfilter är bytta.
    Har Googlat ett par timmar och fått tips om några flera saker att kolla upp.
    Till saken hör att den går lite ojämnt på tomgång. ”Tappar bort” någon gnista på en cylinder ibland!?

    #31257
    norman
    Deltagare

    Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
    Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
    Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
    Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.

    #34254
    Karl Ask
    Moderator

    När jag har problem med HC halten på någon bil kör jag i K-sprit eller lite etanol.
    Med någon bil körde jag 40% etanol och alla värden blev 0,0. De kollade surt men de kunde inte göra något.
    Enkelt sätt att göra tills man löst problemet.

    #34258
    saabaero
    Deltagare

    @norman wrote:

    Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
    Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
    Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
    Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.

    Det verkar som du kan vara problemet på spåret där.
    Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna.
    Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.

    Min aero tappade komp pga dåliga ventiltätningar. Några tätningarna hade lossnat och satt på ventilskaftet så den tog ordentligt med olja.
    Olja rann ner i förbränningsrummet och ringarna koksade fast.
    Ringarna lossanade med WD-40 metoden och toppen blev utbytt => problemet löst 🙂

    #34273
    norman
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna. Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.

    Tack för tipset!
    Testade detta nyss och fick 11.0 kg på 2:an. Känslan är att den lider lite av båda sjukdomarna 🙁
    Är det redan ”kört” eller kanske STP;s eller Wynns ”mirakelmedicin” i oljan skulle täta vid ringarna tillräckligt ett tag till?
    Mvh Norman

    #34290
    saabaero
    Deltagare

    WD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå.

    1. skruva ur stiften
    2. fyll WD 40 i cyl så hela kolven täcks
    3. låt stå över natten och passa på att öppna oljepluggen under tiden
    4. kontrollera nivån av WD40 och efterfyll där det behövs (där nivån sjunker har du läckage)
    5. förhoppningsvis slutar det läcka efter 1-2 dygn
    6. sug ur all WD40 som inte runnit ner
    7. byt filter och fyll olja och ta nytt kompprov

    Även om ringarna lossnar och börjar täta (om det nu är det felet) så lär felet återkomma tämligen snabbt om du inte åtgärdar grundproblemet så det kan nog vara lämpligt att leta en frisk topp alt renovera den du har.

    #31469
    norman
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    WD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå…

    Jag testar just metoden på 2:an. WD40-oljan försvinner på bara några minuter så jag har sprutat i några ggr.
    Får se imorgon vad komptest och provkörning säger.
    Igår tog jag tåget till Borås och körde (42 mil) hem en 9000 2,3T-91 med TCS så jag har dubbelt av allt som kan behövas till Aeron.
    Ev. får Aero;n först låna ut ett par detaljer till den blå som vinterbil och sedan får Aeron ”1:a tjing på prylarna” i vår 😉

    #33370
    filbrun2
    Deltagare

    Du börjar få mycket 9000 nu 🙂 Ska du inte komma och hämta min Griffin -93:a också när du ändå är igång? Hoppas du får ordning på CC Aeron!

    #33306
    norman
    Deltagare

    @Filbrun wrote:

    …Ska du inte komma och hämta min Griffin -93:a också när du ändå är igång?…

    Kanske det 😛 , Nej eftersom jag även samlat på mig ett par LeBaron cabbar så är måttet rågat både för min fru, min tomt och mina tomtar … 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 100 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng