96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

  • Detta ämne har 309 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-11 21:45 av .
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #56919
    saabcustom
    Deltagare

    @JohnnyPuma wrote:

    Jag har lackerat hela kylaren med detta och sedan Biltemas motorblocksfärg (blank) på ovansidan. Troligen är skillnaden marginell mot att använda motorblocksfärgen till allt.

    /JP

    ..bara så du inte oxo behöver bli sådär trött som jag fick anledning att bli… När jag använde Biltemas motor(blocks)färg senast så upptäckte jag (för sent) att den inte tålde bensin ! Förmodligen inte olja heller. Kan vara värt att kolla om det fortfarande förhåller sig så. Dom kan ju i likhet med tandkrämsfabrikanterna ha tagit fram en NY FORMULA.

    Hursom så är det kul all se din progress. Blir riktigt snyggt.

    / Kenth

    #56991

    Nu är fiberpackningen och halvägsmuttrar på plats, Tack Dicst.

    Biltema… Jag har förstås utgått ifrån att motorfärg tål bensin och olja. Nu har jag bara lackat kylaren och avgassystemet denna gången men fortsättning skulle ju följa när jag börjar pilla med motorn. Måste nog testa så den klarar olja i alla fall.
    Biltema har ju sina hyss. På 80-talet var det ju grus i deras mineralolja, på 90-talet så härdade de inte sina sidavbitare så de skulle klara pianotråd

    Och när jag gjorde det kom jag på en händelse när jag bodde i Linköping för hundra år sedan. Skulle köpa extraljus av en snubbe och vi gick in i hans garage för att hämta dem. Där stod en plåtren SAAB 93:a, klar för lack men utan några slipmärken och rutorna var borta. Annars var allt kvar i bilen. Var tvungen o fråga hur han lyckats med detta men han drog lite på svaret. Men efter en stund så kom det.
    Han hade kört till en snabbtvätt, en sådan med roterande borstar, Penslat in hela bilen i Bums (dåtidens skarpaste färgborttagningsmedel), låtit det verka en stund och sedan kört bilen i tvätten! Rutorna blev lite mjölkiga, men det hade han nya.

    Jag har alltid haft lite fobi för snabbtvättar sedan dess.

    /JP

    #56993
    Dicst
    Deltagare

    Hahaha! :biglaugh2:
    Bums och snabbtvätt, det ska jag fanimej prova!

    #54998

    @Dicst wrote:

    Hahaha! :biglaugh2:
    Bums och snabbtvätt, det ska jag fanimej prova!

    Idag har jag tvättat bilflottan för hand, vet ju inte vem som varit snabben innan…
    Drar iväg några veckorn nu.

    Ses JP

    #57867

    Nu är jag hemma efter att ha kollat in bilparken på Balkan. Inte mycke SAAB där…
    Men på stranden fanns tid för tankar, associationer och idéer.

    Bad och pool.

    Bilringar

    Tja… vad händer när man kommer hem…
    Bad och pool samt bilringar… och ett behov av att avrosta fälgarna gav tanken att testa att kombinera barnpoolen, bilringar och elektrolysen.

    I med ett helt hjul i barnpoolen. Elekrolysen tar ju bara på rost och inte på däcket eller poolen. Fick trycka ner det med lite tegelpannor.
    Får se om det håller..

    JP

    #57949

    :CE Det funkar kanon! :CE

    Fälgarna avrostas och även om det är färg över rosten så lossnar det när man kör med högtryckstvätten efter.

    Eftersom det funkade med fälgarna så fortsätter jag med lite annat…

    🙂 JP

    #57955

    Hmm, jag har ju en badtunna på ca 2,5m i dia. Borde kunna avrosta hela bilen på två omgångar med andra ord.

    :wrench

    #55501

    @Christian Haugsöen wrote:

    Hmm, jag har ju en badtunna på ca 2,5m i dia. Borde kunna avrosta hela bilen på två omgångar med andra ord.

    :wrench

    Passa dej bara… det finns de som haft i en rostig halva för länge.

    JP

    #58033

    Nu är sista experimentet med elektrolys slut.
    Kan sammanfattas med att det funkar bra om man vill vara lat och vill fixa till fälgarna lite enkelt och billigt (snabbt är det inte). Naturligtvis blir det bättre om man monterar bort däcken, blästrar och lackar men vill man göra det själv och inte slipa i timmar så kan detta vara ett alternativ.
    Resultatet blir en ren men ojämn yta att lacka på, och ett hyfsat resultat.

