900an hänger ner vid vänster bakhjul
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900an hänger ner vid vänster bakhjul
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900an hänger ner vid vänster bakhjul
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har en 900i CC 5 dörrars från -93 som hänger ner ett par cm mer vid vänster bakhjul.För ett år sen bytte jag båda originalfjädrarna bak till leisjöfors förstärkta fjädrar (vilket gjorde stor skillnad för väghållningen men samma differens på höger/-vänster sida). Båda stötdämparna är så vitt jag vet original (svart/blå).
Vad tror ni det kan bero på när det är samma uppsättning på höger-/vänster sida?
Någon som har samma erfarenhet eller tips på vart jag kan börja kolla?
/Patrik
december 26, 2022 at 18:29 #499711Övre stötdämparfästet bortrostat?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Övre stötdämparfästet bortrostat?
Bra tips! Men vid tidigare okulär besiktning har det sett ganska rostfritt ut.
Kan det vara så att en stötdämpare som skakat i 34000 mil kan säcka ihop? I övrigt tycker jag att de fungerar, de gungar inte utan känns ganska stumma om man trycker till.
Eller kan det vara någon bussning eller liknande?
Attachments:
Sitter bärarmens infästning i bakaxeln som den ska ?
Attachments:
Nja sådär illa ser det inte ut som tur är. Både metall och bussningar är rostiga och fnöskiga men saker och ting verkar sitta på rätt plats i alla fall.
december 27, 2022 at 01:56 #499727Kolla kränghämmaren och dess bussningar också. Den, bärarmen och fjädern och dess infästningar är det enda som kan påverka bilens höjd. d.v.s. stötdämparen har inget med det att göra (om den nu funkar och är hel).
/ Kenth
Kolla kränghämmaren och dess bussningar också. Den, bärarmen och fjädern och dess infästningar är det enda som kan påverka bilens höjd. d.v.s. stötdämparen har inget med det att göra (om den nu funkar och är hel).
/ KenthTackar! Jag får se över närmare hur det ser ut egentligen med infästningarna 👍
december 27, 2022 at 12:38 #499730Ser ut som om du borde börja leta efter en bättre bakaxel. Fästet för bärarmen verkar vilja vara på väg att lossna från axeln
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
med
bra tanke men han får nog åka lååångt från Göteborg för att hitta en bättre.
siktar man på där bilen kommer ifrån, kriruna/Luleå, så kanske det går att finna.
har du lika många och stora underlägg/ovanlägg till fjädrana på bäggge sidor?
gummi grejjen på och underDet är inget jag lagt märke till men det borde varit samma uppsättning när jag bytte till nya fjädrar.
Får ta en extra koll där!En ny bakaxel skulle nog inte sitta fel med tanke på hur den ser ut idag.
Men som du skriver Broberg så växer de inte på träd här i södern. (Om någon har tips tas de varmt emot! :)) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.