900i -88 (mormors bil) fix och smårenovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900i -88 (mormors bil) fix och smårenovering

• Detta ämne har 48 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-01 09:30 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    oskarforsberg
    Deltagare

Hej!

Nu har jag äntligen tid (nja) och råd (nja, mer än tidigare) att spendera på bilen. Jag hade en 95tt tills nyligen och då blev tyvärr 900an slitbil och dessutom fanns det ingen tid över för att ta hand om den.

Först ska jag berätta lite om bilen. De som känner mig vet att detta är en mycket speciell bil för mig, för andra är det bara en vanlig 900i 2dr med liten motor och INGEN extrautrustning alls, förrutom dragkroken då.
    MEN, mammas familj kommer från Trollhättan och där jobbade mormors bröder och farbröder på Nohab, en del av mammas kusiner och ingifta släktingar har också jobbat, byggt och drivit SAAB så detta märke är lite speciellt också av den anledningen. Mormor och morfar köpte denna bil nästan ny på våren 88a. Det är en 88a men enligt vad jag fått fram så är den byggt (antagligen på Valmet iof) oktober 87 och det finns något datum där som bara är några dagar efter min födelsedag samma år. Efter att morfar dog 97 så fick mina föräldrar bilen (de hade en 900 5dr då också) och jag växte upp i den på hemmaplan. Sedan lärde jag mig köra i bilen och när det var dags för skrotning så fick jag den instället, om jag kunde fixa den.

Så den har varit med mig överallt och jag tycker fortfarande det är den skönaste bilen att köra och åka i. Men den har fått gått som musikertransport med mycket utrustning, tidiga mornar och sena nätter, sommar och vinter mm. Nu är det dock dags att förpassa den till finbilsparkeringen. För att få lite eld i baken har jag bokat in en resa med mormor till hennes hemstad Trollhättan 5-7 juni, oj då råkade det vara saabfestival då, hoppas det 😉

Och då kan vi inte åka ner i en skruttig gammal bil så här är den mest akuta att göra listan:

Takräcke
    köp slangar

Puts +wax +fönstertvätt +damsugning och städ

Högtalare +stereo
    Har en snygg kassetbandspelare med tillhörande saabkassetfack.

Rostlagning
    Beställ färg

Läckage baklucka
    Svart silikon

Rostprevention
    köp rostskydd biltema?

dörrar (köp nya)
    framskärmar
    hjulbågar
    tanklock

+övrigt

Innertak
    Beställ taktyg från saabklubben +lim

SAABemblem
    beställ

hatthylla

Byta växellåda och koppling

Besiktning

Byta avgasrör

gjorde jag i förrgår

Nu ska här arbetas!

Mer bilder kommer när jag vågar visa upp den 😉

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Janne Hagnell
    Moderator

Härligt! Vi ses i Trollhättan!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Kul!
    Kolla tråden på min 90 hur jag byggde en hylla där högtalarna inte syns. Eller du kanske är ute efter en orginalhylla..?

pirre
    Deltagare

Jo bild vill vi se 🙂 har nästan samma historia, fick farmors 900i-86 när hon och resten av släkten tyckte den var för gammal att laga. Den köpte dom ny hösten 85 så man har åkt en hel del i den när man va yngre. Ska bara laga rost i stötdämparfäste bak och skärmkant fram…sen besiktning.

Janne Hagnell
    Moderator

Om man bara har en relation till bilen så spelar dess coolhetsfaktor hos andra ingen som helst roll!

96 V4 1975 ”Bollen”

oskarforsberg
    Deltagare

Så var på besiktningen nu på morgonen och har fyllt på listan lite grann!

Bromsrör främre skall bytas (är de ca 3dm som går mellan bromsoken och någon infästning, iaf vad jag lyckades se på lyften)

Kommer några bilder här också, har medvetet valt att inte få för skarpa så jag slipper skämmas för rosten. Jag blir lika deprimerad varje gång jag ser det!

Någon som kan rekomendera ett bra ställe i Uppsala/Stockholm som fixar svetsning, rostlagning lack mm? Alla jag frågar runt om i Uppsala säger att det finns inget bra ställe här…

Jo, sen skall jag äntligen sätta fast ratten (åker ut och in) jag fick något bra tips på det här på forumet för några år sedan, sen blev det liggande. Har också förstört tungan på växelspaken tack vare det men nu har jag lite bättre verktyg och idéer för att kunna fixa det!

2015-05-11-18.55.36

2015-05-11-18.55.45

På vägen hem från besiktningen fick jag se denna!!! Fantastisk bil 😀

2015-05-12-08.28.22

900i 8v -88 finbil

Bilagor:
    oskarforsberg
    Deltagare

Bilderna kommer i jättekonstig ordning, men ni fattar nog vilken som är min och vilken jag sett på gatan…

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Moderator

Ha! Ratten på vår 900 Bengta (salig i åminnelse) gick också ut och in någon cm, men bilprovningen märkte det aldrig…

96 V4 1975 ”Bollen”

M.Broberg
    Deltagare

Den var ju riktigt stilig! fälgarna hade kunnat göra sig med lite puts och ett par centrumkåpor.

Regin
    Deltagare

Hehe, gillar skylten på 99’an 😀

Lite före sin tid ………. 🙂

oskarforsberg
    Deltagare

Jag har TRE centrumkåpor!! Så det blir utan, däremot har jag ett par aerofälgar som jag skall byta till. Men det var bättre däck på de som sitter på nu så jag tog dem till bilprovningen..

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Moderator

Man har ALLTID en strumpa och tre navkåpor! Naturlag!

96 V4 1975 ”Bollen”

oskarforsberg
    Deltagare

Okej, så hade bara tänkt ta det lungt ikväll men kunde inte hålla mig utan provmonterade takräcket från min gamla (nu sålda) 95tt.
    Upptäckte att 900 är något bredare, var på gränsen att det passade.

saabtakräcke

Vet eg inte om jag tycker det blev snyggare men men…

900i 8v -88 finbil

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Mja, lite fel stil, kanske?

96 V4 1975 ”Bollen”

oskarforsberg
    Deltagare

Så idag har jag försökt ge mig på rosten. Tagit mycket tid osv. tyvärr blir resultatet ganska dåligt. Jag är otålig och lite slarvig när det kommer till sådana här grejor..

Gett mig på att försöka byta förardörren också. Nederdelen på båda dörrarna är som bara stora hål… Försöker lista ut hur jag kan dela på dörren så att jag kommer åt att sätta in en ny ruta, byta cylinder osv.
    Är det någon som har svaret eller har sett en tråd om det någonstans skulle jag bli överlycklig om ni berättade!

Övriga frågor:

Hur får jag bort hjulbågelisterna utan att förstöra något?

Hur får jag bort sidolisterna [de stora feta svarta] utan att förstöra något?

Det är mycket rost som gömmer sig där…

900i 8v -88 finbil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng