900i -88 (mormors bil) fix och smårenovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900i -88 (mormors bil) fix och smårenovering

• Detta ämne har 48 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-01 09:30 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    oskarforsberg
    Deltagare

Så här såg det ut idag då, och hrmm…. ja den lilla golfen är också min, den är numera ’bruksbil’ fast jag hade som projekt från början att jag skulle
    lägga så lite pengar som möjligt på att fixa den. Så blev det inte exakt så heller…

2015-05-14-15.20.34

Nya dörren ser rätt så bra ut, en buckla bara, men den gamla dörren har många bucklor.

ny-dorr

Slipat, grundat och målat. Nya färgen är rätt så mycket mörkare men kanske funderar jag på, går det att våtslipa med fint papper och efter polering så kommer det inte märkas så mycket?

ny-dorr-efter

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Är inget fan av takräcket själv, känns liksom fel

sen byta dörr för den e rostig! Man lagar ju såklart allt oavsett hur jävligt det är! så jag gjorde iaf..

oskarforsberg
    Deltagare

Det är klart att jag helst skulle laga dörren, men har ingen möjlighet att svetsa eller lacka så det blir snyggt och bra själv, så tog en enkel utväg som får fungera tills vidare.
    Upptäckte när jag gjorde detta anledningen till att fönstret har varit så svårt att få upp och ner. Mekanismen satt i princip helt lös inuti dörren, en j-a massor med rost där!

2015-05-16-17.20.52

Lite tvätt och puts bara… Var intressant att byta dörr, lite trixigt att passa in den så den öppnar och stänger perfekt. Men annars var det mycket lättare än jag trodde.

Som synes är inredningarna på de båda sidorna olika, går såklart att använda orginalet på förarsidan också, men tyget är helt sönderrivet så innan jag hittat något att ersätta det med så håller jag kvar denna ”nya” dörrsidan. Tycker också den är skönare, kanske är någon som sitter på en sån dörrsida till passagerarsidan?

2015-05-16-17.17.52

2015-05-16-17.17.48

900i 8v -88 finbil

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Blev ju kalas med ny dörr!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

M.Broberg
    Deltagare

jo det blev fint 🙂

oskarforsberg
    Deltagare

Idag (och igår) har jag bytt främrebromsslangar och luftat systemet och sedan åkte jag till besiktningen och nu är jag fri igen 😉

Hur ser det ut? Jag gick ju igenom besiktningen, men har ingen aning om jag gjort ’rätt’ och det kommer hålla. Första gången jag hållt på med bromsar, dock var det lättare än jag trodde.

Tyvärr på vf som synes var jag lite dålig på att få loss slangen och det hann läcka ut en del.

Fortsatt jobba med rosten också, sen nya hjul och däck, lite underredsbehandling, tvätta ok och måla, installera ny (gammal) stereo, hatthylla, emblem, innertak, sedan tvätt, vax mm. så är jag redo att åka till trollhättan… :/

2015-05-26-11.17.37

900i 8v -88 finbil

Bilagor:
    oskarforsberg
    Deltagare

Nu sliter jag här för att få den i respektabelt skick till Saabfestivalen. Avgång, fredag em.

Hur kan jag få loss listerna på sidorna utan att förstöra clips och liknande?

Fönsterlisterna jag bytte sitter inte fast ordentligt utan har lossnat igen, någon som har bra tips om hur jag får fast dem ordentligt?

Tack!

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Moderator

De listerna är väl limmade? Åtminstone är de högst upp på framskärmarna det, de monterade jag.

96 V4 1975 ”Bollen”

M.Broberg
    Deltagare

sidolisterna är limmade/tejpade.

oskarforsberg
    Deltagare

Altså de stora svarta, breda listerna med ”krom” på?

900i 8v -88 finbil

kg70
    Deltagare

De breda listerna sitter med dubbelhäftande tejp. Du kan t.ex. ”såga” loss dem med fiskelina.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

oskarforsberg
    Deltagare

Tack K-G!

Har inte varit lätt nu med altderles för mycket jobb och sen en lite väl entusiastisk lista att göra färdigt innan saabfestivalen. Har försökt montera en Clarion orginalstereo, men vet inte ens om den fungerar samt saknar rätt kontakt? Så åkt runt och letat kontakter… Rostlagningen har gått långsamt, regningt som tusan i uppsala senaste tiden. Så istället har jag försökt fixa det där med ratten som åker ut och in, samt byta blinkersspak eftersom den gamla är trasig. Den nya har också farthållare, men med en extrafunktion på, tror ni det går för sig? Mätaren i den bilen stod på 67tusen mil!? Kan det stämma, dessutom var den ganska rostfri.

Sen tittar jag på bilder på allas andra bilar och tänker att näää nu ger jag upp den här rostiga gamla bilen och köper ett sj kort eller i alla fall en ny toyota aygo eller nått..

Nämen, bara försöka fånga den sista lilla energin och i alla fall tvätta, vaxa och damsuga bilen så den blir trevlig att åka i ner mot Trollhättan på fredag. Jag är mest intresserad av att kolla reservdelar och marknader, samt se andras fina bilar. Hittar inget program om detta, men det verkar ändå vara ett par som skall dit och sälja grejer?

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Moderator

Om man kan tänka sig att byta en Saab mot en Toyota då är det riktigt, riktigt illa…

96 V4 1975 ”Bollen”

oskarforsberg
    Deltagare

haha ja det håller jag med om att det ser ut så! men är bara så otroligt slutkörd av jobb och grejer och är lite besviken på mig själv att jag inte fick bilen i det skicket jag ville lagom till saabfestivalen. sen att den kanske ser ut som en rishög i andras ögon gör mig ingenting, i mina ögon är den en oersättlig pärla. dock är det som sagt några grejer kvar som jag hade velat få igång…

polarna brukar skoja med mig och säga, varför kan du inte bara köpa en NY bil som funkar HELA TIDEN. en aygo eller nått som inte drar så mycket soppa.. jag brukar svara att det finns ingenting i bilvärden som gör en glad på samma sätt som att sitta bakom ratten i en saab. vilken saab det än är, och halva grejen med att ha bil är ju att få ha något att mecka med ibland 😉

900i 8v -88 finbil

Janne Hagnell
    Moderator

Jovisst kan du köpa en Aygo. Men är du bara ute efter att ha tråkigt är det bra mycket billigare att se på färg som torkar.
    😉

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng