96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Detta ämne innehåller 309 svar, har 50 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-11 21:45.

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #58267

    @lustgasen wrote:

    Testa tanka upp den några liter till. Låter pumpen som en hackspett går den ju torr, eljest får du väl lossa på röret vid pumpen och suga fram bensinen.
    Glöm inte oljan 🙂

    Jag log lite när jag läste ”Glöm inte oljan” Ändå så var det nästa det som hände :bh

    Tankade i 8 liter – fortfarande hackspett.
    Lossade röret vid pumpen och försökte suga fram bensin -inget resultat.
    Det går att blåsa i röret.

    Är det bara till att tömma tanken och se vad som har hänt? Det måste finnas någon form av rör som går ner till botten med ett filer eller någe liknande…. som kanske inte finns längre

    JP

    #58276

    Lustgasen
    Moderator

    Hmm, jo en sista grej du kan väl testa är att sätta en luftpip från kompressor (typ sådana man har att rengöra allehanda pillemojer) och trycka lite lätt i bränsleröret, ev kan tanklocket vara borttaget så luften kan komma ut, är det då skit så kan det ju lossna i röret, dock så är det väl som så att då har du skiten kvar i tanken istället. Så bäst är väl att rengöra det från grunden…

    #58283

    Dicst
    Deltagare

    Ingående filter på pumpen tätt?

    #58312

    Både Dicst och Lustgas har lett mej rätt :hug :hug

    Prövade att blåsa med tyckluften lite lätt från det lossade röret vid bensinpumpen och det bubblade så trevligt i tanken. Har ingen bakskärm ännu varför jag bara har en trasa i tankröret och där pyste luften ut. Det var väl någon skit som satt i änden av röret i tanken tänkte jag (med en viss tvekan eftersom bensinen jag tappade ut innan jag monterade tanken var helt ren och klar). Sög i bensinröret och direkt kom det bensin. YES!!! Kopplade snabbt på röret på bensinpumpen och gick ut till bil nr 2 för att låna batteriet.
    När jag gick in i garaget igen så kommer en välbekant doft över mej. Blev det så mycket bensingaser i garaget bara för att jag blåste lite tryckluft i tanken?
    Men vad är det för rännil från SAABgolvet? Pölen blir snabbt stor och det är bensin i ena vecket inne i bilgolvet.
    Läckan var lätt att hitta. Till höger om pedalstället rinner det med bra tryck. :bh
    Fram med en polygrip för att knipa åt röret. Har jag tappat all kraft i näven? Det var inte enkelt attknipa ihop det, fick tag på en rörtång och tryckte ihop men lik förbaskat så rinner det bensin. Nu börjar luften bli tjock i garaget och jag måste få ut bilen. Upp med garage dörren och inser att nån i familjen har parkerat i carporten. I i huset o tjoar lite så bilen kommer bort, och bensinen rinner…
    Till slut är SAABen ute i carporten och jag måste få av röret, SNABBT. Avbitartången räckte inte till och jag offrar en plåtsax med utväxling. Då fick jag av röret och det gick att böja upp så änden kommer högre än tanken. Det är trotts allt ca 10 liter i tanken.

    Jag hade alltså ett rostig bensinrör. Rosten hade bildats på undersidan av röret, den delen som var bakom den uppböjda golvplåten och innan torpedväggen. Där var det massor av skit kring röret och framför allt på undersidan. När jag grejat så har röret fått en spricka i rosten och läcker. Här togs det in luft när jag körde pumpen eller försökte suga fram bensinen. När jag blåste med tryckluften bakåt så blev det lite övertryck i tanken och bensinen rann fram i röret och kom direkt när jag sög. Och det fortsatte när jag skruvade på röret på pumpen eftersom hålet låg under bensin-nivån i tanken.

    :ROLF Till er som har lite roligt åt andras… Jag bjuder på detta. :ID

    Det kan vara så att andra har rostiga bensinrör…

    Efter helgen så skarvar jag i en bensinslang. Sen hoppas jag att få höra djungeltrumman.

    JP

    #58319

    Dicst
    Deltagare

    @JohnnyPuma wrote:

    …Efter helgen så skarvar jag i en bensinslang. Sen hoppas jag att få höra djungeltrumman…

    Nej för helv-te! 😮 😯
    Byt hela skiten ända bak från tanken. Gammalt mög-stålrör är inget att lita på. När ska du annars göra det? Efter att bilen brann upp och huset brann ner?? :WH

    Köp bränslerör i koppar och såga av gamla nippeln närmast tanken. Borra ut stålskräpet och löd ihop. Trä först röret hela vägen genom bilen bakifrån och fram, skruva sedan fast röret i tanken. Böj till det sista och löd nippeln i motorrummet, alternativt skarva med slang framme i motorrummet (för du kommer ändå vilja byta bränslepump om ett par veckor när du tröttnat på den gamla som dummar sig).

    Gjort på en förmiddag. Vill du bara ut och provköra kan du köra med en PET-flaska i motorrummet, mycket säkrare.

    #58321

    @dicst wrote:

    @JohnnyPuma wrote:

    …Efter helgen så skarvar jag i en bensinslang. Sen hoppas jag att få höra djungeltrumman…

    Nej för helv-te! 😮 😯
    Byt hela skiten ända bak från tanken. Gammalt mög-stålrör är inget att lita på. När ska du annars göra det? Efter att bilen brann upp och huset brann ner?? :WH

    Köp bränslerör i koppar och såga av gamla nippeln närmast tanken. Borra ut stålskräpet och löd ihop. Trä först röret hela vägen genom bilen bakifrån och fram, skruva sedan fast röret i tanken. Böj till det sista och löd nippeln i motorrummet, alternativt skarva med slang framme i motorrummet (för du kommer ändå vilja byta bränslepump om ett par veckor när du tröttnat på den gamla som dummar sig).

