9000 Talladega vs Aero CC
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC
- Detta ämne har 99 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-30 23:13 av norman.
-
FörfattareInlägg
-
@norman wrote:
Jag testar just metoden på 2:an. WD40-oljan försvinner på bara några minuter så jag har sprutat i några ggr.
Får se imorgon vad komptest och provkörning säger.
Igår tog jag tåget till Borås och körde (42 mil) hem en 9000 2,3T-91 med TCS så jag har dubbelt av allt som kan behövas till Aeron.
Ev. får Aero;n först låna ut ett par detaljer till den blå som vinterbil och sedan får Aeron “1:a tjing på prylarna” i vår 😉Fortsätt fylla på. Ibland kan det ta något dygn innan dom släpper.
Glöm inte oljebytet innan du startar@Filbrun wrote:
Ok! 🙂 Strular TCS:en i din nyinköpte 9000 eller?
Nej, men ABS-pumpen och då lyser både ABS, TCS och (!) varningslampor.
Passar ABS-pump från en utan TCS? (Går lätt att få tag i för ca 500kr)
(Annars kanske jag måste låna från Aeron under vintern)@norman wrote:
@Filbrun wrote:
Ok! 🙂 Strular TCS:en i din nyinköpte 9000 eller?
Nej, men ABS-pumpen och då lyser både ABS, TCS och (!) varningslampor.
Passar ABS-pump från en utan TCS? (Går lätt att få tag i för ca 500kr)
(Annars kanske jag måste låna från Aeron under vintern)Pumpen är samma med/utan TCS.
Lär visst vara samma även på Ford Scorpio från samma tidsepok 😉Aeron;s komp på 2:an ökade från 10.2 till 11.2 efter WD40-behandlingen :AP
Glad i hågen bytte jag olja & filter och körde en vända, den kändes vassare!
Men på tomgång fladdrar den fortfarande på 900+-50 rpm och det bluddrar oregelbundet där bak så “det känns inte riktigt bra” 😳
HC-problemet är nog inte ok, men ombes.(sista försöket i år) är beställd om 2v.
Jag ska testa att låna tempgivaren från nyanskaffade 2,3 Turbon.
Tacksam för förslag på fler prylar att testbyta :CHIdag besiktade jag även Talladegan och fick 2:a på v.bakhjulslager och rostig h.fjäderbenstallrik.
Det är ju ganska lättfixat, men det var nära 👿 för höga avgasvärden även här men efter en extravända på 4000 rpm blev de OK :CE De flesta besiktningsmän är hyggliga!ja, många är trevliga… Jag var inne och besiktade min talla i förra veckan, sista saken innan vinteruppehållet (bruksar inte min på vintern ju), men fick en 2:a på lambda (0,97-1,03) som låg på 1,05… vi körde ett par varv runt bygget, men det hjälpte inte. Hittade dock felet tror jag, lite löst åtdragen fläns på dp:n så det pös lite avgaser där… ska in och ombesa nästa vecka…
Lycka till med ditt andra försök!
@norman wrote:
Aeron;s komp på 2:an ökade från 10.2 till 11.2 efter WD40-behandlingen :AP
Glad i hågen bytte jag olja & filter och körde en vända, den kändes vassare!
Men på tomgång fladdrar den fortfarande på 900+-50 rpm och det bluddrar oregelbundet där bak så “det känns inte riktigt bra” 😳
HC-problemet är nog inte ok, men ombes.(sista försöket i år) är beställd om 2v.
Jag ska testa att låna tempgivaren från nyanskaffade 2,3 Turbon.
Tacksam för förslag på fler prylar att testbyta :CHTrevligt att du verkar var en bit på väg !
Hur är statusen på lambdasonden ?
Kanske vore läge att prova en annan sond@SaabAero wrote:
Kanske vore läge att prova en annan sond
Redan gjort tidigare. Förutom WD40-behandlingen har jag även bytt tempgivare inför ombes idag men HC låg kvar på >200, så nu ställer jag av Aeron och jobbar vidare med detta i vår.
Grundproblemet är att den går lite orent och bluddrar på tomgång. Besmannen sa att den lät kamvässad, men kanske det är kamkedjan som sitter en kugg fel, så ventiler och tändning inte är helt överens :IDnovember 17, 2011 at 11:51 #34537@norman wrote:
@SaabAero wrote:
Kanske vore läge att prova en annan sond
Redan gjort tidigare. Förutom WD40-behandlingen har jag även bytt tempgivare inför ombes idag men HC låg kvar på >200, så nu ställer jag av Aeron och jobbar vidare med detta i vår.
Grundproblemet är att den går lite orent och bluddrar på tomgång. Besmannen sa att den lät kamvässad, men kanske det är kamkedjan som sitter en kugg fel, så ventiler och tändning inte är helt överens :IDHjälpte en kompis som hade bilverkstad en gång med en 2.3i cs som inte klarade HC värdet. Av med ventilkåpan och kjedjan var slak så jag sa att han skulle testa att hjälpa ut sträckaren lite. Varpå sträckaren klickade en eller två gånger så kjedjan såg bättre ut. Sedan klarade blien HC värdet och gick flera år… Har för mig att den gått ca 28-30k mil när detta gjordes som en nödlösning så det med kamtider kan ju vara intressant…
Min T16 og900 gick hyfsat vid köp för ett år sen, men helt hundra var den inte, det rasslade lite om den, avgasvärdena var ok dock. Hittade att insugskammen låg en kugg fel och att lilla pytte plastplutten som sitter på änden av fjäderna i kamkjedjesträckaren var borta. Detta gjorde kjedjan rasslig…. Så kanske värt kolla! När jag fixade dessa grejor bla så blev det änna en ny motor. Nån på STCS mumlade om att man kan lägga kammen en fel när kjedjan blir sliten eller för att fultrimma lite, naturligtvis med en del nackdelar också.
Motorn borde vara ganska rasslig om det är kamkedjan som är slapp.
Det är ju en enkel operation att mäta sträckaren så det är nog bra att göra samtidigt som kåpan lyfts.
Den lilla plastplutten i sträckaren är ju ganska lätt att tappa bort och lätt att missa om man inte vet om den.Tack alla för råden 🙂 Utan dessa skulle jag känna mig ställd, men nu finns flera fina uppslag, då jag tycker kedjan rasslar en del, främst med kall motor.
Troligen blir det först i vår som ventilkåpan åker av för nu är vinterkylan här och tiden räcker inte till, då jag även har några andra bilar att fixa med + fullt på jobbet och familj!? 😉
(Igår gick kvällen i garaget med att fixa svärfars 9000 CD)
Mvh Norman -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.