    Testade ju också på bakskärmen, lite på kul…
    Tog två tag med stålborsten efter elektrolysen och resultatet blev också här lite av fattigmansbläster.

    Alltid kul med lite experiment :czy

    Tänkte att jag ska fixa det nödvändigaste för att få ut bilen och se om den startar igen innan jag jobbar vidare. Det får bli målet de närmsta veckorna.

    JP

    #56251
    sandborg
    Deltagare

    Kul prov!
    Lär oss ju lite!

    #58138

    Lite uppdatering…

    Om jag ska ha igång och provstarta motorn så är det lite småplock att fixa först.
    Bensintanken fick några sprut med grått och monterades.

    Naturligtvis var fläktremmen torr o eländig, kanske kan ha den när jag provstartar men inte mer.

    Kommer att passera Biltema imorgon fm och om jag inte minns fel så har de div olika fläktremmar.
    När jag tittade på vinkeln på remskivan så började jag att fundera:
    Är det bara att få till rätt längd eller skiljer sig vinkeln åt på olika kilremmar?

    Nån som har koll?

    JP

    #58145
    Dicst
    Deltagare

    @JohnnyPuma wrote:

    När jag tittade på vinkeln på remskivan så började jag att fundera:
    Är det bara att få till rätt längd eller skiljer sig vinkeln åt på olika kilremmar?

    Ja, så är det, men även jag har dålig koll. Jag vet dock att det finns säkert minst ett amerikanskt och europeiskt system. När jag bytte remmar på min Toro snöslunga fick jag först fel sort levererad, vinkeln var annorlunda så remmen låg inte rätt med anläggningsytan mot skivan och slets ut på nolltid. Vid andra försöket beställde jag direkt hos leverantören och den remmen funkar klockers!
    För din bil behöver du knappast vara orolig över profilen, de remmarna som Biltema har passar på mina bilar iaf. Viktigast är att remmen linjerar över hela sin löplängd, dvs att den inte är förskjuten någonstans.

    /D

    #58155

    Var på Biltema o hämtade en fläktrem. Hade mätt innan och även sett att någon annan i forumet användt länden 1150mm.
    Det fanns olika bredder, både 9,5mm och 16mm. I den önskade längden fanns 9,5 vilket stämmer bra med SAABens.

    När jag skulle kränga på remmen var den lite kort.
    Fel rem i förpackningen!!! 1100mm istället för 1150mm.
    :sad Jag blir så trött :sad

    #58228

    Dags att testa hur motorn funkar i SAABen!
    Jag körde ju in bilen i garaget.

    Knuffade ut den ur garaget för att vara i friska luften.

    Petade i en säkring, tankade i ett par liter i tanke och vred på nyckeln.
    Startmotorn drog igång och bensinpumpen tickade på. Ja… ticka o ticka… jag tyckte den lät som en hackspett så jag ringde AD o kollade om den skulle låta så. Jepp, det skulle den -tills det kommer in bensin i pumpen.
    Och så fortsatte den att låta, och inget djungeltrummeljud ur avgassystemet, bara en startmotor som började bli trött.

    Spruta in startgas för att kolla om det ger gnista och tänder. Visst gjorde den det och fick den en sup direkt i förgasaren så hoppade den igång, – några sekunder… och bensinpumpen fortsatte att låta som en hackspett.
    Kunde inte fortsätta längre eftersom Volvon ville ha tillbaka sitt batteri.

    Men varför kommer det inte fram någon bensin till pumpen?
    Alt 1: För lite bensin i tanken? (ca 2 liter, tanken tömde jag på all gammal bensin innan och det var rent det som kom ut, så jag tror inte det är skit i)
    Alt 2: Pumpen suger inte, membran eller vad det kan finnas för något är pajj.
    Alt 3: Pumpen suger inte fram bensin om den bara har luft i sig, behöver fyllas som en gammal bevattningspump (så kan det väl inte vara…)

    Vad finns det mer? Eller har jag missat något?

    JP

    #58230
    Lustgasen
    Moderator

    Testa tanka upp den några liter till. Låter pumpen som en hackspett går den ju torr, eljest får du väl lossa på röret vid pumpen och suga fram bensinen.
    Glöm inte oljan 🙂

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 310 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng