9000 Talladega vs Aero CC

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2011 at 01:04 #30903

      riktigt snyggt – har funderat på detta själv eftersom rampen börjat blekna… jag har köpt färgen, men inte vågat försöka än 😉

        augusti 15, 2011 at 21:03 #30990

        Omtoningen på min Talladega blev bra 🙂
        Klart värt att fixa om rampen börjat gulna

          augusti 18, 2011 at 21:20 #29001

          Jag var upp till Bollnäs-Arbrå och köpte en ok begagnad T25:a för ett par veckor sedan.
          Speedparts har dock haft ”Tillgälligt slut”!? på packningssats artnr 11.5925 sedan dess och Biltema har även slut i Borlänge och centrallager (artnr 79760 som väl passar?) 😥
          Nu börjar det kännas prekärt då jag beställt ny bestid 9/9 😕

          Finns någon vänlig själ som har en sats liggande vore det toppen om jag får köpa den :CE
          Mvh Norman

            september 16, 2011 at 21:54 #29925

            Äntligen har Aeron fått ny (bättre begagnad) turbo och den hade bra tryck vid provkörningen 🙂
            Det tog 6 veckor att få tag på packningssats men till slut fick Speedparts leverans.

              september 20, 2011 at 18:41 #32547

              Idag blev det bilprovningen för Aero:n till slut.
              Det gick som smort ända tills avgasmätningen med CO 0,2 & 0, HC 210 samt lambda 1.01
              HC får vara max 100 så jag fick köra en motorvärmningsvända och mäta igen.
              Det hjälpte dock inte 🙁 och besiktningsmannen nästan ursäktade sig för att tvingas ge en 2:a (Han liksom jag ville gärna släppa ut denna klassiker med blankt papper)

              Vet någon vad hög HC kan bero på samt har bra tips på åtgärd(er)?

              Mvh Norman

                september 20, 2011 at 18:47 #32551

                HC värdet ska tydligen bero på oljerester i förbränningsgaserna – är det länge sedan olja/filter byte? Kanske lite läck i ventiler?

                  september 20, 2011 at 19:59 #32564

                  @Per-Erik wrote:

                  Kanske lite läck i ventiler?

                  Kan tyvärr vara så 🙁 då den gått 32k, för tändstift, olja/filter och luftfilter är bytta.
                  Har Googlat ett par timmar och fått tips om några flera saker att kolla upp.
                  Till saken hör att den går lite ojämnt på tomgång. ”Tappar bort” någon gnista på en cylinder ibland!?

                    oktober 23, 2011 at 19:10 #31257

                    Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
                    Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
                    Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
                    Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.

                      oktober 23, 2011 at 19:23 #34254

                      När jag har problem med HC halten på någon bil kör jag i K-sprit eller lite etanol.
                      Med någon bil körde jag 40% etanol och alla värden blev 0,0. De kollade surt men de kunde inte göra något.
                      Enkelt sätt att göra tills man löst problemet.

                        oktober 24, 2011 at 08:08 #34258

                        @norman wrote:

                        Tyvärr var HC-halten lika hög vid ombes av Aeron, trots att jag bytt tändstift (igen) samt tändenhet och lambdasond.
                        Mätte kompression idag: 11.8 10.2 11.2 12.5 kg… 10.2 värdet känns inte bra, nog dags för renovering/ny motor 🙁
                        Jag har iaf hunnit haft Aeron som bruks några månader men får alltså ställa av den snart.
                        Talladegan ska få vinterhjul inför besiktning 30/10 och jag hoppas den klarar sig utan större problem för jag räknar med att köra den hela vintern.

                        Det verkar som du kan vara problemet på spåret där.
                        Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna.
                        Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.

                        Min aero tappade komp pga dåliga ventiltätningar. Några tätningarna hade lossnat och satt på ventilskaftet så den tog ordentligt med olja.
                        Olja rann ner i förbränningsrummet och ringarna koksade fast.
                        Ringarna lossanade med WD-40 metoden och toppen blev utbytt => problemet löst 🙂

                          oktober 24, 2011 at 16:54 #34273

                          @SaabAero wrote:

                          Kan vara ventiler eller ringar som spökar. Gör om komptestet med en skvätt olja i cyl för att avgöra om det är ventilproblem eller ringarna. Med dåliga ringar får du ner förbränningsgaser i oljan och HC stiger.

                          Tack för tipset!
                          Testade detta nyss och fick 11.0 kg på 2:an. Känslan är att den lider lite av båda sjukdomarna 🙁
                          Är det redan ”kört” eller kanske STP;s eller Wynns ”mirakelmedicin” i oljan skulle täta vid ringarna tillräckligt ett tag till?
                          Mvh Norman

                            oktober 25, 2011 at 06:13 #34290

                            WD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå.

                            1. skruva ur stiften
                            2. fyll WD 40 i cyl så hela kolven täcks
                            3. låt stå över natten och passa på att öppna oljepluggen under tiden
                            4. kontrollera nivån av WD40 och efterfyll där det behövs (där nivån sjunker har du läckage)
                            5. förhoppningsvis slutar det läcka efter 1-2 dygn
                            6. sug ur all WD40 som inte runnit ner
                            7. byt filter och fyll olja och ta nytt kompprov

                            Även om ringarna lossnar och börjar täta (om det nu är det felet) så lär felet återkomma tämligen snabbt om du inte åtgärdar grundproblemet så det kan nog vara lämpligt att leta en frisk topp alt renovera den du har.

                              oktober 28, 2011 at 21:58 #31469

                              @SaabAero wrote:

                              WD-40 metoden är nog det enklaste att prova men du bör såklart utreda orsaken ändå…

                              Jag testar just metoden på 2:an. WD40-oljan försvinner på bara några minuter så jag har sprutat i några ggr.
                              Får se imorgon vad komptest och provkörning säger.
                              Igår tog jag tåget till Borås och körde (42 mil) hem en 9000 2,3T-91 med TCS så jag har dubbelt av allt som kan behövas till Aeron.
                              Ev. får Aero;n först låna ut ett par detaljer till den blå som vinterbil och sedan får Aeron ”1:a tjing på prylarna” i vår 😉

                                oktober 29, 2011 at 08:42 #33370

                                Du börjar få mycket 9000 nu 🙂 Ska du inte komma och hämta min Griffin -93:a också när du ändå är igång? Hoppas du får ordning på CC Aeron!

                                  oktober 29, 2011 at 09:52 #33306

                                  @Filbrun wrote:

                                  …Ska du inte komma och hämta min Griffin -93:a också när du ändå är igång?…

                                  Kanske det 😛 , Nej eftersom jag även samlat på mig ett par LeBaron cabbar så är måttet rågat både för min fru, min tomt och mina tomtar … 😉

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 100 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.