900I 16v -89 Ingen soppa
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900I 16v -89 Ingen soppa
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900I 16v -89 Ingen soppa
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-16 09:23 av mattias e.
-
FörfattareInlägg
-
Bytt pump, som var helt död. Men ingen kräm till pumpen; kollat relän och säkring. Kollat jordpunkter i lyftöglan, lmm, vevaxelgivare, box. Bilen har EZK.
Tydligen går ingen signal från boxen till spridarna. Startar på startgas, men inte med tvångskörd pump.
Någon som har en bra idé?
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
februari 4, 2014 at 11:19 #57913Hej!
Några förslag:
– Hör du att pumpen går?
– Är tryckregulatorn OK?
– Har du mätt om spänning går till spridarna när startmotorn går?MVH/Gunnar
Har manometer jag kopplade in på bränslet, så trycket är ok…
Den har varit i gång och gått ett antal mil för att sen lägga av, efter några timmar ute i kylan.
Nytt batteri installerad och nu går vi vidare; bra tips med att mäta på spridarna; fick ett annat tips om att spridarna ibland kortsluter och då kommer det inte heller fram nån soppa.
Det är säkert något som hindrar pumpen från att gå; det kan ju vara en hel del; men vi jobbar metodiskt vidare!
Lät bra, eller hur?!
Tack så länge!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
februari 5, 2014 at 18:22 #71685om den startar med startgas men inte med tvångskörd pump så kulle jag kolla om LH-boxen får signal från EZK systemet.
kolla om reläerna är hela, möjligt att ena tagit stryk av en dålig pump.
eller testa med en annan box.kolla först så att spridarna är ok, mät motståndet,
koppla 12v direkt på spridarna och se om dom öppnar (klickar)Ägaren och jag ska under helgen göra en insats med diverse mätningar och tester; bl a så rengör vi tanken, då jag vet att det ofta ligger METALLSPÅN i botten; ingen bra kombination med dyra pumpar.
Hade en bil där pumpen gått 2 ggr på ett år; efter rengöring av tank har den gått klanderfritt.
Bra tips med relä’na; dem byter vi.
Tackar ödmjukast för råden jag fått!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Har två givare på denna bilen då den ena (original) vilar och jag använder en turbofördelare med inbyggd hallgivare för att kunna justera tändningen, bilen går på etanol.
Det lutar mera åt relä hållet tycker jag; möjligen jordpunkterna, ska gå över dem alla nu denna gången.
Lovar att rapportera vad vi tror felet var!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Hade problem med en likadan bil och årsmodell. Pumpen vägrade gå. På den bilen var det bränslepumpsreläts jordning genom boxen som inte fungerade (fel i boxen). Nu stämmer väl inte felsymptomen med den bil du håller på med som tydligen inte går med tvångskörd pump, på min bil gick pumpen och bilen fungerade när man tvångskörde den med direktel eller om man drog en kabel från pumpreläts jordanslutning direkt i karossen. När jag felsökte min bil googlade jag på boxens Bosch-nr och fann ett företag som renoverade dessa boxar och enligt dem var det här felet med utebliven jordning (och även andra fel) inte helt ovanligt.
/Kjell-Åkefebruari 7, 2014 at 20:24 #75970är EZK systemet igång och driver insprutet?
eller har du kopplat tändmodulen till LH-boxen?
jag skippade EZK och koppla från pin 7 på modulen till pin 1 i boxen
Kan uppdatera statusen efter förra helgens mekande.
Tog ut och provade med andra relä samt mätte upp jordpunkter, allt OK, även med de gamla reläna.
Vi konstaterade att den ”nya” pumpen också lagt av, gick inte vid direktkörning med 12V. Så en annan pump lyftes över från en reservdelsbil och bilen startade, men på tre cylindrar, precis som den började göra två mil innan pump nummer två la av.
Men med de gamla stiften som byttes ut i samband med att första pumpen stannat går bilen som den ska igen. Så mycket för att man satte fina Bosch-stift istället för Biltemas :duck
Nu har bilen fungerat utmärkt i en vecka, även vågat mig på att ta den på långtur till jobbet i veckan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.