9000 Talladega vs Aero CC
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC
- Detta ämne har 99 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-30 23:13 av
norman.
-
FörfattareInlägg
-
Jag var upp till Bollnäs-Arbrå och köpte en ok begagnad T25:a för ett par veckor sedan.
Speedparts har dock haft ”Tillgälligt slut”!? på packningssats artnr 11.5925 sedan dess och Biltema har även slut i Borlänge och centrallager (artnr 79760 som väl passar?) 😥
Nu börjar det kännas prekärt då jag beställt ny bestid 9/9 😕Finns någon vänlig själ som har en sats liggande vore det toppen om jag får köpa den :CE
Mvh NormanIdag blev det bilprovningen för Aero:n till slut.
Det gick som smort ända tills avgasmätningen med CO 0,2 & 0, HC 210 samt lambda 1.01
HC får vara max 100 så jag fick köra en motorvärmningsvända och mäta igen.
Det hjälpte dock inte 🙁 och besiktningsmannen nästan ursäktade sig för att tvingas ge en 2:a (Han liksom jag ville gärna släppa ut denna klassiker med blankt papper)Vet någon vad hög HC kan bero på samt har bra tips på åtgärd(er)?
Mvh Norman
@Per-Erik wrote:
Kanske lite läck i ventiler?
Kan tyvärr vara så 🙁 då den gått 32k, för tändstift, olja/filter och luftfilter är bytta.
Har Googlat ett par timmar och fått tips om några flera saker att kolla upp.
Till saken hör att den går lite ojämnt på tomgång. ”Tappar bort” någon gnista på en cylinder ibland!?Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.@norman wrote:
Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.Det verkar som du kan vara problemet på spåret där.
Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna.
Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.Min aero tappade komp pga dåliga ventiltätningar. Några tätningarna hade lossnat och satt på ventilskaftet så den tog ordentligt med olja.
Olja rann ner i förbränningsrummet och ringarna koksade fast.
Ringarna lossanade med WD-40 metoden och toppen blev utbytt => problemet löst 🙂@SaabAero wrote:
Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna. Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.
Tack för tipset!
Testade detta nyss och fick 11.0 kg på 2:an. Känslan är att den lider lite av båda sjukdomarna 🙁
Är det redan ”kört” eller kanske STP;s eller Wynns ”mirakelmedicin” i oljan skulle täta vid ringarna tillräckligt ett tag till?
Mvh NormanWD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå.
1. skruva ur stiften
2. fyll WD 40 i cyl så hela kolven täcks
3. låt stå över natten och passa på att öppna oljepluggen under tiden
4. kontrollera nivån av WD40 och efterfyll där det behövs (där nivån sjunker har du läckage)
5. förhoppningsvis slutar det läcka efter 1-2 dygn
6. sug ur all WD40 som inte runnit ner
7. byt filter och fyll olja och ta nytt kompprovÄven om ringarna lossnar och börjar täta (om det nu är det felet) så lär felet återkomma tämligen snabbt om du inte åtgärdar grundproblemet så det kan nog vara lämpligt att leta en frisk topp alt renovera den du har.
@SaabAero wrote:
WD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå…
Jag testar just metoden på 2:an. WD40-oljan försvinner på bara några minuter så jag har sprutat i några ggr.
Får se imorgon vad komptest och provkörning säger.
Igår tog jag tåget till Borås och körde (42 mil) hem en 9000 2,3T-91 med TCS så jag har dubbelt av allt som kan behövas till Aeron.
Ev. får Aero;n först låna ut ett par detaljer till den blå som vinterbil och sedan får Aeron ”1:a tjing på prylarna” i vår 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.