900S på E85

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900S på E85

• Författare

Hej! I måndags etanolkonverterade jag min 900S med boch 431:or och bränslechip från speedparts. Jag vet att det är många här som kör/har kört på etanol och skulle gärna få lite tips på hur man nu sköter bilen bäst.

Jag vet att vi hade en lättelång tråd om etanol på det gamla forumet men nu kan jag inte hitta den? Är det någon som vet om den finns kvar?
      Hur som helst vet jag att folk körde med lite olika tillsatser i etanolen för att smörja soppapump och spridare och folk byggde vattenfällor för vevhusvent och kallstartsanordningar och allt möjligt så tips mottages tacksamt!

Sen undrar jag va ni som kör etanol använder för motorolja och hur ofta byter ni? Jag kör på Magnatec 5W40 just nu för jag kom över en dunk billigt, tänkte köra på den ca 500 mil innan jag byter, planerar även att byta soppafilter inom kort.

Sen har jag sett att mina tändstift är väldigt vita! den verkar gå snålt. Bör man kanske öka soppatrycket lite så den får lite mer soppa?

Mvh Eskil

mars 4, 2015 kl. 18:55 #202239

Bra ide’ 🙂
        Kul att så många är intresserade av att köra på etanol

Jag kan börja med
        Vatten-oljefälla på vevhusgasen
        Några har haft problem med igensatta spridare har jag förstått. Vet dock inte om detta är ett allmänt problem ❓

I alla fall…
        Från ventilkåpan går dels en smal slang (med en backventil) direkt till insugn.grenröret, dels en 13 mm slang till turbons insug.
        För att då få vattnet och oljan att kondensera borde man kunna sätta en burk nånstans där det är lite svalare (under kupe’luftfiltret) dit man leder gaserna från ventilkåpan. Ut från burken har man 2 ansluningar, en grov och en smal, som kopplas in på ordinarie slangar.
        För man borde väl kunna ta hand om både vattnet och oljan i samma fuktfälla ❓ Och tömma manuellt då och då, eller blir det stora mängder ❓

Tänker jag rätt…..eller….. :IWS ………… :TY

F.ö. använder jag en bränsletillsats: SI-Alcohol, fabrikat Red Line. Lär ha smörjande egenskaper.
        Men jag tror det redan finns en tråd som diskuterar detta.

mars 5, 2015 kl. 08:11 #202255

Angående bränsletrycket – det är inget vi brukar ändra på dessa bilarna och du har redan 3 bar. Dessutom – din bil har lambdastyrning, så ett ökat bränsletryck kommer systemet kompensera för med kortare spridartider.

mars 5, 2015 kl. 13:08 #202262

9-5ans oljefälla som Popeye har instruktion på hur man motnerar funkar kanon på min.

mars 5, 2015 kl. 23:35 #202275

Tack för svaren! Det får bli till att knåpa ihop en oljefälla snart då. Om någon har en bild på hur det ska se ut skulle jag gärna vilja kolla på den för lite inspiration 🙂 Jag kör också med SI-Alcohol i bränslet för smörjning 🙂

Fler tips mottages tacksamt! Ingen som vet vad som hände med den gamla etanol-tråden?

mars 13, 2015 kl. 14:59 #200860

Hej igen! Nu har jag varit och besiktigat bilen på etanol!

Alltig gick bra utom avgasvärdena, som vanligt på denna bil :/

CO: 0,6 (0,5)
                HC: 165 (100)
                CO2500: 1,3 (0,3)
                LAMBDA: 1,04 (0,97-1,03)

Värdena är också hemskt ostabila och ändras hela tiden och min lambdamätare från biltema som mäter signal från original lambda verkar tro att den är en vindrutetorkare och far mellan rich och lean hela tiden. Ska den göra så eller har jag något fel på lambdaregleringen? Kanske dags för ny lambda?
                Så här ser det ut på lambdamätaren när bilen är igång, på tomgång justerar den långsammare och nålen går ännu längre ut i rich/lean-fälten.

https://www.youtube.com/watch?v=__hjLXfgkyA

Jag kan tillägga att jag kör med 3 tums avgas och biltemas 3 tums sportkatt som kanske inte renar helt 100 eller kanske rentav inte alls? eller har jag för högt flöde genom katten så den inte blir varm? Den håller ca 100 grader på utsidan upmätt med ir termometer.

Vad ska jag göra nu?

Tror ni der hjälper att sätta tillbaks original avgasrör och kat eller är värdena för höga för att katen ska avhjälpa problemet?

Mvh /Eskil

mars 13, 2015 kl. 16:09 #200519

Sänk tändningen en aning, då får du ner avgasvärden på bilen. Några grader eller tre…

Ställ upp sen efter bes.

Dags rengöra spridarna kanske? Sitter där klägg på dem, runt spridarhålen, får du den aldrig genom Bp

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

mars 13, 2015 kl. 16:33 #184539

Hej läste igenom tråden en gång till.
                    Har själv haft en 900s som jag har besiktigad med E85 dock org avgas system men med 431 or och en tändning på 20 gr

Som jág fattar har du ett bränsle chip ? behövs det? jag hade inte det och min var inte heller en org 900s men en FTT med röd box och ic.

Mina avgas värden var lägre en med BF95 och jag tillsatte nån blandning av det morsole gör för att smörja det hela lite 😉

Mvh Nisse

mars 13, 2015 kl. 17:00 #202419

Som Nisse säger så bör du nog ta bort chip’et när du besiktigar bilen. Så om du gör det samt ställer ner tändningen kommer bilen säkert att åka genom nålsögat…

Mvh Johannes

mars 17, 2015 kl. 17:18 #202471

Du bör kolla tycker jag varför du har lambdavarde på 1.04 din bil går snålt/har läckande avgassystem.

Varför din lambdamätare ändrar sig kan ju bero på att systemet försöker justera för något som är fel. Du har inga läckande slangar trasig luftmassemätare.

mars 17, 2015 kl. 17:32 #202473

Hej! Nu gick bilen igenom! Jag monterade original avgassystem och original chip, sedan blev värdena bättre än någonsin! 🙂

CO: 0,0 (0,5)
                          CO2500 0.0 (0,3)
                          HC: 37 (100)
                          LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Nu hade jag tänkt att trimma tillbaks bilen igen men i går så gjorde någon pundare inbrott i bilen och snodde tryckrören, luftfiltret och pysventilen.
                          Är det någon som har ett bra recept på tryckrörsbygge till en 900S md 9000 IC? Jag plockade ihop det jag trodde jag skulle behöva på do88, det gick på typ 1700 spänn. Finns det något billigare sätt? Fattig student :/

mars 17, 2015 kl. 21:36 #200982

Inte varade turen länge för dig?

Men kör utan ic ett tag så har du bil i alla fall; bättre utan ic o bes än ingen bil alls!

mvh Johannes

mars 18, 2015 kl. 07:27 #202482

Grattis till besiktningen – och beklagar pundaren. Ett tips kan väl vara att inte sätta tillbaka bränslechippet. Det har nog ingen vidare effekt när du kör E85.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.