    Gjort på en förmiddag. Vill du bara ut och provköra kan du köra med en PET-flaska i motorrummet, mycket säkrare.

    YES!!
    Älskar konkreta råd!! :read

    Tack.
    JP

    #58470

    OBS Detta är ingen skröna!
    (För yngre läsare: En skröna är en personligt hållen berättelse med passande överdrifter, vilka förstärker berättelsen. Wikipedia)

    Dicst gav mej det goda rådet att byta ut stålrörsbensinledningen mot koppar. Tänkte att jag behåller anslutningen mot pumpen och en rörstump samt skarvar med en kort bensinslang mot nya röret. Det verkar ju klokt eftersom man tydligen alltid byter pumpen… Jag mätte och kollade vilken dimension det var och konstaterade att det var 6,35mm vilket innebär ¼ tum. Ok, jag får skaffa 6mm rör. Var, Biltema?
    Men så började minnesdelen i huvet att arbeta.
    PappaLeif gav mej en annorlunda födelsedagspresent senast. En rulle kopparrör. – Kan vara bra att ha till SAABen sa han. När jag kollade diametern så är den 6,35mm…

    Men innan jag byter ut bränsleledningen ska jag använda pet-flaskan och provstarta!
    Måste få höra djungeltrumman låta

    JP

    #58467

    Dicst
    Deltagare

    Vilken tur att ha sånt på lager!
    Jag vill ändå definitivt råda att borra ur gamla anslutningen mot tanken och sedan löda fast den i kopparledningen. Slangar ska bara användas där de syns.

    #58430

    pelle s
    Deltagare

    @dicst wrote:

    Slangar ska bara användas där de syns.

    Eller om man har en båttank som ligger och dräller i bagaget… :duck :ROLF

    #58431

    @pelle S wrote:

    @dicst wrote:

    Slangar ska bara användas där de syns.

    Eller om man har en båttank som ligger och dräller i bagaget… :duck :ROLF

    Håller med dej Dicst. Ska byta till koppar från tanken till motorrummet och sätter slang klart synlig. Ska bara få tag på ett 1/4 tums borr.
    Båttank i bagaget? Blir nyfiken… låter som någon vet mer än vad han skriver…

    JP

    #58498

    Dicst
    Deltagare

    @pelle S wrote:

    @dicst wrote:

    Slangar ska bara användas där de syns.

    Eller om man har en båttank som ligger och dräller i bagaget… :duck :ROLF

    Touche! 😀
    Johnny: Jo jag har en 95 -60 där tanken läckte som ett såll, så jag löste problemet med en båttank tills vi tillverkat en ny i rostfritt. Det funkar onödigt bra och har använts flera säsonger nu, men anslutningarna är ordentligt gjorda med krimpade slangar och skruvade kopplingar mot bilens eget tanksystem.

    #56666

    Dicst: Båttank, tja varför inte?
    Allt som fungerar och är säkert är ju vettigt.
    Jag har ju en båttank…. i min båt. Och det funkar bra 😀

    Nu har jag fixat en liten extratank som jag ska ha till provstarten. Innan jag hinner byta till kopparrör. Den rymmer nog 3dl och då kommer jag nog runt kvarteret, om den startar. :czy

    JP

    #58584

    Fick en timme i kväll och kunde inte låta bli att se om jag fick igång Djungeltrumman.

    Bensinpumpen lät fortfarande som en hackspett och jag fick suga fram bensin till pumpen. Att det ska vara så 😈 svårt att sluta suga innan bensinen kommer fram… 👿
    När pumpen väl började suga så började djungeltrumman att spela!! :race :race
    Lät den gå nån minut på tomgång och försiktigt i med en växel, funkade både fram o back på garageinfarten. Sedan dog motorn. ❓

    Tanken tom. Okey den rymmer bara 2-3dl men mer än 5 minuter borde det räcka. Annars blir det dyra mil. När jag kollade lite närmare så upptäckte jag att den gamla stålomspundna bensinslagen mellan pumpen och förgasaren var ganska svettig och på gränsen till blöt. Den läckte också i anslutningen från pumpen till slangen.
    Letade lite i mina lådor men någon mer slang med rätt kopplingar fanns inte.

    Hur byter man slang och behåller de gamla kopplingarna/anslutningarna? Om jag ser rätt så är anslutningarna klämda på slangen. Specialverktyg alternativt lämna till någon som gör det för pengar. Vilken typ av företag skulle det vara? Hydralik för traktorer eller liknande?
    Annan idè?

    JP

    #58589

    patlon00
    Deltagare

    De flesta som sysslar med hydraulik kan pressa bränsleslang ta bara med den gamla så löser det sig. I värsta fall får man slipa bort hylsan och använda de gamla anslutningarna. Du kan prova själv med att slipa bort hylsan och dit med ny bränsleslang och mini aba slangklämmor.

    #58598

    Dicst
    Deltagare

    Har du banjokoppling uppe vid förgasaren? Annars kör jag normalt med genomskinlig 6mm moppeslang för soppan. Då ser man vad som händer (luftbubblor, etc). Dessutom tål den tvåtaktsbensin.

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 310 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng