9000 Talladega vs Aero CC

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 9000 Talladega vs Aero CC

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 100 totalt)
  • Författare

Som framgår av bild var min Talladega minst sagt skitig efter vintern men idag tvättade jag den samt satte på orange blinkers samt Aerofälgar.
      Nu är den alltså i det orginalutförande som den levererades i slutet av 1989 🙂

mars 31, 2012 kl. 20:28 #38760

Trevligt med nytvättad bil… Jag kom ut till garaget i eftermiddags för att ta en liten tur i min nytvättade svarta, bara för att upptäcka att hyresvärden fått vår parkering sopad efter vintern, och hela garaget hade blivit damm fyllt… Bilen var grå… Så, tvätt, tork och sen, lite försenad, ut och åk!

april 1, 2012 kl. 07:54 #41726

Blev ett stort lyft med original blinkers & Aero fälgarna, och inte minst tvätten 😉

maj 19, 2012 kl. 23:16 #43839

Tallan fick vara med på SAAB-träff idag 🙂 men Aeron fick stå på hemma och 🙁
            Hoppas den får vara med snart igen.

juli 22, 2012 kl. 11:03 #45934

Nu har Tallan varit på SAAB-träff igen, denna gång i Hedemora 🙂
              Aeron står dock fortfarande avställd i det ”stabilt ostadiga” semestervädret som ger förkylningar ist.f meklust 🙁

juli 22, 2012 kl. 18:53 #45952

Trevligt att träffa dej och Talladegan, hoppas att vi ses på andra träffar framöver!
                Jocke och Emil med OG 900 88an. 😀

augusti 20, 2012 kl. 22:13 #46683

Skaffade nyligen en till röd 2,3T USA-”Aero”? som jag håller på att fixa.
                  Det har varit mycket :h :sad :ID :bh och :wrench men jag hoppas snart kunna provstarta den.
                  När/om :czy jag får igång den blir det rekond och polering. Smakprov nedan.

augusti 28, 2012 kl. 21:04 #46917

Efter mycket möda fick jag nyss igång ”USA-Aeron” 2,3T-91 och provkörde en vända 🙂
                    Den går dock lite ojämnt på tomgång och bluddrar lite 🙁
                    Verkar läcka lite avgas vid flänsen mellan turbo och böjen som jag ska försöka dra åt bättre imorgon.
                    Då den var ganska rensad i motorrummet har jag dragit några vaccumslangar enligt bild nedan.
                    Jag har inget bra facit då detta ser olika ut på mina fyra andra 9000 (Talladega-90, 2,3T-91:or med TCS samt 2,3t-95) ❓
                    Tacksam om någon kan påpeka ifall något ska anslutas på annat sätt och därmed kanske förbättra gången?

augusti 29, 2012 kl. 19:20 #46952

Spännande med en US-aero till :AP

Hoppas du får fin gång i den :wrench I Sverige lär dessa bilar vara ganska unika till skillnad från i usa, där denna variant på CC detta år var den enda i turbo rangen.

september 1, 2012 kl. 21:03 #47080

@SjuntorpsDaniel wrote:

Spännande med en US-aero till :AP Hoppas du får fin gång i den :wrench …

Den har fortfarande lite hög tomgång (ca 1300rpm) som pendlar lite. Ska byta vacuumslangar men om någon sitter fel lär det inte hjälpa 🙁 En ”facitbild” motsvarande den ovan skulle vara toppen 😛
                        Nu har jag iaf putsat upp den lite så den ser ok ut, men ska snygga till draget och byta lite detaljer som bakljusglas, framspoiler och bromskivor bak.

september 1, 2012 kl. 21:25 #47081

Lagom som man fått igång USA-Aeron 🙂 så sa Talladega upp sig i går kväll :sad
                          Gasade lagom på 2:an uppför när det smällde till och började skorra och den drog inte mer 😕
                          Fick rulla till P-plats och bogsera hem den idag.
                          Är det någon som har förslag på vad som är fel samt åtgärd ❓
                          Låda o koppling verkar ok, för när jag provar att lägga i 1:an/backen känns det rätt och vid dragläget på tomgång börjar den rulla lite. Men om jag ger lite gas och släpper mer på kopplingen kommer skorret igen och bilen stannar 😕

september 1, 2012 kl. 21:28 #47082

Inre drivknut?

september 2, 2012 kl. 05:47 #47086

Jag tror du har felet i lådan 🙁
                              Mellanaxeln är ett annat tänkbart fel. Det händer att den spricker i nån ände och rensar splinsen
                              Det ska mycket till innan det händer nått med en knut så det blir det fenomenet.

Du börjar såklart med att dubbelkolla allt på utsidan lådan innan du börjar riva bort lådan

september 2, 2012 kl. 05:48 #47087

@norman wrote:

Den har fortfarande lite hög tomgång (ca 1300rpm) som pendlar lite. Ska byta vacuumslangar men om någon sitter fel lär det inte hjälpa 🙁 En ”facitbild” motsvarande den ovan skulle vara toppen 😛

Verkar misstänkt att tomgångsregleringen går i Limp home.
                                Har du provat att göra en grundinställning av spjällhuset ?

edit:
                                Tycker slangarna ser ut att sitta hyffsat rätt.
                                Men kolla så slangarna är hela och den inte suger tjuvluft någonstans.
                                Det bästa vore att provtrycka hela insugssystemet från turbon och fixa alla läckor.

september 2, 2012 kl. 05:58 #47088

Förra helgen, på väg till Ring Knutstorp, i Talladegan, så small det till när jag växlade ur trean, på väg till fyran ut ur en rondell ( :race ). Jag tänkte att det var jag som var lite osynkad i min växling. Men när jag sedan kom till nästa rondell och skulle växla ner så hade jag ingen treans växel längre… ”Ny” låda, bytt och färdigt, så nu så är den på vägen igen. Den gamla lådan ska nu in på renovering, läggas på hyllan, färdig för nästa ras… för det lär ju hända igen 😉

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 100 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.